Gå til innhold

igangsetting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt fra to jeg kjenner i det siste at man blir satt igang 8 dager over termin nå! stemmer dette?? Noen som har blitt satt igang på kk her??? eller som har erfaringer fra andre sykehus??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første fødsel var igangsatt, 14 dager over termin.. Ang hvor lenge en får gå over er vel det forskjellig praksis fra plass til plass, men her (Levanger) får ikke noen gå 14 dager over lenger. Har vært altfor mange dødfødsler her.. Tror de setter igang innen en uke over eller noe sånt.

Jeg fikk to modningstabletter med 6 timer mellom. 2 timer etter den siste fikk jeg vondt, og 2,5 time etter det hadde jeg full åpning. Etter 1/2 time pressing fant de ut at gutten var stjernekikker og måtte tas med hastesnitt. Det var den korte versjonen, hvis du vil høre mer så bare si fra! =) Det jeg kan si er at det går ofte veldig fort med slike modningstabletter, riene kommer tett, er lange og kraftige. Men kommer også an på dosen du får det.. Er noe forhøyet risk for at det ender i hastesnitt også ved igangsettelse. Sier ikke dette for å skremme deg, men slike ting visste ikke jeg den gang, skulle gjerne visst det før jeg opplevde det. Ingen som sa slike ting..

=)

Skrevet

På Lillehammer sykehus er dette praksisen:

overtidskontroll 7 dager over UL termin.

igangsetting 11 dag over UL termin.

Dette pga. att studier viser att det ofte er en kritisk grense på den 13. dag over ul termin. ( Økende sjanse for att noe galt skjer med barnet, eller att det dør i magen)

Skrevet

På sykehuset der jeg bor blir du ikke satt igang før du er 21 dager over termin.. sykt..

Skrevet

Jeg fødte i 2005 så kan hende de har endret praksis, men jeg ble satt igang 16 dager over med modningstabletter. Ingenting skjedde før etter tre dager da de tok vannet og satte meg på drypp. Jeg kunne kranglet meg til igangsettelse etter 14 dager, men legen rådet meg til å i det lengste vente på naturlig fødsel da igangsatte fødsler generelt er værre og innebærer større risiko.

Dett var på Ullevål og det de sa var at dersom de prøver tre dager og man ikke blir moden nok til at man kan ta vannet så blir det keisersnitt uansett. Jeg var helt på grensen, og hadde en lite morsom fødsel.

Jeg visste ingen av disse tingene og naive meg trodde at når man ble satt igang så var det gjort på en time også fødte man forholdsvis normalt. Jeg skjønner nå at legene forsøker og vente i det lengste for å si det sånn...

En annen ting er at dersom du blir satt på drypp så må du ligge i sengen hele tiden, baby får elektroder på hode og du har ledninger i hånden osv. I tillegg til at du får sterkere og oftere rier som ikke nødvendigvis gjør noenting...

Sier ikke dette for å skremme deg, men synes bare etter min egen opplevelse og etter alt jeg leser om folk som vil bli satt igang, at noen bør informere at igansatte fødseler fort kan bli noe helt annet en en naturlig startet fødsel.

I mitt tilfelle kom jeg ikke unna da jeg fødte 19 dager over termin, men dersom man kan vente, kan det nok hende det er til det beste....

Skrevet

Vil bare legge til at jeg er gravid igjen da, så det var ikke værre enn at jeg gladelig gjør det en gang til! ;-)

Skrevet

Eg blei satt i gang på kk, men det er to år sidan (på fredag!). Blei satt i gang 14 dagar over ul-termin.

Eg skulle ha vore på kontroll 12 dagar over, men legen min trudde det var 14, så han bestilte time for seint. Men eg veit jo ikkje om dei hadde satt i gang dag 12, dersom eg hadde vore på kontroll den dagen.

På arket eg fekk på ultralyden denne gongen stod det at eg har termin 29.10, og "overtid fra 10.11." Ser ikkje for meg at dei set igang før eg offisielt er "på overtid", og det er 12 dagar over termin denne gongen og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...