Gå til innhold

Tåler stemor mindre enn stefar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er det jeg som har barn fra før av + at vi venter vårt første sammen. Er aldri no snakk om at "mine" barn ikke skal være med på ferier, at de ikke skal være med på nyfødt - familiebilde, at han syns de er i veien, ikke oppfører seg bra nok, at penger blir brukt på de osv osv.

Tonen med bio - far er god, selv om han er dårlig til å følge opp, han betaler det han skal men legger aldri mer i potten enn det vanlige bidraget ( hjelp til feks briller og slike ting ).

Vi har felles økonomi, så han er med å betaler for hele "gilde", det være seg SFO, klær, fritidsaktiviteter eller mat. Han tar ofte med seg begge, eller en av ungene på skogsturer, besøk hos sine foreldre, ut å vaske bilen. Han kjører i bursdager, hjelper til med lekser, er hjemme med syke barn, tørker spy om natta os osv...

Jeg har vært inne å lest endel på dise sidene og spurt han konkret om endel ting her inne og han blir helt oppgitt over hvordan endel her inne tenker....

Så hva tror dere...er stefedre mer tolerante enn stemødre?

( mener ikke å ta alle under en kam, ser at endel av dere er velig supre og inkluderende )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitat fra innlegget over: "Vi har felles økonomi, så han er med å betaler for hele "gilde", det være seg SFO, klær, fritidsaktiviteter eller mat."

Det er vel ikke sånn, vel? Eksen din betaler vel den delen en far skal betale av det du nevner, ikke stefaren???

Men ved at dere har felles økonomi, så blir det mindre igjen til potten fordi DU betaler den delen som en mor skal betale. Men STEFAR betaler vel ikke for hele "gildet"???

Skrevet

Det kan godt være at stefar er mer tolerant. Det kan jo ha med at mannfolk generelt er mer tafatte og lar kvinnene styre, eller hva? Hvis biofar er i stemors klør kan det jo hende stefar er i biomors klør? :) Jeg har jo sagt her på forumet at jeg synes ikke det er riktig at steforeldre skal være med å betale SFO, for eksempel. Likevel er jeg barnevakt ofte flere ganger i uka når mannen min jobber, jeg tar med ungen på ting vi gjør bare jeg og han (men jeg prøver å minimere det fordi jeg ikke vil såre biomor i tilfelle hun blir sjalu), mine foreldre og min slekt er meget inkluderende overfor ungen. Jeg kjøper klær til han og mat og tar han med på kino, kafe osv osv osv. Jeg har også vært med å tørke spy selv om jeg hadde lyst til å rømme:) Jeg føler jeg er ganske tolerant selv om jeg nekter å betale en ting som SFO og synes vi må kunne dra på ferie uten han også, hvis han i det minste får ferietur med moren. Men du kan gjerne ha rett i at stefar tåler mer. Det kan jo også ha med å gjøre at det fortsatt er slik at det er kvinnene som gjør mest i hjemmet. Biomor har sikkert ikke noe mot å være hushjelp osv, men for en stemor som blir kastet inn i det, kan det være vanskelig å svelge. Jeg tror stefar har en enklere rolle, så det kan hende det er enklere å være tolerant også. Jeg vil likevel ikke skryte meg selv opp i skyene, og innrømmer gjerne at jeg synes det virker som stefar til stesønnen min er mer tolerant enn jeg er som stemor! Men jeg er flinkere til å oppdra. Dermed basta!

Skrevet

Jeg tror faktisk stefedre er mer tolerante, ja.... Kan ha noe med at de fleste barn bor sammen med mor, og er for stefar en helt naturlig del av kjæresten...

Min mann er også med å betaler hele kalaset, briller, klær, fritids-aktiviter... henter bringer osv.... Bio-far betaler ikke bidrag, eller bidrar på noe som helst annet plan enn at han har ungene annenhver helg...

Og min mann sier at han føler at det er han som er faren til mine barn, for det er han som har alle plikter, alt ansvar og alle gleder som følger med barna...Det er han som får lubne barnearmer rundt halsen og en natta-nuss hver kveld, etterfulgt av et "jeg er glad i deg" hvisken i øret....

Min mann har også barn fra før, men han "får" ikke være pappa på lik linje der... Han får bare beskjed om at "han har ingenting med noe der å gjøre"... Og selv om barna hans er her så samvær blir det ikke helt på samme måten, jeg involverer meg jo i stebarna mine... men det blir liksom på ett helt annet plan, i og med at vi aldri har noen hverdag sammen.....

Så tror nok ste-fedre er mer involvert og tolerante ja.

Skrevet

Labbenuss:

Bio - far jeg jeg gikk for flere år siden inn privat avtale som ikke er blitt regulert siden...så han betaler ikke prosentvis mye iforhold til det det koster, for å si det sånn. Min nye samboer er mest opptatt av at forholdet mellom oss alle skal være bra, og syns at å begynne å mase om å oppjustere bidraget mest sannsynlig vil skape "uro" og at han syns ikke det er verdt.

Stefar betaler ikke for hele "gilde", men side begge lønninger går inn på en konto + at han tjener mer enn meg, så sier det seg selv at endel av "hans" inntekt går til "mine" barns ting..

Han himmler foresten med øynene når vi har snakket om dette, ifølge han så var det han som valgte å bli en medlem i "vår" familie og at hos oss så er tingene våre, ikke hans eller mitt.

Skrevet

DolphinGirl-ikkegravidenda:

Først: Uff, syns det er så trist når stemor ikke fritt kan gjøre ting med barna i frykt for at bio-mor skal bli sjalu...føler at endel voksne ikke har skjønt at det er ungene som er det viktigste her...*urk*

Er ikke umulig at menn er mer tafatte og har en enklere rolle enn stemødrene, men i bunn og grunn så føler jeg at de kanskje legger vekt på andre ting enn mange stemødre gjør...at de ikke er så opptatt av "deg og meg" familen, men at for de så er "alle" på en måte familien..skjønten?...:-)

men....kan jo bare være så enkelt at menn tenker mindre enn kvinner, og er flinkere til å ikke lage problemer av ting som egentlig kanskje i utgangspunktet ikke er et stort problem:-p

Skrevet

Jeg vet ikke om hun faktisk bli sjalu altså, men jeg synes at hvis ungen forteller om alt vi har gjort, så får hun sånne perioder der hun skal gjøre masse og ringer og lokker ungen med alt de skal gjøre når han kommer til henne. Det kan jo være tilfeldig altså, men jeg har aldri hørt noe om at jeg blir satt pris på heller, så jeg orker bare ikke sjanse. Jeg har jo ikke lyst til at hun skal bli sjalu. Men vi fikk nå høre av bhg-ansatte at han er en harmonisk unge, så vi må nå gjøre noe riktig, alle fire:)

Skrevet

Høres ut som min mann dette:-)

Jeg syns det er så godt og betryggende å se hvordan han er med mine barn og hvor raus han er ovenfor dem's familie ( bio-far inkludert ).

Han mener på sin side at dette har han lært av meg, fordi jeg alltid har vært inkluderende...her er alle med på alt. Min familie, hans familie, bio - fars familie, besteforeldre av alle slag, eks-tanter og onkler...mine, dine og våre barn til alle. Har etterhvert skjønt at vi er kanskje er litt "annerledes", men som jeg sa etter at jeg og x-en flyttet fra hverandre...De som vil ungene vell, er hjertelig velkommene...så her er det fult hus ved alle fest - annledninger. Ungene stråler og selv de voksne syns at dette er veldig hyggelig.

:-)

Skrevet

DolphinGirl-ikkegravidenda:

Alltid godt å høre at ungene har det bra...og virker harmonisk..:-)

Er liksom det som er jobben vår da...biologiske foreldre eller steforeldre...

:-)

Skrevet

Tror du har veldig rett i det du skriver. Kjenner meg godt igjen i forhold til min mann, som er stefar til mine to barn fra et tidligere forhold.

Han behandler mine barn som sine egne. Vi har fått noen felles etter hvert også.

Min mann har vært deltakende i familielivet fra dag en. Vi deler på alt som går på barna. Ingen midler blir holdt utenfor mine barn. Økonomisk er det en pott, alt er delt. Noe annet er utenkelig for oss.

Barna mine kan takke sin stefar for sydenturer og alle andre goder som drypper på dem. Ikke sin far som aldri gjør noe ekstra for dem. Faren har aldri fulgt opp fridtidsaktiviteter. Det er dette som irriterer min mann mest i forhold til det å være stefar, at faren til barna mine er veldig kjip både på penger og på å kjøre barna i sine helger og i det hele tatt ofre noe av sin tid på dem.

Generelt trot jeg at menn er mer tilpasningsdyktige. De tenker på en annen måte enn kvinner. Tror ikke de luller seg inn i sjalusi om hvordan det var før, at "hun" har vært gravid med en annen, hvordan det var osv. eller at nå har stebarnet fått veldig mye oppmerksomhet, ikke må få så pene gaver, for da får de dobbelt opp! Det for øvrig et forferdelig argument. Det er utrolig flott at barn har mange rundt seg som er glad i dem. Det er smålig å måle slikt. Når stebarna blir voksne før sine nye søsken, vil de overøse dem med gaver! I alle fall viss de har fått lov til å være storesøsken.

Jeg har også lest en del av innleggene her for min mann. Vi er enige om at det må være veldig stor forskjell på hvordan stefedre og stemødre har det med stebarn og ekser. Vi tror at stefedre har det enklest. Svært mange menn har også stor hastverk med å finne seg ny partner etter et samlivsbrudd. Kvinner bruker lengre tid og tenker seg godt om før hun tar en mann inn i huset der det er barn. Kanskje derfor det går bedre for stefedre?

Skrevet

Synes du har en del bra poeng her, men tror kanskje det har noe med å gjøre at stefedre slipper den fryktede biomoren(!) ;) Leste i stad et innlegg fra en dame, som allerede ser for seg at hvis hun skulle finne seg i den situasjon at hennes barn fikk stemor, så ville hun blitt sint og bitter og laget et helvete for eksen og den nye konen.. Hvis folk har seriøst "planlagt" å bli en vrang biomor før det engang skjer, da er det ikke mye håp! Og etter å ha lest en del innlegg her, så får jeg inntrykk av at ofte er det slik at biofar blander seg veldig lite inn og er i mange tilfeller svært lite tilstedeværende i barnas liv etter skilsmissen, mens det er det motsatte med biomødrene, de vil ikke gi slipp og vil fremdeles bestemme i en familie som ikke eksisterer som slik lenger; stemor er bare enslags praktikant som skal tilpasse seg "den gamle familien". Jeg tror stefedre slipper mye av akkurat det og da blir det hele litt lettere, vil jeg tro! Men som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg at i utgangspunktet er man enten et bra forelder eller ikke, om man er i stemor-leiren eller biomor-leiren blir "tilfeldigheter", dvs hvis du er bra biomor (altså evner å se barnas behov og sette de først), så blir du bra stemor også og omvendt. Likedan tror jeg dårlige biomødre gjør det neppe så bra som stemødre heller..

Men det er bare min mening!

Helene

Skrevet

Uten at vi skal gjøre dette til en hvem er værst-konkurranse, så kan vi vel legge oss på minne at all statistikk viser at kvinnen er sjefen i hjemmet. Dette være seg om man er stemor eller biomor, så er det (iflg statistikken) hun som har mest hun skulle sagt. Og det gjenspeiler seg jo også på disse sidene. Nå snakker jeg svært generelt, mne på bakgrunn av statistikk. (det er jo ikke alle menn heller som synes det er like lett å komme inn i en stefarrolle.)

Jeg ser jo selv at når en skriver her (var det HI?) at hennes mann kom inn i dems familie og tok konsekvensene av det, så er jo jeg opptatt av at mannen min kom jo like mye inn i mitt liv som jeg kom inn i hans, og vi må jo begge forholde oss til det. Jeg kom ikke inn i hans familie: vi starter jo en familie sammen. Selvfølgelig har de litt mer trening på familie siden, siden de allerede har vært familie, men den ble jo splittet opp. Her er nok mannfolk mye mer tilpasningsdyktig enn kvinner, samtidig som ansvaret for oppdragelse og hjemlige sysler i stor grad ligger på mor. Jeg hadde aldri klart å kommet inn i min samboers familie og fulgt dems pipe hele veien. Jeg må også få være med å definere hvordan min familie skal være, hvilke regler vi skal ha og hvordan vi forholder oss til hverandre.Akkurat dette tror jeg ikke er like viktig for mannen. Vi måtte på en måte starte på nytt, mens i HIs tilfelle har han kanskje tatt over en rolle som biofar hadde tidligere.

Hvis dere biomødre der ute tenker dere om, tror jeg dere står for mye av oppdragelsen til barna deres, selvfølgelig med stor støtte fra mannen deres, men tror ingen av dere sier at hos oss er det mannen min som står for det meste av oppdragelsen, handler inne, holder orden og setter grenser og regler i vårt hus.

Husk at dette er vikligheten til de fleste stemødre (igjen henviser jeg til statistikken) Og den jobben er adskillig lettere å ta når det er ens egne barn man har i hus.

Tror mannen er mye mer tilpasningsdyktig i slike situasjoner enn kvinner, men igjen: jobben er tyngre for kvinner enn for menn.

Blir derfor litt feil og sammenligne synes jeg.

Lise:)

Skrevet

Jeg tror det er så enkelt som at det er mye lettere å være stefar enn stemor! Med det mener jeg at som oftest (ifølge alle forskningsrapporter) så slipper fedre (både ste og bio) utrolig mye lettere unna alt det praktiske som følger med barn.

Det er i de aller fleste tilfeller "mor" i huset - enten det er bio eller ste - som står for matlaging, klesvask, klesinnkjøp, oppfølging av skole/barnehage, leggetider og oppdragelse etc etc. Far kan lene seg tilbake og være sammen med barna mer på egne premisser (les; når han har lyst og er opplagt til det)

Det er enklere å være "tolerant" når man ikke behøver å forholde seg til praktiske problemer som måtte oppstå rundt barnet - og kanskje i forhold til biomor også - i hverdagen. Menn har tendens til å kalle en del gjøremål som omhandler hverdagen som bagateller - mens det i realiteten er temmelig viktig for barnet og for at hverdagen skal gå rundt.

Jeg tror at mange mødre sliter seg ut ved å alene måtte utføre en del praktiske hverdagslige gjøremål som burde vært fordelt rettferdig mellom de to voksne i familien. Ofte vil det i tillegg være problemer i forhold til biomor som far ikke har guts og vilje til å ordne opp i.

Hvor enkelt er det vel å være "tolerant" når man er utslitt og i tillegg kanskje ikke får gehør for problemene hos partneren??

I tillegg tror jeg også som mange her er inne på - at menn generelt er mer "tafatte" enn kvinner når det gjelder ting som omhandler barn og familie. Istede for å "ta opp kampen" velger de å lene seg tilbake og late som om problemet ikke finnes. På den måten blir mor stående alene tilbake å kjempe for å løse situasjonen.

Jeg er både mor og stemor selv, bare så det er sagt, og har strevd med morsrollen både i forhold til bio- og stebarn og deres fedre :o)

Skrevet

Halleluja! Skriver som vanlig under på det Chezka sier.

Skrevet

Har null greie på forskningsrapporter og slike ting, men hvis det stemmer så takker jeg gud for at jeg har en ny mann som ikke er som statestikken.

Han tar vel så mye del i det daglige som meg....og mer på det som har blitt "hans områder":-) Ting som klesvask, handling og organisering er det vell jeg som mest gjør, men oppdragelse, leggetider og husvask tar han minst 50% av..

Tror fortsatt at endel av problemene skaper vi kvinner selv ( ste / biomødre ) ved å være smålige og legge vekt på feil ting.

Har forøvrig etter å ha lest her inne skjønt at endel bio-mødre er helt på trynet og umulige å forhole seg til, men hvordan var biofar før stemor gikk inn i forholdet?. Han ble vell ikke tafatt sånn rett over natta?

Skrevet

Jeg tror også stefar er mer tolerant enn stemor...Årsakene tror jeg kan være :

* Han har ingen ekkel biomor som lager sjau

* Han bor sammen med stebarnet.

* Ingen som passer på at han ikke "trår" litt feil / leter etter feil ved ham ( eller dikter opp feil han gjør)

* En annen betaler for ungene ( de er ikke en utgift for ham)

* En biomor finner seg oftere en ny mann som selv har barn fra før av, og da er de jo i samme båt. Mens en far med barn fra før av, oftere finner seg en yngre kone uten egne barn

* Jeg tror mange stefedre er underkuet av sine partnere, så de tør ikke si noe negativt om dette ;-)

Skrevet

Nei, han ble ikke tafatt sånn over natta, men det er en sannhet at når barn er hos sin biofar har de friere tøyler enn hjemme. Dette kan være for å kompensere for dårlig samvittighet, ønske om å være like viktig for barna som mor er, eller rett og slett tafatthet. De er jo der kun noen dager i måneden, og da er det jo så mye enklere å godta at barna gjør litt som de vil.

Vel... For mor og far (som elsker sine barn uansett) er det jo enkelt å gi opp oppdragleses ansvaret for et par dager, men de som skal leve sammen med de (og gjerne oppdra egne barn oppi dette også) blir rimelig fortvilet og slitene når det er slik helg etter helg.

Vi har stebarna hele sommeren (2 måneder i strekk) og tro meg: det er mye enklere enn annenhver helg, for da må far ta oppdrageransvaret mer alvorlig (ja, det er jeg som pusher dette, ellers hadde jeg nok flyttet for lengst).

Du er nok en heldig kvinne hvis din mann tar MINST 50% av oppdragelsesrollen, men tror meg: det hører til sjeldenhetene at en mann gjør.

Hvis du virkelig vil teste din mann, kan du jo slutte å oppdra barna dine i noen uker og la han ta alt sammen (ingen regler om leggetid, matinntak arbeisoppgaver i hjemme, leksehjelp osv..) Da får du se en fortvilet mann tenker jeg.. Eller du kan nyte at du oppi dette er en biomor som tar ditt ansvar helt naturlig og at du har en super biofar som følger opp der det er naturlig for han:)

Lise:)

Skrevet

Min mann er IKKE underkuet!Og det er HAN og ikke barnefar som betaler for eldste barnet mitt!

Min manns familie har også vært helt bevisst på at min sønn skulle bli en naturlig del av familien. Og ved Jul og bursdager så har det kommet gaver fra "tante Anne og Onkel Geir" og "bestefar Ole" osv.

Det har aldri vært spørsmål om at min mann ikke skal være med å betale for min sønn, han valgte meg OG mitt barn, og det har han tatt konsekvensene av!

Det blir så lettvindt å si at siden stefar takler denne situasjonen bedre, så MÅ HAN JO være underkuet!!Tull!

Stefar gidder ikke å tenke på at jeg har en fortid med en annen, vi har vært glade i hverandre osv!Slik som mange av stemødrene her inne gjør!

Kvinner er mere sjalu, og i mange tilfeller så lar både Bio- og stemor denne sjalusien gå utover barna!

Skrevet

Anonym 13:51....

Innlegget ditt viser med all tydelighet at du har en generell oppfattning at biomor er en pest og en plage...Det er nå en ting. Men:

Å si at stefar tåler mer fordi

* Han har ingen ekkel biomor som lager sjau....Nei men har har en biofar som ikke betaler bidrag,og heller ikke stiller opp på aktiviteter for barnet sitt...Teller det i dine øyne da?

* Han bor sammen med stebarnet.....og skal tåle mer fordi??

* En annen betaler for ungene ( de er ikke en utgift for ham)...Eh??Nei,biofar har ikke betalt en krone i bidrag siste året! Så stefar betaler halvparten av alle utgifter...

* Jeg tror mange stefedre er underkuet av sine partnere, så de tør ikke si noe negativt om dette ;-)....He he...ja DEN var god! Klart mange stefedre er underkuet..de bor jo sammen med den "fryktede" BIOMOOOR.....Kjære vene...

Innlegget ditt er jo bare underholdene....

Skrevet

Hvis stemor hadde blitt inkludert på lik linje med stefar så tror jeg hun hadde vært minst like tolerant som stefar. Det er jo det som er den store forskjellen - det er artigere å gi om man får noe tilbake.

Tror ikke det er så mange stemødre som får ta 50% av oppdragelsen av stebarna sammen med far - stefar derimot..... men det er jo fordi mor "godkjenner" stefars engasjement. Ikke alltid like lett å gi stemor et slikt mandat.

Jeg trivdes mye bedre med stebarna den gang de bodde fast hos oss og vi fungerte som familie enn i dag hvor de her 50% av tiden.

Jeg betaler også gladelig for ting som stebarna trenger da jeg og far har felles økonomi, men jeg tror hverken stebarna eller moren deres oppfatter det slik. Det kommer i allefall ingen takk til meg for fine ferier/gaver uten at min kjære må nevne det høyt og tydelig at gaven/ferien er fra oss BEGGE. så jeg tror stemor har en mer utanknemlig rolle fordi det sitter en mor som er redd for å bli erstattet - tror ikke fedre/menn er like sjalu/usikre som oss kvinner :)

Skrevet

Jeg leste her om dagen på denne siden om en lykkelig mor som hadde en stefar til barna sine som var så flink og snill med barna hennes. Det stemmer helt sikkert, men samtlige av de tingene hun fokuserte på at han gjorde for barna hennes var morsomme og lystbetonte oppgaver. Man er nok mer tolerant overfor egne barn og ektefelle, når det gjelder hvor mye man som mor skal ha ansvar for i hjemmet. Når man er stemor, forventes det fra ektefelle ofte at man skal gå inn i denne jobben med samme lyst/toleranse. Så jeg tror at forventningene til en stefar er noe helt annet enn de som stilles til stemor.

Skrevet

Var en anonym som skrev her at stefedre er mer involverte og tolerante. Jeg er enig i at de kanskje er mer tolerante, men jeg er IKKE enig i at de er mer involverte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...