Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Hvorfor kjøper noen foreldre så mye støgge rosa ting til små jenter?? er dere helt noldus? stakkars små vesener blir pressa inn i syke syke klær og vokser opp med syke syke forestillinger om hvordan jenter bør være. La dem velge selv da vel, ikke press dem inn i bare rosa dritt før de ber om det! vanligvis gjør jenter det i en periode som starter rundt 3-4 års alder, men tenk; den perioden går over igjen hvis dere ikke tyner dem til å bli der! Foreldre bør la ungene se at verden er mangfoldig, ikke ensidig ROSA. - på 4 års stadiet; er det der rosa-mødrene er selv???? eller har den dårlige smaken mer med utdanning og IQ å gjøre enn m/alder?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 tror heller det har med smak og behag å gjøre..
~Roskva~ Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Spør du meg, så tror jeg presset om kjønns-konformitet er mye sterkere for gutter enn for jenter. Vi har lenge vært veldig oppmerksomme på at jenter ikke bare må være søte og snille, men at de også kan være tøffe, sinte og flinke. "Guttejente" er en hedersbetegnelse. Jenter kan gå i alle farger.. Det er mye vanskeligere for gutter å ikke bare være tøffe og flinke, men også søte og snille og lei seg. "Jentegutt" er det jo ingen som vil være. Og prøv å putte en liten gutt i rosa genser og med neglelakk på fingrene - da skal du se på rare blikk, da. Vi skal være oppmerksomme på å la ungene være seg selv med hele sitt spekter av følelser og personlighetstrekk - så bryr jeg meg ikke så mye om at mange jenter går i rosa.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Jeg får baby snart, ei jente..og her går det i rosa, hvitt og sukkersøte ting. Jeg har ingen planer om å true på ungen babyrosa klær resten av livet, men så lenge jeg får bestemme blir det sukkersøte klær. Jeg har langt sort hår, klassisk 70-talls punk klesstil og mange store tattooveringer som bl.a dekker begge overarmene mine.. Det er helt greit for meg at ikke jenta mi ser ut sånn nr hun er fire.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 De som tror at en nyfødt baby selv kan velge hva de vil ha på seg har vel lavest IQ av alle...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 de som tror at en nyfødt baby BRYR seg om hva h*n har på seg, vil nå JEG si at har lavest IQ av alle...!
velsignet med to Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Hvilken farge skal man da "presse" dem inn i?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Kanskje svart? Fint og klassisk
Den drygaste Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 min datter gikk for det meste i mørk lilla , og kombinasjonen brunt og rosa er min favoritt! det er vel opp til hver enkelt hva de vil kle opp barna sine i, så lenge barna ikke fryser og har gode klær på seg så møkker jeg egentlig i hva folk liker og ikke liker..
Snart mor til 3...? Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Hadde det bare vært noe annet enn rosa å få tak i, hadde jeg vrt sjeleglad... Begge mine jenter hater rosa, men de vil jo ikke gå i gutteklær heller. Vi sliter skikkelig med å finne klær og sko som ikke er rosa/har rosa i seg. Kan ikke klesbrnsjen skjønne at ikke alle liker rosa...?
Den drygaste Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 benetton har masse gøye farger om fasonger på klærne sine både til gutter og jenter. og det beste er at mange av klærne fører de i alle str fra 0-7 år jeg handler nesten bare på benetton til jenten min. elsker klærne de selger! kjøpte nettopp en brun duffelcoat til jenten min som hun kan ha til vinteren!helt nydelig! samtidig er det jo mange gøye klær på h&m og Lindex og ikke minst cubus.. syns det blir mer og mer gøye farger i butikkene jeg
UnePune äntligen hemma! Skrevet 22. september 2007 #12 Skrevet 22. september 2007 Hva med gutter på snart 3 som VIL ha rosa...?! =P
Anonym bruker Skrevet 22. september 2007 #13 Skrevet 22. september 2007 faktisk Roskva så stemmer ikke det. jeg studerer til å bli spesialpedagogikk. og i følge alt av lærestoff jeg har ang kjønnsroller så er det mye lettere å bli godttatt som søt og rampete når du er gutt enn det er for jenter. jenter får helt andre reaksjoner fra voksne dersom de er høylytte og rampete enn det gutter får... det er ofte ubevisst fra foreldrene sin side om hvordan de snakker forskjellig til en guttebany og til en jentebaby. jenter blir ignorert dobbelt så ofte i barnehagen og på skolen av personale og lærere enn det gutter blir. jenter skal være rolige, snille, flinke og vente på tur... en gutt slipper unna med mye mer enn det jenter gjør...... undersøkelser viser at gutter i gjennomsnitt har mye høyere ambisjoner og selvtillit enn jenter allerede ved 5 års alderen. men er selvfølgelig enig i at gutter må få lov til å gå i rosa genser uten at de voksne skal reagere på det... det er viktig å utvikle både de myke og barske sidene ved begge kjønn.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2007 #14 Skrevet 22. september 2007 må nok heller si at her er det kun meg som kler meg i slikt som Du kaller sykt dritt, og trives med det, selv om jeg til tider ser ut som en nybarbert panda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå