Gå til innhold

Forstoppelse på to åring, noen anbefalinger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på to år som alltid har spist utrolig lite gjennom dagen har de siste tre ukene begynt å bæsje en gang i uka (tidligere ihvertfall en gang daglig). Og nå strever han med å få "den" ut. Prøver forskjellige stillinger og anstrenger seg med gråt og tårer. Tilslutt er den ute etter mye mas og strev gjennom dagen. Ser at det er kjempeubehagelig. Igår så jeg at det var masse blod i bleia hans sammen med avføringen som han fikk ut etter to dagers strev. Hva skal jeg gjøre? Jeg har bestilt time til fastlegen. Føler at jeg trenger tips fra ernæringsfysiolog for å planlegge måltidene hans..han drikker fortsatt mye melk og saft på dagen og gjennom natta (har ikke klart å avvenne ham enda noe som er min feil).

Skulle hatt en dagsplan/tips på hva jeg kan gi ham gjennom en dag. Er seks mnd.på vei med nestemann så føler at jeg blir sliten av å plage meg med førstemann hele tiden. Enten er det eksem som sprer seg fra kroppsdel til kroppsdel eller så er det det lille matinntaket. Han blir aldri sulten...hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Vi har en datter født mars 2005, og hun blir fra tid til annen også hard i magen - men ikke så ille som din sønn. Hun er veldig flink til å regulere selv, for de dagene hun er hard i magen drikker hun mye, og spiser mest frukt og grønt. Vi gir henne da gjerne 3-4 tørkede aprikoser, som vi har funnet ut virker hver gang ved treg mage.

Pass på at sønnen din får passelig med fiber i maten - ikke for mye fint brød, boller, pasta, ris. F.eks. kan både ris og banan gjøre at avføringen blir hard. La han ellers få spise så mye frukt og grønt han vil ha. Ser ut til at han får nok væske, hvis han drikker både melk og saft både dag og natt.

Hvis han drikker mye melk, så bør du kanskje kutte ned til et par kopper om dagen, sånn at han heller får lyst på vanlig mat. Både melk og saft kan sette ned matlysten, så hvis han skal ha saft, ville jeg blandet den veldig svak.

Er nok lurt å ta han med til legen for en sjekk, ja. Han kan ihvertfall gi noen råd om sønnen din kan ta noe som gjør avføringen bløtere.

Lykke til!

Skrevet

Kanskje han drikker seg mett av all drikken han får gjennom døgnet? Litt rart at han har så hard mage når han drikker så mye da. Uansett, du bør nok ta den avvenningen kjapt, hvis ikke så kan du risikere å slite deg totalt ut når to barn vil ha sitt døgnet rundt.

Prøv Biola, det regulerer magen, la han drikke det på dagtid. Det er sukker i det, så det er ingen nattdrikk. Det finnes med mange gode smaker.

Ellers gi mildt avførende kjøpt på apoteket.

Skrevet

Når ungene mine ikke er spes sulten prøver jeg å gi dem yoghurt som oxo regulerer magen, prøv å gi gutten din sviskesaft eller blåbærsaft.

Rosiner eller druer er oxo fint for å få løsere avføring.

Lykketil med gutten din å den nye babyen som kommer :)

Skrevet

Vi har slitt med både eksem og hard mage på vår 2 åring. (Helt fra før hun var 1 år.) Du bør kanskje få ham sjekket for kumelk-allergi og cøliaki siden det er to vanlige årsaker til hard mage. Utover det vil jeg bare anbefale deg å gi ham Lactulose. Det er helt ufarlig, og det fungerer sånn at det består av store sukkermolekyler som ikke blir tatt opp i kroppen før i tarmen (derfor blir de ikke tykkere av det selv om det er sukker). Sukker i tarmen holder tilbake væske, og det gjør avføringen mykere.

Barnelegen vi har gått hos anbefalte oss å starte på 10ml 2 ganger om dagen og så øke dosen til man kommer til et punkt der avføringen er passe myk og barnet ikke har ubehag av å få det ut. Når det er så vondt som din sønn har hatt det med å få det ut blir det trolig til at han holder det igjen inni seg, og jo lengere det blir der, jo hardere blir det. Hvis han har mye blod som kommer samtidig er det nok mye rifter i åpningen, og det er klart at det er veldig vondt for ham.

Når avføringen er stabil, myk og kommer ut regelmessig (helst hver dag) kan du trappe ned Lactulose-mengden, veldig sakte. Vi reduserte med 2.5ml av gangen og holdt oss der i 2-4 uker inntil vi følte at det var stabilt der igjen og så reduserte vi 2.5 ml til. Det går mao veldig sakte!

Vi har også satt klyster i blant, når hun strever veldig med å få noe ut men ikke klarer det. Har også fått tips fra legen om at selv om man ikke har kumelk allergi kan det hjelpe på den harde magen å kutte ut drikkemelk. Kalk kan man få gjennom ost og biola yoghurt (eller andre syrnete melkeprodukter)

Behandler du eksemet hans også? Vi strevde lenge med det også, og prøvde masse forskjellige kremer osv, men det var først da barnelegen tipset oss om å massere NAF Badeolje (Apotekforeningens badeolje) inn på hele kroppen 2 ganger daglig at eksemet forsvant helt. Så lenge vi holder huden fuktig nok har vi bare litt eksem en veldig sjelden gang, og det er en helt annen verden enn før badeolje-tiden.

Jeg vil anbefale deg å be legen din om en henvisning til barnelege (gjerne en som er spesialist i allergi, for det kan godt være allergier som forårsaker den harde magen). Min erfaring er at helestasjonen og fastleger kan alt for lite om dette, og når den lille har det så vondt er det godt å få løst problemet fort. Alt ble lettere for oss da vi endelig kom oss til en barnelege som tok problemet alvorlig!

Dette ble veldig langt, men jeg håper du finner noe nyttig her. Lykke til!

Skrevet

Stakkars unge, det høres jo helt forferdelig ut!!

Det er jo ikke normalt i det hele tatt å ha avføring så sjelden og at den skal være så hal.

Ta han med til lege med en gang, jeg hadde kommet til å gjort det for lengst siden.

Tenk for en smerte det må være for han da:o(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...