meg og jentene Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Vi kjører sjelden bil. Her en dag skulle vi en kjøretur. Jenta vår hadde bilsetet bakovervendt (selvfølgelig). Hun ble bilsyk og spydde. Da snudde vi setet og hun ble bedre. Var det ulovlig? Trenger ingen diskusjon, ser en annen kjempefull tråd med det her.
meg og jentene Skrevet 18. september 2007 Forfatter #2 Skrevet 18. september 2007 Hun er 12 mnd forresten,hvis det har noe å si.
Kamomille Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 ja, det er lov. Dersom du har et godkjent sete vel og merke:)
Monajenten Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Jada selvsagt er det lov hvis det er et godkjent sete som kan brukes forovervendt. Hadde jo ikke vært tilsalgs i butikkene om det ikke hva lov;)
Diva Muffin Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Ja, det er lov. Hvis du har det bakovervendt MÅ du ta ut airbag, hvis du snur det andre veien er faktisk faren mindre, selv om airbagen sikkert er beregnet på et menneske på ca 75 kg.
Kamomille Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Det er faktisk ikke lov til å ha barn forovervedt når du har airbag heller. Med mindre de er over 140 høye......
Diva Muffin Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Ah, det var bra du sa det. Skulle innom trygg trafikk og sjekke, mente det var noen kilo man måtte være
Gjest Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Ja, det er lovlig med framovervendt barnesetet i baksetet, men ikke i framsetet hvis det er airbag i bilen. Skal barnet sitt i forsetet, så må airbagen kobles ut på et godkjent verksted og endringen registreres i bilens vognkort på en trafikkstasjon. Skal airbagen siden kobles inn igjen, så er det samme runden.
Kamomille Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Tenger ikke registreres i vognkortet nei! Og man trenger heller ikke permanent utkobling. Det holder med en utkobling med lås hvor du selv kan koble airbagen inn og ut!
Gjest Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Hvis hun er over 9 kg er det lov, men overhodet ikke anbefalt.. Under 9 kg er ikke lov..!
Gjest Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Niks, det holder ikke, for det utkoblingene du gjør via nøkkel/lås, er ikke sikkert nok. Sa "min" trafikkstasjon.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Dette har jeg hørt også, men da jeg sendte mail til Trygg Trafikk sa de at det ikke finnes et eneste tilfelle hvor airbagen har slått ut med nøkkelutkobling... MEN - man må huske på å gjøre det hver eneste gang man går inn i bilen, altså, dobbelsjekke..! Men jeg er skeptisk, så tør ikke gjøre det på vår bil, selv om jeg skulle ha aldri så lyst..! Kan bare ikke skjønne hvorfor man har den muligheten om den ikke er bra nok!
meg og jentene Skrevet 18. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 18. september 2007 Hun er ganske nøyaktig 9 kg. Og aner ikke hva slags sete vi har, om det er godkjent begge veier. Chicco tror jeg det heter. 0-13kg.
lenej :o) Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 på mini sin stol (acta graco cosmic) står det på setet at det kan benyttes framovervendt etter nådde 9kg... så mini sitter bak der, framovervendt. det er da lov da vet om mange som har barna framovervendt fra fødseln av. det er veldig vanlig her... men vi har hatt bakovervendt til nå da. (mini er 10mnd)
Gjest Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 men om du ikke vet om det er godkjent fremover,hvordan festet du det da?Bare på måfå? For det står jo i instruksjon boka hvordan det skal festes,både forover og bakover.Og det er VELDIG viktig at dette blir gjort RIKTIG.Ellers kan det være livsfarlig,i en event ulykke.kan skille mellom liv og død.
meg og jentene Skrevet 18. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. september 2007 Ja, jeg festet det på måfå. Neida, selvfølgelig ikke. Står introduksjon for å feste det bakover. Derfor jeg lurte på om det ikke er lov å feste det forover.
Mamma med to søte små Skrevet 18. september 2007 #17 Skrevet 18. september 2007 Hvis du har en bilstol som er fra 0-13 kg, kan jeg aldri tenke meg at den stolen er godkjent for fremovervendt. Da må dere kjøpe en ny stol. Men ville prøvt noen bilturer til før dere gir opp. Kan jo hende at det var kun for den gangen hun ble bilsyk. Ifølge de som lager bilstoler (akta,hts osv..) mener de at det er svært få tilfeller som egentlig blir bilsyke. Vær heller litt obs hva enn gir av mat og drikke før og under biltur. Men for all del ikke bruk den stolen fremovenvendt hvis den er en stol som kun kan brukes bakover. Det kan være veldig farlig.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 sålenge det ikke står hvordan man fester det forover e det nok ikke lov nei.Er somregel stor forskjell på forover og bakover montering.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #19 Skrevet 18. september 2007 Hvis det er 0-13 kg er det IKKE lov til å feste det fremover, da er det rent babysete..!
meg og jentene Skrevet 18. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 18. september 2007 Ok, takk for svarene. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på
Kamomille Skrevet 18. september 2007 #21 Skrevet 18. september 2007 ja, ja.... Her er det iallfall lov. Vi har koblet ut airbagen på et godkjent verksted. de satt inn nøkkellås. Og bilen ble godkjent på trafikkstasjonen!!!
Kamomille Skrevet 18. september 2007 #22 Skrevet 18. september 2007 det finnes INGEN 0-13 kg seter som kan feste forover!! Seter fra 9 kg og oppover finnes som både forovervendte, bakovervendte og kombiseter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå