Ulldott Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Hei! Jeg venter mitt andre barn, er 18 uker på vei. Hadde en fæl fødsel sist gang. Kort fortalt: Ble satt i gang pga høyt blodtrykk, måtte ha epidural, riene stoppet nesten opp pga epiduralen, gutten snudde seg feil vei(stjernekikkert) og satt til slutt fast, ble klippet men legen klippet feil (sitat fra legen: Oj... det gikk ikke så bra.) Fikk til slutt ut gutten min ved at en lege lå oppå magen min og hjalp til å presse mens en sto forran og dro i koppen... Revnet masse i tilegg til klippinga. Flere av stinga gikk opp i løpet av første døgnet. Sinnsykt smertefullt! Problemene med stingene var nesten verre enn selve fødselen, klarte nesten ikke gå på do uten å grine før det var gått tre uker. Det jeg lurer på nå er om jeg skal å ta keisersnitt denne gangen. Jeg tør forsåvidt å føde en gang til men er så redd for tiden etter fødselen. "Alle" sier at jeg bør ta keisersnitt denne gangen men jeg er redd for at det ikke er den "lette" løsningen som alle vil ha det til å være... Noen som har født på begge måter? Hva var greiest? Hvilke problemer hadde dere etter keisersnittet? mvh
veslamøy Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Hei, jeg har aldri født.. men vil anbefale deg og følge rådene du får hos jordmor/lege. Om alt går greit er det jo best og føde vaginalt. Det tar generelt lengre tid og komme seg etter keisersnitt enn ved en normal fødsel.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Jeg har ikke hatt keisersnitt, og er ganske feig i forhold til det: innbiller meg at det er skikkelig vondt og problematisk etterpå. Men kan du ikke ha en avtale med jordmor at du prøver vanlig fødsel(virker som om det er det du egentlig vil?), men at du kan ombestemme deg om det går dårlig?
twoboys & a girl Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Hadde å en vanskelig fødsel sist. Så hadde håpet at de hadde kommet litt lengre i utviklingen på 5 år, slik at vi i stedet for fødselen vi kjenner med smerter, rier, pressing, nål og tråd og det som følger med i stedet kunne ta en pille. Men nei, utviklingen har stått på stedet hvil. De hadde så absolutt gjort noe vis det hadde gjelt mannfolk... Men uansett så velger jeg vanlig fødsel fremfor keisersnitt. Er redd for sprøyter, liker ikke arr, lengre tid for å komme tilbake til det normale. Har pratet med jordmor event sykehuset om dette? Ville tatt en samtale der å hørt hva de anbefaler. Ønsker deg masse lykke til:o)
Ulldott Skrevet 18. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2007 Jeg vil egentlig føde, men det er fordi jeg er redd for å ta keisersnitt... Under sist fødsel nektet jeg vildt da de ville forberede keisersnitt. Men jeg vil jo heller ha et enkelt keisersnitt enn en fæl fødsel med påfølgende problemer en gang til... Jeg har følelsen av at her i byen er de ganske strenge på å "gi keisersnitt" og jormor garantert vil overtale meg til å føde naturlig.
twoboys & a girl Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Skjønner. Det er ikke sikkert, de må jo se på hver enkelt sak. Ville gått videre med det, blir litt enklere når du får tatt en besluttning og vent deg til den.
Ulldott Skrevet 18. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2007 23 februar... ganske lenge til ennå ) Har heldigvis litt tid på meg til å finne ut av hva jeg vil!
twoboys & a girl Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Det har du. Fikk å panikk i begynnelsen for fødselen. Jordmor spurte om hvordan første fødselen var, begynte å gråte med en gang og klarte ikke å stoppe... Har ikke pratet så mye om fødsel, men jeg har liksom vent meg til tanken nå, får litt panikk i blant. Planlagt graviditet, så reaksjonen kom liksom som et sjokk på meg. Bra vi har lang tid å forberede oss på)
Ulldott Skrevet 18. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2007 Denne babyen er også planlagt. Har faktisk ikke tenkt på at den må ut også før nå... Søsteren min er også gravid, hun skal ha keisersnitt selv om hennes forige fødsel gikk forholdsvis greit. Hun syns jeg er merkelig som i det hele tatt vurderer å føde normalt etter alt som skjedde sist..
twoboys & a girl Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Det skulle vært like lett å fått de ut som inn:o) Glemte det å i planleggnings fasen. Trodde det også skulle ta like lang tid som forrige gang, men han satt på kun tre mnd. Min søster er å gravid, hennes første. Bare 4 uker til hennes termin. Synes du er tøff:o)
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Håper du snakker med lege/jordmor/sykehus om dette, og at dere finner ut hva som er best for deg. Vil bare si at det ikke er så skummelt som det virker mange steder med ks. Jeg har ett hastesnitt og ett planlagt bak meg, og jeg gjør det gjerne igjen (har ikke noe valg neste gang da, får ikke lov å ha rier). Men poenget er at det er ikke så fælt som jeg ser mange tror. Ja, det er vondt etterpå, og ja det tar kanskje litt lengre tid å komme seg (har ikke følt det på kroppen selv i og med at jeg ikke har født vaginalt). Og ja, det kan oppstå komplikasjoner. Det kan det jo ved vaginal fødsel også, det vet vel du alt om. MEN ks er i mange tilfeller det aller beste for mor (og i noen tilfeller barn). Jeg synes virkelig du skal ta opp disse tankene med alle du snakker med på kontroller. Håper det ordner seg. Les inne på ks-debatten lenger ned også hvis du lurer på noe. Står en del vettuge ting der. =)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Jeg fødte vanlig og hadde en ukomplisert fødsel selv om jeg ble klippet og fikk litt trykkehjelp av en lege som la seg på magen min på slutten. Av de som jeg kjenner som har født to ganger har de aller fleste hatt en veldig slitsom første fødsel, mens den andre var kjapp og grei. Det er jo allerede en som har banet veien ikke sant? ;-)
turbo30 Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 vis ikke reglene er forandret i siste 2 3 årene og sykehusene gjør forskjell skal det mye til å få keisersnitt 2 ganger, har med sikkerheta til mor og barn, lett å få streptokokker i sår (mor) å lett å skjære feil (skader barnet) er den beskjeden vi fikk
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Jeg har et KS bak meg som var planlagt (pga barnet lå feil), kan jo derfor ikke sammenligne det med noe. Men må virkelig si at jeg syns det var en veldig "grei" måte å føde på. Vi var en hel horde med venninner som fødte samtidig - to av oss med keisersnitt - og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg var den som hadde det aller enklest i ettertid - med tanke på smerter og hvor kjapt jeg var tilbake i normal form igjen. MEN, nå skal det sies at jeg tror at jeg var var veldig heldig, alle KS er forskjellige akkurat som alle vaginale fødsler er forskjellige. Hvis det blir et planlagt KS, så har du hvertfall inegnting å grue deg for. Du har jo enda lang tid på å bestemme - lykke til med valget!!!
Gjest Skrevet 18. september 2007 #16 Skrevet 18. september 2007 Mora mi har tatt 3 keisersnitt pga trangt bekken... gikk finfint det =)
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 18. september 2007 #17 Skrevet 18. september 2007 Kopiert: vis ikke reglene er forandret i siste 2 3 årene og sykehusene gjør forskjell skal det mye til å få keisersnitt 2 ganger, har med sikkerheta til mor og barn, lett å få streptokokker i sår (mor) å lett å skjære feil (skader barnet) er den beskjeden vi fikk _____________________ Dette kommer veldig an på sykehuset og legen. På de to sykehusene jeg har født skal det ikke så mye til å få ks. Hvis en begrunner det saklig kan en få det. Mange sykehus har også praksis på at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt mot sin vilje, men en bør/må ha god grunn ja. Så blir det opp til den enkelte å avgjøre hva som er god nok grunn.. =)
Gjest Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 Jeg har akkurat tatt ks...har ikke født normalt da så kan jo ikke samenligne de to. Syntes det var en fin opplevelse, såret er grodd. Og hadde smerter i underkant av en uke...på sykehuset blir du godt smertestillt. Jeg kom meg veldig raskt.
mossik en av hver pluss en til Skrevet 18. september 2007 #19 Skrevet 18. september 2007 Hei Ulldott. Forrige gang jeg skulle føde (14mnd siden) "satt ungen fast" fallt ikke ned i bekken, og nudde seg til å bli stjernekikker som din. Etter 47 timer med veer, ble det hastesnitt. jeg hadde også hatt epidural som gjorde veene mindre effektive, rie stimulerende etc etc. de prøvde med vaakum, men jeg var utslitt og barnet hadde det ikke topp. det ble keisersnitt i full narkose. Har ikke hatt problemer etterpå. Denne gangen skal jeg søke om keisersnitt. orker ikke tanken på samme type fødsel en gang til, pluss at jeg vil at pappa skal være der og at det skal være i "ordnede" former. Tenker som så at har jeg fått invilget KS, så kan jeg jo ombestemme meg. Skal gå på samtale med jordmor på riksen hele veien for å earbeide forrige fødsel også. lykke til uansett hav du velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå