Tiriltutta Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Hei, Nå skjønner jeg hva folk snakker om når de nevner den berømte tidsklemma, og det enda jeg bare har ett barn! Jeg og mannen min bytter litt på å levere hos dagmamma, men pga. jobben til mannen min må jeg hente hver dag. Vi kan tidligst levere kl. 07.30, og senest hente kl. 16.30, men jeg har jo ikke lyst til at han skal måtte være 9 timer hos dagmamman heller... Etter hvert skal mannane min levere og jeg hente. Hvis jeg leverer kl. 07.30 så rekker jeg ikke å være på jobb før kl. 09.00 pga. trafikk (Oslo, ring3 = Håpløst) For å rekke hjem til 16.30 må jeg dra fra jobb senest kl. 15.00. Noen dager får jeg da hentet han kl. 15.40, mens andre dager er jeg ikke hos dagmammaen før kl. 16.30. Reiser jeg senere er det MASSE kø, og jeg har ikke mulighet til å rekke det før kl. 16.30 Når vi kommer hjem er poden så sliten og sulten at alt er bare mas. Har forsøkt nå å sette han ved bodet med en banan el. lign. mens jeg lager middag, ellers får jeg ikke fred til å lage middag i det hele tatt. Dessuten syns jeg det er vanskelig å finne på god og bra middag som er rask å lage. Er det meningen at sånt skal planlegges uke for uke kanskje? ;0) Det er faktisk nesten slik at når klokka er 19 og gutten er lagt til sengs, så er jeg helt utslitt. Regner med at dette er livet mitt noen år fremover, men alle gode råd og tips for forbedring tas i mot med takk.... Har forøvrig fått ny jobb (fra og med desember) som er litt nærmere heimen - så forhåpentligvis blir det litt bedre etterhvert
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg kjenner til køen på Ring 3. Men du er uheldig som må bruke så mye tid hver dag bare på kø-kjøring. Det virker jo nesten som det er det som skaper det største problemet deres. Det at du får jobb nærmere hjemmet vil vel løse litt av floken. Hvis ikke så får du forsøke å finne noe som er enda nærmere hjemme, evt flytte nærmere jobb. Kan ikke mannen din forsøke å få til en ordning med jobb slik at han også kan hente noen dager? Har du en jobb der du kan forsøke å få hjemmekontor noen ganger i uka, da slipper du reiseveien? Hjemme bestikker vi også ungen med mat mens vi lager middag - eneste måte å få laget mat på. Dere kan spare mye tid på å lage opp masse mat for så å fryse ned og tine opp igjen den dagen den skal spises. Eller å lage middag kvelden før. Eller lage stor porsjon for så å spise samme mat flere dager på rad. Innkjøp legges til kveld eller helga, så slipper poden å være med i butikken de få timene dere har sammen på ettermiddagen. Noen flere råd har jeg desverre ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 En av dere sier opp jobben, slik har vi løst det, men det er vel kanskje ikke noe som passer for alle. 1. planlegg og handle middagene for uka sammen i helga 2. gjør mest mulig av middagen klar kvelden før 3. Ordne middagen ferdig og spis den, men ikke gjør noe mer i huset e.l. før barnet er lagt før kvelden. Prøv heller å leke med han, slappe av litt selv slik at du har litt overskudd til å gjøre husarbeid når han er lagt. 4. Sett av 1.5 time rett etter at barnet er lagt (evt. mer/mindre) der du gjør det som skal gjøres klart til neste da, inkludert klesvask, støvsuging, smøre matpakker, legge fram klær, gå ut med søppelet, rydde, oppvask osv. Sleng deg ned i sofaen rundt 21.00, slapp av en litens stund og legg deg tidlig.
Tiriltutta Skrevet 17. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2007 Tusen takk for gode råd. Grunnen til at ting er litt hektisk hos oss er nok også det at mannen min har startet for seg selv for få måneder siden. Kanskje ikke det mest ideelle tidspunktet for å gjøre det, men når er egentlig det? Han vantrivdes veldig i jobben sin, og følte det var nå eller aldri... Derfor er det nok ikke aktuelt for oss at en av oss slutter i jobben - han får ikke tatt ut noe lønn enda, så vi lever så og si kun på min lønn om dagen. Skulle gjerne jobbet redusert men men... Jeg håper det vil hjelpe å jobbe litt nærmere, så jeg er veldig spent på hvordan det blir i den nye jobben. Har også fått beskjed om at det er mulig å få jobbe litt hjemmefra, så det er jo veldig fint. Ellers skal jeg forsøke meg på deres gode råd om å forberede mniddagen i forkant, og gjøre innkjøp for hele uka i helgen. Dette var helt kalrt gode råd å ta med seg - TUSEN TAKK!
Leeloo76 Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Nå vet jeg ikke når dere spiser, men så ei her inne som lager brødskiver med en gang de kommer hjem, og så kombinerer middag/kvelds for å slippe å stresse med middag med en gang de kom hjem. Sjekk om det går raskere med kollektiv til jobb (det har du sikkert prøvd da, men...). Gå ned til 90/80% stilling om mulig, så kan du dra litt tidligere fra jobb og kanskje unngå kø. Dersom en eller begge har mulighet til å flexe på jobb ville jeg prøvd å finne en ok barnehage som åpner tidlig (vår åpner 0630) og prøvd å dra på jobb før de verste køene starter. På sikt ville jeg byttet jobb eller flyttet nærmere om mulig.
Winterlady Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Er alenemor, så sånn du beskriver ser jeg for meg at det blir hver dag fra neste år og åtte år frem i tid... Det må bare gå, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå