phantomet Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Idag fikk jeg en påminnelse om hvorfor jeg har valgt den utdannelsen jeg har, og hvorfor jeg vegrer meg til å gå tilbake i jobb.... Er tilbake fra trilletur. Luftet hunden, handlet og trillet Måka til han sovnet... (Litt nedenfor huset vårt er det er friområde som det er fint å la hunden løpe løs, og det er flott turvei å trille på. Og i andre enden er butikken...Hendig igrunnen!) Vel for å komme til og fra dette friområdet må jeg klatre ned en kleiv/turvei og i bunnen av denne lia er det en barnhage. Vi kan høre ungene når vi er i hagen, og se ned på dem fra terrassen når bladene har falt fra trærne. Hver gang jeg går forbi titter jeg på ungene, hører på dem som prater og nyter synet av lek. Idag var ikke noe unntak. På vei hjem derimot går det litt trått opp bakken, så jeg får enda mer tid til å følge med på aktivitetene i barnehagen. Og idag hørte jeg sår fortvilet gråt og hulking etter mamma, og så en liten gutt på 2-3 år som tuslet bort fra alle de andre, med en eldre gutt etter seg. Den eldre gutten var tydelig storebror, som prøvde å trøste så godt han kunne sin triste lillebror. Jeg ble stående å følge med, og etter lang tid kom det en ung assistent til for å sjekke hva som foregikk. Men det kom ikke så mye forståelig ut av den lille gutten, men storebror forsøkte å forklare hvorfor han gråt. Mens han snakket avbrøt en annen mannlig assistent samtalen fra et stykke unna. Han sa høyt: "Det er ingenting å bry seg om. Det er ikke noe alvorlig. Han falt bare å slo seg litt. Slett ingenting å gråte så fælt for, for det gjorde ikke så vondt!" Dermed gikk assistenten, som opprinnelig kom til for å sjekke, fra den gråtende gutten og den fortvilte storebroren som prøvde å trøste, uten engang å gjøre et forsøk på å hjelpe dem ut av situasjonen. Jeg ble helt dårlig der jeg stod. Guttene gikk enda lengre vekk fra de andre, og den såre gråten tok seg bare mer opp... Idet jeg snudde vognen med Måka i for å gjøre noe for å hjelpe guttene, kom det en eldre dame rundt huset, og hun oppdaget guttene, og gikk rett bort til dem. Satte seg ned på huk, og spurte hva som var så leit...Storebror forklarte, den lille gutten hulket, og damen snakket rolig og trøstende til dem begge...etter lang tid, noen minutter, tok hun guttene i hver sin hånd og leide dem inn på avdelingen for de måtte jo tørke bort litt snørr... Det var med lettelse jeg gikk videre opp bakken, vel vitende om at det ihvertfall fantes et menneske med medfølelse og omsorg som klarte å se ungene der i barnehagen...men samtidig blir jeg bekymret for holdningene til andre barnehageansatte.....
Mamma´n til A og F Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Uff, har desverre observert tilsvarende den siste tiden. Følger eldste i barnehagen, yngste har ikke fått plass. Og heldigvis, har jeg tatt meg selv i å tenke. Er innkjøring med maaaange 1 åringer, og har følelsen av at de kravler rundt. Sitter en på hver tue og griner. De voksne i barnehagen er stort sett fantastiske mennesker, men er for få til å dekke så mange 1 åringer sitt behov, er min mening... Er det noen som faller og slår seg, er det ikke alltid en voksen ledig til å trøste. Får sååå vondt inni meg..
Amonym i dag Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Det er trist å høre at det virkelig finnes sånne folk som jobber med barn. Hva om det hadde vært gutten min som hadde hatt en sånn opplevelse, føle seg lei seg og utrygg for at ingen trøster....huff...Men godt at det finnes noen som bryr seg, som hun eldre damen, og du hadde tenkt å gå tilbake til guttene, det var fint tenkt!
Honningmelon Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Huff, jeg får skikkelig vondt inni meg når jeg leser sånt... Men, jammen er det godt det er noen som skjønner, og virkelig bryr seg om andre.
Espoir Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Huff, så trist! Håper virkelig ikke disse er representative for barnahgeansatte....og tror vel egentlig ikke det. De i mine barns barnehager tror jeg ikke er/har vært så ufølsomme. Enda godt det kom en forståelsesfull dame til slutt!
Alba44 Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Veldig trist å høre. Det er IKKE er akseptabel måte å snakke til barn på, og hadde jeg hørt det så hadde jeg tatt personen fatt. Alle barn har krav på å bli snakket til på en skikkelig måte, og bli tatt på alvor. Hilsen en ped.leder.
Janusina Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Her er jeg redd utdannelse ikke hadde hjulpet heller. Er selv ufaglært, men hadde da aldri opptrådt på denne måten for det! Omsorg er noe man ikke kan lese seg til..enten så har man det, eller så har man det ikke. Den holdningen det vises til her sier det meste...
Snuppa! Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Håper hun dama sa de noen alvorsord,som fikk de ansatte til å føle seg like liten som den lille gutten gjorde. Håper virkelig ikke dette er en standar ansatt i bhg.
solstråle69 Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Og tenk, dette var en tilfeldig episode du fikk med deg. Tenk hvor mange slike hendelser det er rundt om hver eneste dag. Synes mange er utrolig naive når de påstår bhg er det beste for barn under 3 år. Snuppa mi på 2 går to dager i uka - og nå fikk jeg jammen lyst til å hente henne!
Bettybu Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Det er faktisk ikke så bra å ha et barn i barnehagen bare 2 dager, de faller lettere utenfor/kommer ikke "inn " i miljøet osv..Så der har du gjort en dårlig vurdering som ikke har med dårlig person al å gjøre!!
prekæs Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Forsvarer ikke slik oppførsel. Men tenk hvor mange slike setninger som blir sagt til barna av deres egne foreldre. Tror garantert alle har hørt foreldre som har gitt dem bakoversveis...
lenej :o) Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 huff da så grusomt!! minner om en opplevelse eg sjøl hadde på jobb. vi var ute, det var på vintern, å vi hadde vært på skogstur med 4åringene i 3timer, å kost oss å drukket kakao, og spist matpakke, og var kommet tilbake til bhg. så skulle en av jentene inn for å tisse, og døra til storavd er litt tung. men ei dame som jobber der (som eg IKKE liker) ho va på tur inn der, å jentungen tok anledningen for seg, å sku gå lamme ho inn, så ho kunne holde døra åpen for ho. det endte med hun damen trodde ikke hun skulle inn, jenta, så hånden til jenta ble jo klemt mellom døra, som ble slengt igjen... å jentungen hylte jo av all sin kraft, og hun dama gikk bare inn å lata som ho ikke hørte det, for dem som var ute "kunne ta seg av det"... å eg sprang, fader så eg sprang det forteste eg klarte, med en 6mnd gravid mage i veien, reiv opp døra, løfta opp ungen, å løp gjennom storavd og lille, inn på badet, og vætte en vaskeklut i kaldt vann så hun kunne holde over hånda sin, mens eg sjekka bevegeligheten i fingre og håndledd. ho hadde så vondt at eg fikk vondt i meg av ho!! å du verden så eg overhøvla ho dama etterpå, at ho kunne bare gå inn, når ho hadde det største hylet i verden rett bak seg, uten å sjekke hva det var!!!
solstråle69 Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Vel, mulig snuppa vår er et unntak - det er full jubel de dagene hun kommer i bhg - pussig du? ;-)
Gjest Skrevet 17. september 2007 #14 Skrevet 17. september 2007 huff nå fikk jeg vondt inni meg. stakkars gutter.. herregud,hvordan kan noen bare gå fra en sånn situasjon ? er det ingen medfølelse what so ever ?? fy faen... sånne ting som gjør at man ikke vil sende barna sine i bhg...
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Signerer alba33 jeg! Vet du meg hva!! Hadde noen av mine kollegaer oppført seg slik hadde jeg meldt fra til avd. leder, det er iallefall helt sikkert!
En blå å en rød:) Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 fy faan korr forrbanna eg bli!! Det er det eg bestandig har sagt, barn skulle gått hjemme til dei begynte skolen!! Altså, hatt eit år på førskole først...! eg HATAR barnehagar. Ikkje ein barnehage eg har vært fornøgd med, å eg har vært på 18 barnehager her i byen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå