Gå til innhold

hva kan man ikke spise når man ammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jordbær? nøtter? er dette egentlig så farig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordbær kan de vel få vondt i magen av. Er babyen allergisk mot nøtter, kan det faktisk være svært farlig. Noen med nøtteallergi stopper jo å puste hvis de får det i seg...Så ville ha holdt meg unna det..

Ellers så kan de vel få vondt i magen av kullsyre, kål, løk.... Men det er jo bare å prøve seg fram. Sist gang jeg fikk barn, holdt jeg meg unna dette i en periode, men etterhvert når jeg ble kjent med babyen så prøvde jeg meg på litt brus ol. Men drakk f.eks etter jeg hadde amma, og ikke rett før...

Man skal vel holde seg unna skalldyr og pga evt. allergi hos babyen...

Skrevet

okey.. barnefar er alergisk mot nøtter, så da kan kansje babyen oxo være d.. sånt er vell arvelig?

Skrevet

Ja det kan være arvelig. Men ikke nødvendigvis. Så er vel kjekt å holde seg unna det for sikkerthetsskyld da:)

Skrevet

Når kan jeg spise jordbær eller reker?

Aktuell periode: uke 1 til uke 4

Før var det slik at man trodde babyen ble allergisk om du spiste jordbær eller reker, men det er motbevist av vitenskapelige undersøkelser. Heldigvis.

Det er ikke holdepunkter per i dag, for at barnet ditt blir mer allergisk hvis du spiser jordbær, for eksempel.

En god regel er at mat som har gjennomgått prosesser som kan gjøre den giftig for deg, bør du være forsiktig med mens du ammer. Giftstoffene går ofte rett over i morsmelken og babyen kan bli mer forgiftet enn deg fordi den tåler mindre og leveren er ikke så godt utviklet som din, så den bryter ikke ned giftstoffene like raskt. Her er det tale om skalldyr som du ikke er helt sikker på om er ferske.

Hilsen GullSmokk-teamet

Skrevet

Mye overtro ute og går når det gjelder hva man kan spise og ikke, dette er i hvert fall de offisielle kostholdsrådene:

http://matportalen.no/Emner/ammende

Noen babyer kan sikkert reagere på (få vondt i magen av) ting mor spiser, men det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Verre om man går på en stram diett uten grunn, og ikke får i seg de næringsstoffene man trenger.

Skrevet

Dersom hverken du elller barnefar har noen allergier, kan du spise hva du vil. Har dere eller en av dere det, vær forsiktig med nøtter, jordbær, fisk.

Skrevet

Beskjeden vi fikk fra sykehuset er at vi kan spise hva vi vil. Er jo ikke sikkert at babyen ragerer på noe som helst. Ungen min har bare reagert på en ting, surkål. Er jo bare en måte å finn eut om de reagerer på maten da. Kjipt å unngå all "skummel" mat, feks brus, kaffe, sjokolade, løk, kål, bønner etc hvis det viser seg at ungen tåler alt...

Skrevet

ja.. men er kansje lurt å holde seg unna nøtter siden barnefar er allergisk..?

Skrevet

Her var det mye overtro! Har vært mye mediefokus på dette i det siste, og det er altså ikke slik at man ARVER en allergi, f.eks mot nøtter, men man kan arve en allergidisposisjon, selv om dette også er langt sjeldnere enn man tror. Det er altså ikke slik at selv om barnefar er allergisk mot nøtter, så er det sannsynlig at barnet også blir nøtteallergisk, det mest sannsynlige er at barnet ikke blir allergisk i det hele tatt, og viss det utvikler allergi, så er kan denne være av en helt annen type enn det far har, f.eks mot kanin. Finnes mye informasjon om dette - og man anbefales å spise normalt, men som gullsmokkteamet sier, så kan det være lurt å holde seg unna giftstoffer, f.eks fra blåskjell. Mye hysteri rundt dette, men regelen er altså å prøve seg fram, ikke å unngå matvarer fordi noen i familien har allergi mot disse.

Hilsen hyperallergisk cøliaker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...