Ranveig R Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Og kor er smertene? I forrige svangerskap (og for så vidt etterpå og heilt fram til dette svangerskapet) har eg hatt smerter i bekkenleddene bak, og dermed til tider hatt vondt for å gå. Men det har faktisk vore bedre denne gongen enn forrige. Men no, i veke 35 har eg fått smerter framme, i symfysen. Og i går kveld kjente eg dei første berømmelige "strålene" nedover i lårene mot knærne. Skikkelig vondt. Men er det kanskje desse smertene som er dei mest vanlege ved bekkenløysing? Kor ligg problemet hos deg? Får du behandling for det?
nennemor og vesla Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 I begynnelsen hadde jeg mest låsninger bak i ryggen, men etter å ha løpt unna ei måke som var litt vel beskyttende fikk jeg vondt foran i symfysen. Dette var vel i uke 32. Dette ble en kombinasjon av låsning og løsning. Har vært hos både fysioterapaut og naprapat og har blitt kvitt låsningene. Naprapaten min mener at det som sitter igjen nå er en betennelse siden jeg gikk med låsninger veldig lenge og dermed har brukt musklene feil. Er veldig svai i ryggen, og den ble bare mer svai etterhvert som magen ble større og større. Det stråler ikke nedover lårene, men er ømt og kjennes ut som m jeg river opp et sår hver gang jeg tar et skritt. Og alt går i sneglefart. Men enkelte dager er bedre enn andre:) Akurat nå får jeg ingen behandling, men skal til naprapat etter fødselen slik at hun kan fikse meg. Samt at jeg skal til opptrening hos fysioterapaut. Håper på å få ryggen skikkelig i orden på mange år
Ioren Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 *rekke opp hånda* Akkurat nå - i uke 36 - sitter smertene mest framme i symfysen og går på en måte litt bakover, samt at det "stråler" som du sier nedover lårene... Kjennes av og til ut som ting revner "der nede" for å være ærlig...Særlig hvis jeg ligger på sida med beina oppa hverandre og skal snu meg på ryggen, snu meg for å sette meg opp eller lignende... Av og til må jeg bare gi opp og prøve igjen litt senere... Smertene sitter også en del helt nederst i korsryggen, men der er jeg usikker på om det er min dårlige rygg eller om det er bekkenet som sier i fra... Nå går jeg til fysioterapi to ganger i uka; en gruppetime i sal og en time i basseng pr uke. Det hjelper litt, men jeg er desverre for rask til å overbelaste meg i hverdagen... Har hatt smerter som har kommet mer og mer siden uke 15, og blitt gravdis mer sykmeldt, er nå 20% på jobb, mest for det sosiale i det egentlig... Har prøvd å bestemme meg for å gjøre mindre hjemme osv, men plutselig er man oppe og gjør ting man ikke burde, dermed får man mer vondt... =\ FIkk et tips av søsteren min som også plagdes med bekkenløsning at hvis man fikk vondt foran i symfyseområdet burde man vurdere krykker. Vet ikke hva lege/fysioterapeut vil anbefale, men det hjalp for henne å få en ekstra støtte i de krykkene iallefall... Jeg skal snakke med fysioterapeuten min iløpet av dagen eller morgendagen, så kan jeg heller komme med tilbakemelding på hva hun anbefalte.... Ble langt dette =P Håper du får noe foruftig ut av det...
line_n & sara Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 jeg hadde mye smerter øverst i rompa/hofta, og det viste seg å være en av bekkenmusklene som lå i klem, fysio fiksa det etter noen behandlinger! vil nok anbefale alle å ha en fysioterapeut! han gjør underverker for den (tiltider) skrøplige gravidkroppen min!!
*Lenn* :-)) Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 *Jeg også!* Har hatt det siden uke 12. Smertene begynte som et pang med at jeg ikke klarte å gå skikkelig etter å ha sittet i sofaen hjemme... Haltet over stuegulvet og skjønte egentlig ikke at det kunne komme så brått (men kjente igjen smertene fra forrige svangerskap). De har sittet nederst i korsryggen og strålt nedover begge beina, ikke vært så ille midt under egentlig. Så har det egentlig vært "overalt" i bekkenet. Stivt og vondt når jeg går, og særlig etter å ha sittet/ ligget.... Har fått fysioterapi en gang i uka hele veien og går på bassengtrening en gang i uka. Hvordan skulle det gått uten...? Nå er jeg over i uke 36 og merker en svak bedring, akkurat som sist. Tror det har med at babyen setter seg mer tilrette i bekkenet og dermed stabiliserer der nede. Lykke til
petite fleur Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Har også bekkensmerter, først og fremst i symfysen, men også i rygg/rumpe. Har vært hos fysioterapeut en gang og fikk da øvelser jeg skulle gjøre hjemme. Ulempen med de øvelsene er at jeg får så utrolig vondt i ryggen av de, så jeg slutta.....Og i dag har jeg oppfølgingstime hos fysio, blir jo moro å fortelle at jeg ikke har gjort hjemmeleksa mi!
Gjest Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Jeg har hatt siden jeg gikk gravid med min forrige sønn! Husker ikke hvor smertene har vært hen hele tiden, men har hatt mye vondt bak og i hoftene som stråler nedover.. Nå er jeg i 25 uke og siden uke 15/16 har jeg hatt smerter i symfysen... Ble sykemeldt 6 mnd før sønnen min ble født i fjor, etter endt permisjon jobbet jeg i 14 dager og det ble bare værre. Har vært sykemeldt siden (og jeg byttet lege, så jeg kom meg endelig til fysioterapeut- den forrige legen mente det ikke ville hjelpe...) Rakk å gå hos henne fast i en mnd eller to før jeg ble gravid igjen.. Har klart å holde det nogenlunde i sjakk.. Har vondt, men tror det kunne vært værre om jeg ikke hadde begynt der.. Så jeg blir sykemeldt frem til jeg skal i permisjon igjen i desember...
Bea har snart 4 barn? Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 litt bare og det i symfysen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå