Gå til innhold

Til dere som sliter med å bli gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lesestoff til dere sm sliter med å bli gravide:

www.futhark.no, klikk på "medisinske tilstander" og deretter "barnløshet". her står det om sammenhengen mellom barnløshet og østrogendominans, som mange kvinner i vår generasjon sliter med uten å være klar over det.

Hinter også om denne tråden: http://www.barnimagen.com/forum/thread/10400910

Skal prøve å skrive mer om dette når jeg får tid, minn meg gjerne på det med PM noen, dersom det er av interesse!

God natt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En "kvakksalver" med skremselspropaganda men som selvfølgelig har SVARET til alle oss som ikke har fått barn ennå ??

Leste kjapt gjennom og ble ikke spesielt imponert...

Innledning om barnløshet....

"Det er nå nærmest en epidemi av ufruktbarhet blant kvinner i trettiårsalderen, som vi tror skyldes de høye nivåer av xenoøstrogener i miljøet som påvirker forplantningssystemene hos begge kjønn helt fra unnfangelsen. Påvirkning fra xenoøstrogener i fosterlivet kan gi varige problemer med fruktbarhet. P-piller, implantater og injeksjoner som prevensjon og spiraler kan også bidra til ufruktbarhet.

For eksempel har døtre etter kvinner som fikk................"

Neitakk - dette ble jeg bare spekulativ og deprimert av.

Almennmedisinen kan man jo forstå i dette tilfellet ihvertfall.... Og vi ser at behandling virker for de fleste av oss.

Skrevet

For det første, hvorfor i all verden skal tilskudd av et hormon som er IDENTISK med kroppens eget (i motsetning til p-piller, gestagen og annet fra skolemedisinen) være kvakksalveri, mens hormoner som ikke er molekylært like de som kroppen selv lager være OK? Jeg finner det meget logisk at de hormontilskudd som er molekylært identiske med kroppens egne, er bedre for oss en de som fremstilles i et laboratorium.

For det andre: Dr. Leif Ims er ingen kvakksalver, han er 'vanlig skolemedisiner', har altså akkurat samme utdannelse som alle vanlige leger, i tillegg er han altså homøopat og akupunktør. Jeg personlig finner denne kombinasjonen mer betryggende enn en som bare er skolemedisiner eller bare 'alternativ'.

Skolemedisinen propper ofte damer som ikke klarer å bli gravide fulle av syntetiske 'hormoner' med ulik molekylstruktur enn dem som finnes naturlig i kroppen. Disse fester seg på reseptorer på de røde blodlegemmene på en annen måte enn de naturlige, bio-identiske hormonene. Bl.a. kan de ta opp plassen for kroppens egne hormoner, og dermed skape ubalanse i hormonene. Jeg syns faktisk du skal sette det LITT mer inn i ting før du lirer av deg anonym kritikk.

Min historie, veldig kort: jeg slet med rar mens-syklus (regelmessig men lang mens, opp til 15 dager) i mange år, i tillegg ekstreme PMS plager som gikk ut over min psykiske helse.

Jeg gikk etterhvert til gynekologspesialist. Hun målte hormon-nivående i blodet mitt og fant ikke noe objektivt galt. (Ifølge Ims er dette fordi hormonnivående ikke vises så godt i blodplasma, men i spytt, eller fettvev, vises de bedre). Skolemedisinske metoder kan altså måle, uten å avdekke alle ubalanser. Anyway, jeg ble satt på gestagen-piller, som skulle få menssyklusen min på plass igjen. Det gjorde de, mensen kom hver 28 dag og varte i 5 dager. MEN bivirkningene var fæle. PMS'n ble verre enn noen sinne, jeg la på meg, hadde så ømme pupper at jeg måtte holde på dem når jeg sprang osv, pluss pluss.

Etterhvert sluttet jeg med disse pillene, mensen ble igjen 15-20 dager (småblødninger i mange dager, mens i 5-6 dager, småblødninger i mange dager), men jeg slapp heldigvis de ekstreme PMS-plagene.

Etter noen år kom jeg til Dr. Ims, han hørte på meg og sa at vi kan godt sende spyttprøve til USA, jeg kunne bestemme det selv, men uti fra symptomene trodde han jeg hadde det som kalles østrogendominans. Nå prøvde ikke jeg å bli gravid på den tiden, men det som kan skje når man har østrogendominans er at det ikke er eggløsninger, selv om man har menstruasjon.

Jeg begynte med kremen (som inneholder naturlig, bio-identisk (lik kroppens eget)) progesterom, og i løpet av 3 måneder var livet mitt nærmest forandret. Jeg husket plutstlig hvordan det var å ikke ha PMS. Jeg fikk tilbake mitt gamle jeg.

Jeg har anbefalt denne kremen til flere av mine venninner som har slitt med lignende problemer, og alle rapporterer at det var som å få tilbake sin gode gamle normale kropp. Mange av oss på min alder har spist P-piller i 10-15-20 år. Noen takler det bra, men for andre lager det krøll i hormonsystemet.

Jeg har en venninne som har fått 'skolemedisinsk' hormon-behandling for å bli fertil. Hun har gått opp 30-40 kg, fått en masse PMS-plager, blitt deprimert og ikke fått noe barn.

Jeg vet selvsagt at to enkeltstående historier ikke sier noe om "sannheten". Jeg vet også at mange får god hjelp av skolemedisin. Men noen får ikke det, og lider av uforklarlige plager, og objektivt sett uforklarlig barnløshet. For disse kan det være et poent å kikke ut over skolemedisinen.

Det var mitt poeng. Jeg syns det er ufint å komme med anonym kritikk, som tyder på at du ikke har giddet å sette deg inn i saken.

Her er link til et par av Dr. Ims' samarbeidspartnere i USA:

http://www.virginiahopkinshealthwatch.com/

http://www.johnleemd.com/

Så kan jo de som er interessert lete seg frem til relevante artikler, i fred for feiginger med anonyme sarkasmer.

Skrevet

Hei Kalama!

Tusen takk for et svært interessant og informativt innlegg! De syklusene du beskriver er helt like mine.. Helt regelmessige, men laaange blødningsperioder. Jeg har ikke eggløsning, og påvist forhøyet LH og FS, men normalt østrogen. Kunne tenkt meg å prøve den kremen som du forteller om.. :-)) Hva heter den? Og hvor får jeg tak i den? :-))

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva LH og FS er og om forhøyede verdier av disse evt henger sammen med verdiene av prog/øst.

Hvordan ble verdiene målt? Mulig du kan ha for mye østrogen likevel. Søk på nettet etter østrogendominans, og se om du finner en symptomliste. Det er mulig det er en på det nettstedet jeg nevnte (www.futhark.no)

Kremen lages stort sett bare på ullevål sykehusapotek, du må ha resept, og den heter enkelt og greit 1,7 % progesteron i Decubal. Får dem i 50 grams tuber og jeg smurte meg med en dæsj på størrelse med en ert morgen og kveld. Jeg fikk periodevis litt uren hud av den, så jeg forsøkte å gå ned på dose, men da kom PMS-plagene snikende og mensen fløt ut i begge ender i flere dager igjen.

Noen påstår at kremen ProgestaCare - som selges på helsekostforretninger - er like bra, men jeg har mine tvil. Bare det at den heter proGESTA.... kan muligens tyde på at det er det syntetiske hormonet gestagen i den, men jeg VET altså ikke. Mulig den er helt fin.

Skrevet

Jeg bruker Progesta care, som etter hva produsenten sier skal være så og si like den som dr. Ims bruker. Jeg har fått notert for lave progesteronnivåer. For meg høres det svært logisk ut med østrogendominans, fordi:

1.Jeg er kronisk stresset (sykdom) og stresshormonet kortison hemmer produksjonen av prog. Er ett hormon i ulage, blir lett andre det også, vil jeg tro. Hormonbalansen er nettopp dette, en uhyre komplisert BALANSE. Jeg har forøvrig alle symtomene som er beskrevet på østrogendominans. Mange er stresset, og stress "favoriserer" da østrogen på bekostning av progesteron, slik at der blir ubalanse. Uten nok progesteron, intet svangerskap.

2. I tillegg legger jeg lett på meg rundt livet og har svært høy fettprosent til tross for tilnærmet normal vekt. Østrogen samles i fettcellene og påvirker kroppen negativt. Høy fettprosent gir mye østrogen.

3. Jeg har prøvd kunstig tilskudd av progesteron. I tillegg til mange mulige, svært alvorlige bivirkninger (les pakningsvedlegg på Crinone og ikke minst på hormontilskuddet Pergotome som brukes for å sette igang EL, endte jeg opp med tidenes LAVESTE progesteronnivåer den syklusen jeg prøvde kunstig tilskudd. Etterpå leste jeg at kunstif tilskudd av progesteron kan faktisk gi lavere serumverdier, fordi kroppens naturlige prog. produksjon blir svekket)

4. En studie viste at etter bare 4 dager med kutting av karbohydrater, bremses kroppens østrogenproduksjon. Selv har jeg i alle år vært en typisk "høykarber" . Resultatet er saltså mye fett rundt midjen OG mye østrogen i forhold til progesteron. Et høykarb kosthold er jo typisk i vesten, det kan ikke bare være meg som sliter med dette.

Tilslutt:

Vær så snill dere som skriver "sure" innlegg: Ikke være anonyme! Tør nå i allefall å stå for det dere sier!!!

Skrevet

Takk for supert innlegg Kalama! Dette var super lesning for meg:) Jeg sliter med rare sykluser selv, forholdsvis regelmessige, men veldig mange dager, gjerne en hel uke, med spotting før mensen kommer ordentlig i gang. Har lest en del rundt omkring, og tenkt på østrogendominans, men ikke fått påvist dette ved blodprøver jeg har tatt. Har derfor slått tanken litt fra meg. Har tidligere prøvd progesta care, men ikke blitt kvitt spottingen. Har hørt at den er litt 'uregelmessig' blandet, altså at den ikke har jevnt innhold av progesteron i hvert pumpetrykk, og at den derfor ikke er helt til å stole på. Tror jammen meg jeg skal prøve å få tak i den kremen du har brukt!

Igjen; tusen takk for at du la inn dette!

(Og dersom noen ikke forstår eller har tro på annet enn skolemedisin så er det helt frivillig både å tro på og bruke 'alternative' behandlingsformer:)

Skrevet

Det er også interessant det fremtidoghåp skriver om karbohydrater... Har liksom ikke tenkt så mye på det ettersom jeg er normalvektig, men det er jo faktisk slik at når jeg legger på meg så er det først rundt magen. Skal prøve litt karbokutt nå:)

Når det gjelder kremen så er jo progesta care veldig dyr, og selv om produsenten sier den er identisk med (inneholder det samme som) '1,7%-kremen' som nevnes her så har jeg faktisk hørt at den ikke er helt til å 'stole på' (jfr. mitt svar rett over her).

Skrevet

Så bra at det jeg skriver kunne være til nytte og kanskje inspirasjon.

Interessant med karbo-teorien. Selv får jeg nærmest "craving" på karbohydrater, det kan av ot til væåre som en rus... et tegn på at det ikke er bra for meg kanskje? Jeg fungerer helt klart mye bedre med mindre konsentrerte karbohydrater/stivelse (lyst brød, pasta, potet) men med masse friske karbohydrater (grønnsaker, frukt) og prøver å spise så grovt brød som mulig og gjerne speltbrød.

Jeg kan også legge til at jeg som 41-åring, ble gravid på FØRSTE forsøk.... jeg har riktignok ikke hatt perioder i livet tidligere hvor jeg har prøvd å bli gravid, så jeg vet jo ikke om jeg ville hatt problemer tidligere, før jeg begynte med prog-krem. Men det skal sies at jeg ble rimelig forbauset over at det var så lett, det hadde jeg ALDRI trodd. Jeg tror jo selvfølgelig det har å gjøre med at progesteron-bruk i mange år har ført til en sunn og normal hormonbalanse og gode eggløsninger.

Skrevet

Jeg har byttet til speltpasta og speltbrød, og synes det er kjempegodt:) Har heldigvis vokst opp med grovt brød, så akkurat det har aldri vært så vanskelig. Sukkersuget som kommer av og til er derimot litt slitsomt ... Må av og til lete litt etter viljestyrken:)

Ikke verst å bli gravid på første forsøk!

Hvor holder den legen til? For jeg tror ikke alle leger skriver ut den kremen? Har lyst til å få orden på hormonbalansen jeg også... Tror kanskje det kan virke positivt på min hormonelle migrene også.

Skrevet

Han holder til i Oslo, og har kontor på Arena legesenter (tror jeg det heter) i Ullevål Stadion bygget.

Du kan spørre din fastlege om å skrive ut resept for deg, han/hun er rimelig rigid hvis han/hun nekter.... du kan jo fore vedkommende med informasjon/litteratur :)

Anbefaler boken som han har oversatt som heter noe med Hormonterapi for yngre kvinner. Jeg har lånt vekk mitt eksemplar, men jeg mener å huske at den har info om både østrogendominans, barnløshet, brystkreft, PCOS m.m.

www.futhark.no/YngreKvinnerBok.htm

Skrevet

Takk skal du ha!

Ja, jeg kan jo prøve fastlegen først, han er ganske grei å snakke med, selv om han alltid har dårlig tid... På den annen side hadde det vært interessant å snakket med Leif Ims, for det høres ut som han har mange annerledes og spennende perspektiver på dette med hormoner og hormonbehandling. Også liker jeg at han er utdannet homeopat i tillegg til å være skolemedisiner.

Og takk for boktips, den skal jeg sjekke ut! Det er i hvertfall helt sikkert at jeg er klar for nye 'metoder' her - for tanta er uvelkoment i anmarsj for n'te gang...

Ha en god dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...