Mammahjertet Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Jeg er i den litt spesielle situasjonen at jeg er student dette semesteret, men har ikke studielån fra lånekassen. Jeg er nå gravid med termin i mai. Jeg prøver nå etter jeg fant ut dette å få meg en jobb, men hva om jeg ikke får det til? Har jeg noe krav på penger noe sted da? For å få penger fra lånekassen går jeg ut fra at man må ha fått støtte til studie semesteret før fødsel? Veldig fint om noen kan hjelpe meg!!!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Hmm... Har du krav på støtte? Jeg er ganske så sikker på at kriteriet for å få fødselsstipend er at man skal ha hatt krav på støtte de siste 6 månedene før fødsel. Sånn jeg ser det vil du derfor få støtte... Men, av ren nysgjerrighet, hvorfor tar du ikke opp lån og stipend nå? Dersom du ikke har tenkt til å bruke disse pengene kan du jo bare sette de inn på en høyrentekonto. Så tjener du faktisk bittelitt på dette. Består du alle eksamnene dine blir jo også en del omgjort til stipend, slik at du skal tilbakebetale mindre enn du faktisk har fått utbetalt. Mitt råd er derfor å søke om lån og stipend fra og med dette semesteret;o)
Mammahjertet Skrevet 19. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. september 2007 Jeg vet faktisk ikke om jeg har krav på støtte. Jeg skriver masteroppgave og skulle levert forrige semester, jeg er litt forsinket og leverer innen en måneds tid noe som vil si at jeg får papirene på mastergraden dette semesteret. Jeg har termin i begynnelsen av mai... Søker jobber for harde livet nå, og håper jeg kan få opparbeidet meg rett til foreldrepenger før fødsel. Problemet er bare at jeg er så sinnsykt dårlig, så det er grenser for hvor aktiv jobbsøker jeg faktisk klarer å være... Jeg tar dessuten mastern et sted der jeg må betale skolepenger, og har derfor bare fått utsettelse på levering, og er på en måte ikke offisielt oppmeldt slik jeg slipper å betale skolepenger en gang til... MAO verdens beste timing på denne graviditeten er det ikke, men babyn er hjertelig velkommen! Takk for svar forresten og hper du fikkt tilfredsstilt nysjerrigheten din ;-)
Linaria Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Hmmmm, hvis du faktisk klarer å levere i løpet av relativt kort tid, tror jeg at jeg ville søkt hos vikarbyråer etterpå hvis jeg var deg. Slike jobber er lette å få. Greit nok- du har ingen fast jobb å gå tilbake til når permisjonen er omme, men du vil hvertfall få penger. Dessuten har du jo hele permisjonstiden på å søke etter en fast jobb.
temi & keli Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Kan du ikke søke om lån nå da? Hvis du ikke har "brukt opp kvota"? Selv om du ikke trenger pengene, så kan du jo sette dem tilside og betale dem tilbake når du skal starte nedbetalingen.. DA rekker du 6mnd'er med lån før termin ) -og dermed får du rett på stipend..
temi & keli Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 -og ettersom jeg nå ser at du har svart over her, så vil jeg foreslå at du i vårsemesteret melder deg opp til 30stp på en høgskole der du betaler lite for å gå, også tar du permisjon fra studiene hvis du ikke vil fullføre, bare "ha pengene.." Det kan jo til og med hende du finner et fag eller to du ser på som praktisk å få med seg ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå