Gå til innhold

Har vi gjort noe dumt her? Til Egypt med toåring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe som ikke anbefales pga sykdommer ol? Vi bestilte tur på nett akkurat nå, men så kom jeg til å tenke...

Noen som vet?

Bekymret nå, plutselig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge barnet får de vaksinene h*n bør ha, h*n bør KUN får kjøpevann og sørger for å spise på skikkelige spisesteder, burde det gå bra! Ha med kulltabletter itilfelle rottefelle!

God tur og kos dere! :-D

Skrevet

Nei, det går nok bare bra. Vi var i sharm el sheik i vinter med 3 åring, og meg som var gravid. Det gikk bare bra. Sjekk ut om det er anbefalt noen vaksiner som kan være lurt å ta i forkant. Og vær nøye med hvor dere spiser, f.eks ikke kjøp mat på et marked o.l. Men egypt var en flott opplevelse.

Skrevet

Hmm...kjenner flere voksne som har fått diare av maten akkurat i Egypt - selv om de trodde de hadde tatt alle forholdsregler. Så det kan nok være noe risikabelt med en slik liten tass.. Er det muligheter for å ta med noe mat til ham ned dit?

Skrevet

Åh, kan vel bare slappe av da. Ikke vant til å tenke på andre enn meg selv, vettu, he he.

Vi trenger ingen spesielle vaksiner i det hele tatt tror jeg.

Skrevet

Vi var der i fjor og min 2,5 åring ble ikke syk før nest siste dag, men fikk effektiv medisin på apoteket der.

Men hvor kullinarisk to åring har du?

Dattera mi levd på pannekaker, ris, yoghurt, spagetti og juice og vann. Ikke akkurat mat å bli syk av!

Vi gav ikke barna våre noe form for vaksine. Men oss voksne tok en sånn drikke-vaksine mot diare.

Skrevet

Mange som gjør det, går sikkert bra.

Men må tilføye at mammaen min (som er sykepleier) var nylig på en legevaktkonferanse og hadde mange foredrag om forskjellig, stort sett spesialister som holdt foredragene, og der ble de fortalt at man ikke anbefalte å ta med barn på ferier langt borte pga av våre barn ikke har bygget opp motstand mot bakterier eller er vaksinert mot mye som finnes i disse landene.

Mange barn blir syke på utenlandsferie, og selv om det stort sett går bra så er det ikke akkurat en hyggelig ferie hverken for de små eller de voksne.

Skrevet

Han er veldig grei med maten han her. Spiser det han får. Kanskje jeg kan ta med noen middagsglass fra Nestle, eller kanskje de fins å få kjøpt der nede?

Ellers har vi sterke mager her i huset...

Skrevet

Det går etter all sansynlighett fint, men det er helt klart et sted jeg ikke ville latt mine barn reise til om det ikke var tvingende nødvendig. Selv om dere er forsiktige, er dette et land der dere må ta med i beregningen faren for matforgiftning og andre sykdomer. Vi har bestemt oss for ikke å reise til land med en helt annen bakterieflora eller et helt annet helsesystem enn det vi er vant til, før barna bilr så store at vi kan forvente at imunsystemet deres er ferdig utviklet.

Når det er sakt vil jeg også si at jeg kjenner mange som har hat flotte ferier med småbarn både i Egypt og i andre eksotiske land. Selv om jeg ikke ville gjort samme valg håper jeg dere får en flott tur.

Skrevet

Blir litt provosert her. Det går helt fint å reise med små barn til sånne land,har akkurat vært der selv,rådfør deg på apoteket der kan du få oppfølgende vaksine til dere voksne og barn. Kull tabletter er ikke noe bra,for det skal taes visst man får diare,og da hjelper det ikke særlig med kull det kommer rett ut igjenn. Visst dere skulle være så uheldig å få diare,så gå rett på apoteket der får du supre tabletter som dere kan ta,eller en sprøyte i rompa,og husk i utlandet er de mye mye flinkere på medisiner enn det vi er i norge.Og apotekene har egne leger som gjerne hjelper deg.Og visst du først skulle få diare så hjelper ingenting av det man kjøper med seg i norge som skal forhindre diare.Meen,jeg anbefaler dere å gå på apoteket eller legen her hjemme å få vaskine,kjedelig visst ferien skulle bli ødelagt av noe.Ønsker dere god tur og gled dere,gjest friheten får du ikke nok av der nede,nyt det så godt dere kan.De prøver å gjøre alt for dere,okey noen ganger kan det bli for mye.Og barn har en utrolig tilpasnings evne,de er mye flinkere til det enn oss voksne.Så ikke vær bekymret det går så bra så.Jeg kommer akurat derfra med en 3 åring,og h*n har stor kost seg,vel så mye som oss voksne. God tur.

Skrevet

Er sikkert ikke noe prblem å ta med barn sydover, men til Egypt ville jeg tatt vaksine® først, tok det begge gangene vi dro nedover dit....

Skrevet

Selvfølgeløig er det størst sjanse for at det går helt fint, men det er lurt å være klar over hvilke problemer som kan oppstå og hva man da bør gjøre. Barn har tross alt ikke et ferdig utvikklet imunforsvar og de er heller ikke ferdig vaksinert mot alle sykdommer. En del vaksiner bør man ikke få før man er eldre. Det bør man ha med i betraktningen.

Diare er som regel ikke farlig, bare ubehaglig, men barn tåler det dårligere enn voksne. De blir raskere uttørret.

Selv om helsearbeiderene på stedet er flinke ville ikke jeg føle meg like trygg som hjemme. Jeg er ikke sikker på at jeg som mor ville klare å få forklart ting for legene og ellers ordnet opp slik som hjemme. Ting er vanskeligere når man er i et land der man hverken kjenner språket eller kulturen.

Jeg har vært i Egypt selv. Har hatt noen flotte uker der, men det var mange som ble syke der. Mannen min ble ikke skikkelig bra igjen på over 3 mnd. Ha en flott erie, men vær litt forsiktige, også på "fine" spisesteder.

Skrevet

Bare så synd at ikke barn kan vaksineres før de når en viss alder. Jeg vet ikke aldersgrensen.

Skrevet

Går helt fint å reise til Egypt!! Skulle noen av dere bli syke, så kontakt en av guidene fra reisebyrået så setter de dere i kontakt med et legekontor hvor det er skandinavisk-snakkende personell (i verste fall engelsk). Ikke noe problem!!

Jeg har reist verden rundt og de stedene jeg har hatt mest magetrøbbel har vært på kanariøyene og i sverige!!

Drikk flaskevann, styr litt unna salater og pass på at maten er godt stekt/kokt, så er det stort sett ikke noe problem.

Kjøp ido-form på apoteket som dere spiser noen dager før dere drar og mens dere er der nede, så "herder" dere magen. Kjøp også med en pakke travello eller lignende og skulle dere få diare, så ta 2 tabletter så stopper det flommen :)) Det er i hvertfall mine erfaringer.

God tur :))

Skrevet

Hvorfor blir du provosert? Fordi det er sagt noe som ikke forsvarer å ta små barn med seg til fremmede land?

I både mitt og hun andres innlegg ovenfor her så sier vi jo at det stort sett går bra, men man tar en sjanse. Man utsetter barnet for en risiko til å bli syke. Vet at man utsetter barna våre forskjellig her hjemme også, men som foreldre må man vurdere hva vi vil utsette dem for.

Hva andre foreldre velger å gjøre bryr jeg meg ikke om, man er absolutt ingen dårlig forelder selv om man tar med barna til fremmede land.

Men personlig mener jeg at det er unødvendig å ta dem med når de så små, så derfor velger jeg å ikke ta sånne turer med mine barn før de blir større.

Når noen da spør i ett innlegg som dette så ville jeg si at det er faktisk mange leger som fraråder å reise til fremmede land med så små barn. Det er jo en grunn til det...

Og det er en del vaksiner små barn ikke kan ta.

Og det er ikke noe gøy å havne på sykehus i et fremmede land der man ikke snakker språket, selv om legene er aldri så flinke.

Og diare er en veldig ubehagelig sykdom.

Så at du personlig mener at det går helt greit veier for meg myyyyye mindre enn at flere leger fraråder det!

Så selv om man velger å reise, og gjør det med god samvittighet, så kan det jo være greit å være klar over dette. Det gjør kanskje at man blir litt flinkere til å ta forhåndsregler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...