Gå til innhold

Hvordan går det med amming?


Tweedy79

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

sliter litt her oxo.

lillemann var så liten da han ble født at munnen rett go slett ik er stor nok enda.

vi øver og øver hverdag.

er fast bestemt på å klare det.

selv om det er slitsomt til tider, først skal jeg amme, så må jeg pumpe meg.

føler jeg ik gjør annet enn å sitte med puppen ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går egentlig veldig bra, men med tvillinger så blir det litt såre brystvorter og melkespreng til tider.

 

Mye av dagen går til amming da siden det er 2.

Men vi klager ikke :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel sårt her også, men smører med purelan ofte, så går greit.

Må bare huske å puste dypt nede i magen, når lille mann tar de første taka.

Ellers så føler jeg meg som Lollo Ferrari etter at melka kom for fult :D

Blitt endel melkespreng og lekasjer her ja, men masserer brystene hver dag i dusjen under varmt vann, å det hjelper masse :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det faktisk veldig bra. Har ei veldig sugevillig jente, så melkeproduksjonen kom raskt i gang. Men jeg har visst en ganske kraftig utdrivningsrefleks, så når hun begynner å suge, så kommer det litt for mye for fort. Det fører til mye gulping :-( Begynte med smokk etter 15 dager pga stort sugebehov. Ellers kunne jeg fort ha blitt litt sår, siden hun helst ville hengt i puppen hele tiden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også veldig bra! Lillemann suger godt og melken kom fort. Litt såre brystvorter, men smører med morsmelk og så med Purelan. Han hadde gulsott, så måtte gi han mat annehver time første uken, så nå når han skal ha litt sjeldnere er puppene ganske sprengte!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi to hadde en tøff start med akutt narkose til mor og vakum, infeksjon, gulsot.... til junior, så det tok litt tid før vi kom i gang. må bruke ammeskjold for han tar ikke ellers. Men har stor tru på at det går uten etter hvert, for han suger på alt han får tak i. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er en underlig ting.... Mange har problemer med for lite melk, og må begynne med mme veldig tidlig. Og på dette området finnes det masse informasjon for hvordan å øke melkemengden.

 

Jeg derimot befinner meg i den andre enden av problemet, og mange vil kalle det et luksusproblem. Men jeg har alt for mye melk. Og stakkars lillegutt klarer ikke å hjelpe meg med å regulere mengden. På Barsel poliklinikken sa de at jeg igrunnen hadde fått et par barn for lite. Kunne fint hatt trillinger.

 

Er det noen som har noen gode råd til ei med sinnsykt melkespreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Amminga går over all forventning!

 

Har ikke såre brystvorter, har akkurat passe med melk, babyen suger bra og har ikke særlig smerter i brysta. Men jeg har en merkekjertel i den høyre armkroken som jeg må massere for at den ikke skal fylle seg med melk og hovne opp og skape problemer. Og babyen sovner ved puppen så amminga tar lang tid, menmen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Det er vel vanlig at man har masse spreng den første måneden før det stabiliserer seg. Er vel bare å gjøre omvendt av rådene for å øke mengden. Pumper man ut overskuddet så fortsetter jo kroppen å produsere masse melk, så det er jo ikke så lurt...da er det bedre å håndmelke seg litt før amminga starter for å lette på trykket. Så kan man jo prøve å drøye så lenge som mulig mellom hver amming. Blir masse våte ammeinnlegg, menmen.

 

Eller så kunne du kanskje bli melkegiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi et råd til andre som eventuelt får en enorm overproduksjon. Det er nemlig ikke mange enkle måter å komme over kneika på, men en ting jeg fikk gjøre på barsel pol var å låne en el.pumpe og pumpe brystene tomme. Deretter skulle poden suge på et tomt bryst og jeg skulle blokkamme i tre timer på hvert bryst. Og det skal jeg si at hjalp meg veldig mye. Det er en ganske eksperimentel metode, men den virker. Om ikke annet så blir man kvitt den verste sprengen slik at man føler man kan puste igjen.

 

Vil bare anbefale at har man problemer så ta kontakt med barsel pol, de har peiling på amming. Det har ikke helsestasjonen. De er flinke på så mange andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*send gjerne litt melkespreng til meg*

Jeg sliter med for lite melk. Har vært på ammepoliklinikk, men det hjalp ikke så mye (fikk brystbetennelse senere på kvelden). Går nå hver uke til ei veldig flink helsesøster på helsestasjon, hun har hjulpet meg veldig :-) Nå har jeg ammet og pumpet, drikker ammete og vørterøl, har vært fire ganger hos akupunktør. Gutten min er snart seks uker nå. Han får ca 1/3 morsmelk, mer er det ikke :-( ...resten MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kjempe bra her, heldigvis. Var vondt de første dagene på grunn av såre brystvorter, men passe på å lufte puppene hver gang hun har spist, så nå går det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt likte bare høyre bryst så har måtte bruke ammeskjold på den andre for å få ham til å ta. Har en litt "innovervendt" brystvorte der. Nå er han 11 dager og klarte i går å legge bort skjoldet og ammer nå på vanlig måte. Løsningen for oss var at han fikk ligge i tvillingleie på venstre pupp, da tar han. Litt tungvint når man skal ut blant folk, så derfor ammer jeg bare hjemme nå til å begynne med.

Ellers så har jeg hatt brystvorter som har sett ut som kjøttkaker med store blødende sår, dette er oxo heldigvis begynt å bli bedre.

Går med puppa bar så ofte som mulig, smører med morsmelk og brystvortesalve.

Er bare å greve tåneglene i gulvet de første sugetakene og prøve å puste så går det bra.

Gir seg vel etter hvert får jeg håpe...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...