Gå til innhold

Hva er modning, og hvordan kjenner man "modning" på kroppen!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo helt uviten her jeg..

skjønner jo at det er snakk om at kroppen gjør seg klar til fødsel, men det er så mye snakk om modning at jeg må spørre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer jeg også litt på.. inbiller meg at jeg har litt modning nå om dagen, for har mensen murringer, og kjenner hodet presser i bekkenet. går også litt bak i ryggen.. men vet jo ikke om dette er det såkaldte modningen, men går litt ut i fra det... er 38+1..

Skrevet

Jordmor sa mensmurringer var en del av modningen i alle fall....

Skrevet

men å tidlig starter modningen mon tro før fødselen vil sette inn?:) kan man gå med modning i mange uker eller er det et tegn på at noe skjer om ikke alt for lenge? 2 uker til termin men må jo inrømme at jeg går å kjenner etter tegn for gleder meg så til å møte den lille:) men samtidig nå belager jeg meg på å gå på overtid:)

Skrevet

Modning er når kroppen gjør seg klar til fødsel. Mensenmurringer og mange kynnere, nedpress kan ihverfall være noen tegn på modning.

Men det behøver ikke å være det heller. Jeg har sliti MASSE med mensenmurringer og vonde kynnere (der jeg trodde det faktisk var noe på gang) men jeg var ikke moden. Hadde da 1 cm åpning da.

Men det er vel en del av modningsprosessen å ha disse vondtene. he he. Det kommer heldigvis noe godt ut av det til slutt. =)

Vet ikke om du ble noe kokere av dette, men men...

Skrevet

jeg har en del menssmerter og nedpress, men ikke noen kynnere.. ikke som jeg kjenner hvertfall:) jada, vondtene klarer jeg meg fint med, for der er liksom noe positivt som foresaker det:-) så de bryr meg ikke, men blir jo bare nyskjerrig for nå er det så nærme at jeg gleder meg noe helt ubeskrivelig til det skal skje:-)

Skrevet

Jeg har hatt masse kynnere og nedpresss på slutten, ellers har jeg ikke kjent noe før fødsel..

Skrevet

Fra skjeden inn til livmoren går det en "kanal" på ca 3-4 cm. Denne kanalen blir helt utslettet etterhvert, tøyelig og myk.Når dette har sjedd, betegnes det som om en er moden.I tilegg begynner livmormunnen å åpne seg gradvis. Hos enkelte kan dette skje i god tid før fødselen, og hos andre starter denne prosessen først når riene starter. Når det skjer før fødselen, går en gjerne med kynnere. Men kynnere betyr ikke automatisk at modningsprosessen er i gang. Enkelte går med kynnere, uten at det skjer noe. Eneste måten en kan finne ut om en er moden eller ikke, er å få jordmor til å kjenne etter. De fleste gjør ikke dette før fødselen nærmer seg (etter uke 38)

Skrevet

Jeg har gått med 2-3 cm åpning og vert rimelig moden nå siden uke 34, da stoppet de fødselen, men fikk beskjed om at fødselen kunne skje når som helst. Nå har jeg gått med mensmurringer og modningsrier i fire uker, er i uke 38 nå, og fotsatt like gravid her. At man opplever mensmurringer og modningsrier betyr at kroppen forbreder seg til fødseln, men det kan nok ta en tid likevel. Hos noen er det rett på sak, men andre kan ha det slik i uker. Slitsomt.. men jeg har i allefall fått beskjed om at en del av fødselen allerede er over når det først starter for alvor. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...