Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 barnet mitt på 3 år går i barnehage,og primærkontakten hennes spurte meg om barnet hadde cøliaki,pga avføringen var litt smuldrete,og fløt opp i vannet i do skåla..ho sa det var typisk cøliaki avføring...+ ho seier ofte at hun har vondt i magen... så nå har jeg bestilt doktor time... andre med erfaring,eller som har barn med cøliaki??
It's all about me Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Jeg har en gutt på 17 mnd som har cøliki. Cøøliaki har mange forskjellige symptomer så den kan være vanskelig å peke ut til tider. Har aldri hørt om symptomen du nevnte over her, men det er ikke umulig fordet. Uansett fint å få det sjekket opp. Hvordan er formen hennes ellers? - Matlysten? - Sover hun mye? - Er vekten bra? - Er magen litt oppblåst? - Har hun kastet opp uten noen tydelig årsak? Når de skal sjekke det begynner de ialfalll med en blodprøve som blir sendt bort for analyse. Noen ganger blir det tatt røntgen av mage og tarmer for å se etter opphopning av avføring. Men for å se det helt klart og for å kunne få diagnosen på papiret må det gjøres en tynntarmbiopsi gjennom gastroskopi. Dette gjøres på barn under narkose. Du må iallfall ha lykke til, er veldig viktig å ta det alvorlig. Ubehandlet cøliaki er alvorlig på sikt, uansett hvor mye eller lite plager en har. NB: Vet ikke om du vurderer det, men du må iallfall ikke innføre glutenfri kost for å teste. Da blir ikke prøveresultatene riktige.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Jeg synest det var en litt rar ting av primærkontakten å si. Avføringen kan variere veldig fra cøliaker til cøliaker, og forstoppelse kan være like karrakteristisk som diarè. For meg høres det ut som om hun like godt kunne sagt at hun trodde barnet var døv fordi det aldri hørte etter... Men fordi cøliaki er en ganske alvorlig sykdom kan det være greit å få undersøkt saken, kanskje vel så mye for at du skal slappe av i forhold til det.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Hei, er under utredning nå pga det samme, løs avføring, slimete, mye vondt i magen. Hun er snart 3 år. De tester både før cøliaki, melkeallergi og intoleranse. Venter på svar på blodprøvene nå. Håper ikke det er noe, men er veldig glad for å få testet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå