Gå til innhold

Kan for lave verdier av folat føre til abort?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg har altfor lave verdier av folat, og jeg flere aborter bak meg det siste året...

Bare lurer, for legene finner ingen "grunn"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er jo for å forhindre ryggmarksbrokk, men jeg vet ikke om denne defekten (hvis den får utvikle seg) eventuelt kan være alvorlig nok til å spontanabortere... kanskje? Men jeg har aldri hørt om det...

For øvrig er det mange som mister uten at legene finner noen grunn... Veldig trist og frustrerende ettersom man da ikke får gjort noe annerledes, men livet er ikke så lett å forstå seg på bestandig...

Ikke gi opp håpet, en dag blir det din tur!!! Mange har jo rett og slett bare maks uflaks - før lykken endelig snur :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Fant denne informasjonen på legeforeningen.no. Søkte da på spontan abort, og der fikk jeg opp disse risikofaktorene. Der står faktisk at hvis mor har folatmangel så er dette en risikofaktor... Kanskje verdt å undersøke litt mer rundt det...

Risikofaktorer

*Alder >35 år7 (III)

*Infertilitet, assistert fertilisering8,9 (III, III)

*Flere påfølgende tidligere aborter

*Flerlingesvangerskap

*Inneliggende spiral

*Kromosomavvik hos foreldre

*Sykdom hos mor:

Autoimmun sykdom10 (III), diabetes mellitus11 (III), thyroideaforstyrrelser, PCOS12 (III), trombofilier13 (III), antifosfolipid antistoff syndromet14 (III), hyperhomocysteinemi, folatmangel15 (III)

*Miljøfaktorer:

Røyk16 (III), alkohol17 (III), narkotika, kaffe18 (III), teratogener (mutagener), traume

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hatt en SA og en MA, og går nå til utredning. Legen fant ut at jeg hadde anlegg for blodpropp i morkaka, og har derfor gitt meg resept på folat. Jeg har tatt det i et år allerede, så jeg synes det er litt rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...