Gjest Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Fortell hvordan det artet seg, hvordan det utslettet så ut, hvor lenge det varte, når dere fikk det og hva dere trodde var årsaken til det.
Ane med lillegutt Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Jeg har hatt elveblest noen ganger, utslettet var vablete og gikk over i hverandre. Den gangen jeg hadde mest var beina mine som tømmerstokker. Det klødde, og sved. Har også hatt mindre områder med elveblest. Årsaken til at jeg har hatt har vært allergi, utløst av forskjellige ting. Jeg har blitt behandlet med allergimedisin, da gikk det fort over, og ikke behandlet i det hele, da gikk det over etter et par dager. Håper du fikk noen svar.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Jeg har hatt elveblest noen ganger. Fikk det først og fremst på armene. Utslettet var rødflammet og dukket opp i løpet av minutter. Det trakk seg gradvis tilbake av seg selv i løpet av noen timer. Selv vet jeg at jeg får det av hylleblomst. Var en periode de solgte brus med hylleblomst-smak, og "boom" så var jeg rødflekket, bare minutter etter at jeg hadde drukket den. Men jeg tror det er litt forskjellig hvordan det arter seg.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Ligner elveblest-utslettet på myggstikk, ser det ut som store myggstikk??? Jeg må ha svar på dette, fordi i går ettermiddag fikk jeg pluttselig intenst kløende flekker på begge armene mine. Jeg aner ikke hvorfor, men til å begynne med så det ut som myggstikk. I dag er det der fremdeles og det klør. Jeg prøver å ikke klø på, fordi da kjenner jeg det kommer til å klø enda mer. Men det ser ut som store myggstikk, særlig ett ser ut som stort tykt dobbelt myggstikk. Så vidt jeg vet har jeg aldri hatt elveblest før, men jeg lurer litt på om det kan være det jeg har fått nå.
Ginger-mor Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Jeg hadde ofte elveblest da jeg var liten. Æsj, plagsomme greier. Relativt store vable-aktige flekker over heler kroppen som klødde noe voldsomt. Jeg fikk alltid feber i tillegg og ble liggende en dag eller to. Utslettet er relativt flatt, men strekker seg over store områder og går "over i hverandre". Eneste stedet jeg ikke hadde var i håndflatene, mener jeg å huske. http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.pasienthandboka.no/asp/resource.asp%3Fid%3D1775%26size%3D200&imgrefurl=http://www.pasienthandboka.no/default.asp%3Fmode%3Ddocument%26parentid%3D0%26menuid%3D2139%26documentid%3D1643&h=200&w=133&sz=19&hl=no&start=16&um=1&tbnid=r3D4A4y-D8PXDM:&tbnh=104&tbnw=69&prev=/images%3Fq%3Delveblest%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN Oi, shit... skulle bare vise deg et bilde av elveblest på nett. Veeeldig lang adresse da gitt! Jeg tok akupunktur mot det (gikk til behandling over noen måneder) og fikk det aldri igjen! Veldig bra, altså.
~Roskva~ Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Jeg har også vært plaget med elveblest, så ille at jeg måtte gå på prednison over lengre tid. Da jeg ble gravid, forsvant alt sammen helt plutselig :-) Vi vet ikke årsaken til at jeg fikk det, sannsynligvis fordi immunforsvaret mitt gikk amok og reagerte på alt og ingenting. Elveblest ser ut som "et rødt verdenskart", varmt og vablete, med ujevne kanter. Det høres ikke ut som om det er det du har, nøffemor.
Bobine Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Skikkelig elveblest er rødflammete med hvite blemmer/områder i. Det er fordi det er en slags betennelsesreaksjon under huden. Jeg har hatt kjempeelveblest en gang, etter det kaller jeg det bare svartedauden . Da begynte jeg med å klø inni hendene og på albuene mine. Først var det bare vanlig rødt utslett, men det spredde seg ganske fort. Så kom det hvite vabler inni det røde på armer og bein, utslettet ble varmt og klødde noe sinnsykt. Etter 2-3 timer begynte leppa mi å hovne opp, den ble faktisk 3 ganger så stor som vanlig. Da begynte jeg å bli litt redd, så vi dro på legevakta. Fikk antihistaminsprøyte av et eller annet slag (sneik forbi alle i køen :S ), og da roa det seg omtrent like fort som det kom. Dagen etter hadde jeg kjempestygt rødt utslett i hele ansiktet, men det klødde ikke eller noe, bare kroppen som kvitta seg med restene av reaksjonen.. Fikk resept på en litt sterk allergipille (husker ikke navnet, men den har rød trekant på og er ganske vanlig) som jeg skulle ta neste gang jeg merket at det kom. Hvorfor jeg fikk det den gangen er det ingen som vet. Har sjekket for allergier (mat pollen støv etc) men alt er negativt. Jeg gjetter at det var pga stress, men det er jo ikke så godt å si i etterkant. Etter det har jeg ikke hatt noen anfall som har vært like sterke, men jeg har hatt litt utslett sammen med den der kløen inni henda, så da har jeg tatt en pille
Gjest Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Hvis det er elveblest går det bort ganske fort hvis du tar Zyrtec allergipiller. De er reseptfrie.
DeeDuck Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Jeg hadde for bare noen uker siden! Fikk en skikkelig reaksjon på betennelsesdempende medisin og hovnet opp over hele kroppen. Vabler som gikk over i hverandre, røde med hvite flekker inni( veldig typisk tegn på elveblest) og en infernalsk kløe!! Tok allergimedisin mot det og var kvitt elendigheten etter 2-3 dager. (Heldigvis går det fort over)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Det du har høres ikke ut som elveblest, nøffemor. Elveblest er vanligvis store vablete områder, og forandrer seg gjerne i løpet av noen minutter. Utslettet "flytter" liksom på seg mens man har utbrudd. ) Hørtes rart ut det du har... *hmm* Har dessverre ingen idé om hva det kan være. Håper du finner ut av det da:)
OhMyGod!!! Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 har aldrig hatt noe sår/blemmer med elveblesten min jeg nei...men får inni hendene, under føttene (håpløst å gå, eller holde i ting) og mellom lårene (er vel litt varmt der da). er smertefullt og kjipt å ha det....selv har jeg alltid hatt det! men som de andre sier, tror ikke det der er elveblest...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå