mamma-til-2-jenter Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Vi er alltid i 0 når måneden er over (og som regel litt før også). Vi har til dags dato alltid klart å betale regningene våre, men det er alltid et pes for å klare det. Og det krever at jeg følger nøye med på hva vi har å bruke. Dessuten er det ting vi burde ha gjort som vi forsømmer. Tannlege, for eksempel. Noen gode sparetips? Kan ikke se at vi har noen faste utgifter å kutte noe særlig ned på, bortsett fra lokalavisen (150kr i måneden) men det får jeg aldri mannen med på. Gode sparetips tas i mot med takk.
Har to nydelige jenter Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Aner ikke hvordan dere bruker pengene deres, men noen tips kan være. - se i reklameaviser og handle det som er på tilbud i ulike butikker. Mye penger å spare på det om man er flink til å følge med. - ikke bruke unødig mye penger hos frisøren, f.eks hårfarging, styling o.l - kutte ned på ant kanaler på tv - lavere linje på bredbånd - ikke spise ute - kutte ned på brus og godteri (gikk mye unødige penger til det i vårt hjem) - ikke falle for fristelsen å kjøpe alt mulig man egentlig ikke trenger, bare fordi det er billig eller "kjekt å ha" - melde seg ut av alle bokklubbe, ikke kjøpe masse blader hver mnd Sikkert mye mer, hadde jeg fulgt mine egne råd selv så hadde vi også klart å speare penger ser jeg... Ønsker gjerne flere tips jeg også!
sofia får lillesøster 13.12 Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 uff, kjenner meg igjen i dette! men her begynner det endelig å hjelpe;) dette tipset lærte jeg enten på Oprah eller av hun pengedamen som var på Godmorgen Norge for noen år siden... For det første bør 10% av din nettoinntekt gå rett inn på en egen sparekonto. De 10% er penger man i utgangspunktet sløser bort - på å leie film, handle på bensinstasjon i stedet for på butikk, kjøpe tyggis, impulskjøp osv. For det andre er det viktig å huske på at enkelte ting må man ha - og betale, sånn som husleie/ lån, strøm, telefon. Men man kan sørge for å f eks ha det rimeligste mobiltelefonabb. 3: det viktigste er ikke å spare så himla mye hver måned. Det viktige er å begynne å spare litt. Og å ha en terskel på hva pengene skal brukes på . 4: det er stort sett matbudsjettet man kan knipe inn på Lykke til da!
Diva Muffin Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Handle kun en gang i uka etter en nazi-liste. Skriv matplan over hva som skal brukes fra skap og fryser, og kjøp inn slik at så lite mat som mulig kastes.
___ Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Det beste er å sette opp regnskap for å se hvor pengene faktisk tar veien. Når man får det svart på hvit blir det enklere å finne ut hva som egentlig er unødvendige utgifter. De fleste har de høyeste utgiftene på bolig og bil. Hvis dere kan greie dere med en bil mindre for eksempel, kan det være en måte å spare mye penger på. Også å bytte inn en stor eller dyr bil i en mindre billigere en er en måte å spare mye penger på, faktisk så mye at det kan lønne seg heller å bruke leiebil de få gangene dere trenger en større en. Et annet stad mange kan spare mye på er å slutte å spise ute, eller i hvertfal redusere det mye. Mannen min fant ut at han faktisk sparte mellom 400,- og 500,- kr i uka på å ta med seg matpakke på jobb. Snop er også noe menge bruker en del på uten å tenke på hvor pengene blir av. Ellers er det lurt å ikke kjøpe noen ting før dere har tenkt over om dere virkelig trenger det. Ikke kjøp på impuls eller for å "gjøre et kupp". De fleste av oss kjøper mye eller i hvertfal en god del ting forde vi har lyst på dem, selv om vi har andre ting som faktisk fungerer og er OK.
2 på jorden og 1 i himmelen Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Smart kurs. Det økonomikurs for familie hvor man setter opp kosnader og inntekter, så ser man hva man bruker pengene på. Veldig bra. Men vet ikke om man får tak i det som privat person. Mannen min kurser i dette gjennom jobben..... og da er det til personer som er på attføring og er på vei tilbake til arbeidslivet....
2 på jorden og 1 i himmelen Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 http://www.smartkurs.no/ fant denne da.....
Giftmamma med2jenter Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 hmm.. her var det mange gode tips:) var flinke en periode og handlet en gang i uken, det sparte vi mye på.. men av en eller annen grunn falt det mønsteret litt sammen..hehe.. tror vi skal begynne med det igjen, er jo utrolig lurt egentlig!!
meg & to små vampyrer Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Vi har liten fryser og ingen bil, så vi kan ikke handle kun en gang ukentlig. Men da vi hadde inntekt sparte vi litt med en gang pengene kom inn på konto. Da merker man jo nesten ikke at de forsvinner;) Spare opp en ekstrakonto i tilfelle noe er jo lurt:) Lykke til. Og billig kylling på kiwi nå er godt tips fra meg. Frossen til 72 kr kg for kyllingfilet! Mot 115 for de billigste pakkene av fersk kyllingfilet ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå