Gå til innhold

Hvor avansert er din pastasaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager du pastasausen din vha:

1..... pose eller sånn ferdig glass (dolmio)

2.....knuste hermetiske tomater og tomatpurre

eeeeller er du kjempeavansert og lager vha

3..... ferske tomater?

Selv ligger jeg mellolm 1 og 2 jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det i Dolmio i forskjellige varianter:-)

Skrevet

Lager skikkelige sauser- og da kan man faktisk godt bruke hermetiserte tomater:-)) Enkelte oppskrifter bruker ferske tomater og da bruker jeg det:-)

Elsker gode pastasauser og ville aldri bruke et glass med ferdigsaus faktisk.

Skrevet

lager som regel pastasaus selv. kjempeenkelt!

rød pastasaus:

1 bx hakkede tomater uten tilsetningssmak

litt tomatpure

finhakket løk

finhakket hvitløk

en tomat hakket i biter, men skal være litt størrelse på dem

pizzakrydder/oregano

Litt salt og pepper

Hvit pastasaus:

Lag hvitsaus

Tilsett salt og litt pepper

Ha i grønt og hvitt krydder etter smak (oregano, gressløk osv. hvitløk er veldig viktig)

Kok opp til den er tykk og god.

Skru ned temperaturen så sausen slutter å koke, tilsett ca 5 ss revet gulost og rør rundt til osten er helt smeltet. Serveres sammen med pasta og bogskinke i terninger. Ha gjerne hele blandingen i en ildfast form, ha ost på toppen og gratiner i 10 min på 180 grader. Ha salt på toppen av gratengen så får du fin farge/glans på osten=) litt grillkrydder oppå osten blir også bra, men ikke for mye!

Skrevet

Dolmio og en boks hermetiske tomater. Det er faktisk like bra å bruke hermetiske tomater, og myyye mindre arbeid :) Også krydrer jeg masse i tillegg, synes Dolmio er smakløs.

Skrevet

Bruker ikke pose, og ikke Dolmio, den er fææl.. favorittglassene er fra Barilla.. ellers pleier jeg av og til bruke bolognesemixen (jadda) fra Santa Rita, den du sper på med hermetiske tomater...

Pastasausen jeg lager selv lager jeg fra hermetiske knuste tomater, har gjort det noen ganger med ordentlige tomater.. men offameg, er litt arbeid med all den skåldinga osv. Men har jeg god tid så koser jeg med med å lage fra scratch. Steker et par fedd med hvitløk til de blir gylne, klemmer litt på de med sleiven. Tar de ut før jeg har oppi tomatene og krydrer med salt,sukker, pepper. Mot slutten av koketiden har jeg oppi fersk basilikum, 15-20 blader. Godt med ordentlig fersk tomatsaus :)

Skrevet

Det kommer helt an på. Barilla eller hjemmelaget av knuste tomater. Ferske tomater er ikke noe særlig godt til pastasaus, synes jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...