d",)~^~^~ Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Ser at så mange klager på barnehagen. Men hva forventer dere egentlig? I en barnehage har de ansvar for flere barn enn deres lille gull, og selv om de gjør en super jobb så kan de aldri erstatte den omsorgen som et barn får hjemme. Jeg har jobbet som ped.leder i 10 år og har følgende å si om alle klagepunktene deres: * Bleieskift. når man skal skifte på mange barn så bør det gå raskt. Derfor er trusebleier lite hensiktsmessig. Dere vil vel heller at personalet skal ha tid til å synge, lese og leke med barna enn å skrelle av strømpebukser, ullbukser og dresser for et bleieskift? * Merking av klær: Med så mange barn er det helt umulig å holde rede på hvem som eier hva. Og mange har like sko og dresser. Når barna kommer inn etter å ha vært ute så ser garderoben ut som et bomba..ja, dere skjønner nok hva jeg mener. Når personalet da skal rydde går det mye fortere når klær er navnet, slik at det kan legges på rett plass. Og den tiden man bruker på å rydde er tid som tas fra barna. Det kan også være at barna skal ut en gang til den dagen. Og da er det jo fint at alle har de klærne de trenger. For det er begrenset med låneklær i de fleste barnehager. Og kjedelig å måtte ta på barna for lite klær pga mangel. * Uhell, konflikter og skrubbsår. Uansett hvor tilstedeværende personalet i barnehagen er så vil det alltid forekomme at barna er slemme med hverandre eller at de pådrar seg skader. Det er ikke pedagogisk riktig å fotfølge barna og hindre dem i å utforske livet på egenhånd. Et vennskap består av både godt samspill og konflikter, og lek innebærer at man utforsker sine evner som noen ganger ender i et skrubbsår eller en kul. Dette er viktige erfaringer barna gjør seg. De lærer å håndtere konflikter bedre (uten fysisk vold) og de lærer å bli mer forsiktig når de klatrer eller husker eller hva de nå gjør. Og ja, det er fælt å se barnet ha det vondt enten fysisk eller psykisk, men det er en del av livet. Hvorvidt barna skal ha matboks eller pose, hva slags type vogn de skal ha og strikk under bena eller ei, ja det syns jeg må være opp til foreldrene. Så der kan dere klage alt dere vil. Så lenge det ikke går utover sikkerheten til barna. Men dere må forstå at i barnehagen kan det aldri bli helt som hjemme. Men vi gjør så godt vi kan og målet vårt er å ha et godt samarbeid med foreldrene. Dere kjenner barnet deres best, men den erfaringen vi sitter på er heller ikke til å kimse av :-)
Mille** Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 All ære til dere som jobber i barnehage. De fleste av dere er nok kjempeflinke og bryr seg nok oppriktig om barna våre. )
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Forventer at de handler i beste mening og tar visse forhåndsregler mtp farer o.l. At de er omsorgspersoner og liker å arbeide med barn. Samt at de såklart dekker barnas grunnleggende behov. Har full forståelse for at alt som kan foregå av fare og uhell hjemme også kan forekomme i barnehagen! Alle de bhg ansatte jeg har møtt på er flotte mennesker som gjør sitt ytterste for å gi barna våre en innholdsrik og god hverdag, mens vi foreldrene er på arbeid og tjener til reimadresser til skattene våre:o)
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Nå har ikke jeg barnehagebarn men jeg ville vel forventet meg 100% trygghet på alle områder
Tingelingelate med to tomater Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Er enig med deg:-) Mini begynte i bhg nå i august og jeg har ingenting å klage over. Syns dem er kjempeflinke alle dem som jobber på avdelingen til mini. Han er litt voldsom med andre barn og de forteller meg hva de gjør med han når han slår/dytter. Har overhodet ingen problemer med det. Jeg har allerede prøvd det meste med han hjemme da han er nokså voldsom med lillesøster. Det eneste som funker her i huset er å sende han på rommet. Han har alltid vært aktiv og en liten våghals, så kommer han hjem med sår og blåmerker er det helt naturlig for han. Nei, syns de som jobber i bhg gjør en fantastisk jobb. De er bare mennesker de også:-)
Ny sneip i juni 2009! Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Bra innlegg! Jeg krever ikke annet enn at de gjør sitt beste for at jenta mi skal føle seg trygg, og stoler på at de innehar kompetanse og sunn fornuft nok til at hverdagen blir sikker og god for barna. At jenta mi kommer hjem med blåmerker og skrubbsår ser jeg bare på som et sunnhets tegn, det betyr at hun har lekt og utfoldet seg :-) Evt ønsker bhg måtte ha i forhold til bleietype, matpakke, merking av klær og andre praktisk ting krangler jeg ikke på, det er tross alt de ansatte som skal måtte forholde seg til dette hver dag. All respekt til barnehageansatte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå