Gå til innhold

Leser dere til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matteo var på 5 mnd kontroll i dag og fikk vaksine. Det var skikkelig vondt denne gangen og han hylte bra og lot seg nesten ikke trøste.

Så jeg spurte helsesøster om hun hadde en bok å låne meg. For å avlede ham med det som funker best her.. Ikke flaske, men BOK.. Og da reagerte helsesøster..

Først påstod hun at bøker til så små fungerer overhodet ikke, de får ikke med seg noe. Men så så hun jo at Matteo faktisk fulgte med velvillig når mamma leste til ham. Ikke en sånn tøybok, men en ordentlig bok med bilder av dyr..

Er det unormalt å lese til barna når de er så små? Jeg trodde det var vanlig jeg? Finnes jo utallige bokklubber for babyer, så da må det være marked for det..

Vi leser normalt om Oskar og Anna i kjente situasjoner. Men kan også glimte til med noen andre billedbøker.

Hva liker deres barn å lese?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leser goboken sine bøker, og ei bok om dyrene på gården med lyder :-) Den er favoritten

Skrevet

Vi leser hver dag. Har noen bøker fra GoBoken og andre bøker vi har fått av familie og venner. Bruker sånne tykke "papp"bøker som det ikke gjør noe om han smaker på:)

Skrevet

Vil ikke tro det er unormalt, kanskje heller en litt uopplyst helsesøster ;-) Som du sier er det mange bokklubber for barn og det har absolutt noe for seg. Vi leser som regel litt hver dag. Mia elsker å høre mammas stemme, og spesielt er rim & regler noe som faller i smak. Jeg kan egentlig lese hva som helst, bare jeg gjør det med innlevelse. Hun elsker også at jeg synger, da begynner hun å lage lyder og jeg tror hun prøver å synge med :-)

Skrevet

Hei.

Bare fortsett å lese du. Hvis han liker det og setter pris på det synes jeg dere bare skal kose dere med det. Når det gjelder disse helsesøstrene tror jeg ikke man skal ta alt de sier for god fisk. Har hørt mange rare ting rundt forbi om diverse rare svar på spørsmål stilt på helsestasjonen.

Skrevet

Vi leser også. Alle bøker som man kan tygge litt på samtidig er veldig bra. Også må det være innlevelse i lesingen for at det skal bli spennende. Dyrelyder er vi eksperter på og det er veldig stas!

Synes det er kjempe kos å lese for Erica, og håper å holde ved det til hun blir eldre. Tror ikke det blir noe mindre populært heller.

Skrevet

Vi kommer ikke til å slutte å lese. Men jeg trodde det var mer vanlig, og det viser seg jo det..

Nå har jeg aldri vært superbegeistret for helsesøsteren min, og hun viser jo gang på gang at hun er helt på bærtur på enkelte ting..

- Nei, lesing er bra, det har utallige forskere påvist, så det kommer vi til å fortsette med til han blir stor nok til å lese selv.. Da kan han få lese for mammaen sin!

Skrevet

Vi leser også. Har gjort det lenge. Leser Go'boken sine bøker og andre billedbøker. Han har en Tassen bok med lydknapper som er veldig populær.

Høytlesing for barna er noe av det mest effektive du kan gjøre for å hjelpe barnet til å utvikle språk- og leseferdigheter. Lese, peke og forklare er viktig!! Måten du leser boken på med innlevelse osv. er vel så viktig som selve boken.

Det finnes mye dokumentasjon som tilsier at også små barn har stor nytte av å bli lest for.Små barn forstår mer enn hva man tror!! Helsesøsteren din har nok ikke følgt helt med i tiden når det gjelder lesing for barn, nei!! Så fortsett og les du, det er koselig både for deg og barnet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...