Gå til innhold

Nå har også LilleSnupp sittet på trappa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har LilleSnupp fått veldig sterke meninger med matbordet. Helt greit det, at hun forteller hva hun liker og ikke liker eller hvordan bestikk hun vil ha eller hvor ketchupen skal være. Men, får hun det ikke som hun vil går klaffen noen ganger helt ned og skjeer, gafler og ett par ganger har både kopp og fat gått rett i gulvet. I går ved middagen ble det først tilbudt et bredt spekter av bestikk, stor og liten skje samt stor og liten gaffel. Koppen var feil og etter å halt frem 4 forskjellige fra skapet og hun ikke kunne bestemme seg tok mor ett valg tilslutt.

Makaroni med hvitløksdressing var greit og fiskepinne delt opp var også greit. Ketchupen fikk sin nøye utpekte plass. Da mor sjøl tok rømme skulle tuppa selvfølgelig også ha det, DER! En klatt ble servert, ved siden av ketchupen, akkurat der hvor fingeren pekte. Men NEI. IKKE DER! DER! VIL IKKE DER! og tallerkenen bort over bordet så makaroni skvatt utover gulvet. Da var det altså bare rett på trappa med hele snuppa. Trappa er i dette tilfelle trappa mellom 1. og 2. etg og den ender opp rett utenfor kjøkkendøra, 2 meter fra kjøkkenbordet. 2 minutter, ny runde med middag alle veier og deretter nye to minutter. Hun slapp å spise hvis hun ikke ville ha, men hun er jo ganske smart jente da. Ryddet tallerkenen bort på benken og sa takk for mat, selv om hun bare hadde spist ett par krølle-makaronier.

Jeg håper virkelig det blir lenge til vi må ty til denne metoden neste gang, men jammen er det vanskelig å holde seg rolig når hele middagen kommer ramlende utover som i går. Hverken sintestemmen ble brukt eller tramping i gulvet fra Trollmoras side. Rolig forklaring om at slik kan man ikke holde på.

Åja, vi pratet litt om det å sitte på trappa etterpå, så hun skjønte at man ikke skal kaste middag eller mat avgårde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha ha ha, velkommen i klubben :)

Synes du er flink som holder deg rolig, jeg må skjerpe meg skikkelig noen ganger for å få det til!!

Vi driver ikke med så mye trappesitting her da, men det er ikke så lenge siden hun måtte oppholde seg en stund alene på kjøkkenet etter at hun demonstrativt blånektet å takke for maten. Hun kom tuslende til slutt, etter å ha misset halve Barne-TV...

Skrevet

Å - jeg skjerpa meg skikkelig jeg!

I stedenfor å kjefte klarte jeg å være helt rolig og jeg tenkte som så at hvis hun må sitte i trappa så blir det hyling og da kan ikke jeg kjefte å smelle.

Jeg eksploderer fortere enn jeg kan telle til to - oftest.

Skrevet

Jeg er helt på linje med deg, Trollmora! Kasting av mat gir definitivt konsekvenser her i huset også. Vi har en stol i gangen som gjør samme nytten.

De små kan finne på mye rart, og jeg forsøker å tøye tålmodet i mange situasjoner. Men det er nulltoleranse på slåing, biting, kliping, kaste mat, lugge osv... Basta bom! (Tror barna synes det er forutsigbart og greit også - egentlig!)

Barneoppdragelse kan være vanskelig og slitsomt - vi kan vel konkludere med det! :-)

Skrevet

Ser for meg utfordringer etterhvert ja....

Min snart 1 åring kaster også mat...vet han er liten.Men han vet veldig godt det ikke er lov.

Ser på meg og holder maten ut av stolen...slipper det ned og klapper i hendene av lykke! :))

Jeg sier strengt nei,ikke lov,putt i munnen,legg på bordet osv...Det er ikke for tidlig å begynne med det vel?? Eller..

Har en venninne som sa at han er aaaaaaltfor liten til å oppdras enda..hmmmm

Skrevet

Så smart liten tøtte som skjønte tegninga!! Håper vi også får til å holde oss rolige og ikke kjefte for mye etterhvert.

Har også en som er litt liten (10 mndr), men vi var på besøk i barnehagen og 1åringene der kastet definitivt ikke maten rundt omkring. Så det er klart de kan lære, spørsmålet er vel heller om man har lyst å ta den kampen så tidlig. Jeg tenker at noen disiplin-ting får hun lære i barnehagen, og så følger vi bare opp hjemme (he, he).

Skrevet

Herlig syn:-)

Makaronioveraltmiddagen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...