Gå til innhold

Noen med lederjobber her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt tanker ang dette med permisjon og lønn.

Jeg har ikke fortalt på jobb at jeg skal ha små enda og kjenner ikke til hvordan ordning de har i dag, men har ambisjoner om å klare å forhandle meg til full lønn og ikke bare 6G som er vanlig. Noen andre som har gjort dette? Hvor vanlig er det for ledere å følge denne 6G ordningen?

Dette er min første....så derfor er jeg litt usikker og ønsker å stille sterk ladet med krutt til forhandlingen om barsel-penger....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at jobben din utbetaler fødselspengene? Har opplevd at arbeidplassen betalte fødselspenger, mot at de krevde det fra trygdekontoret i ettertid. ( da jobbet jeg i stort firma, og de hadde den ordningen kun for administrasjonen) Nå jobber jeg i lite firma med kun 20 ansatte, og nå skal jeg får fødselspenger gjennom rygdekontoret. Kan derfor ikke tenke meg at jeg får mer enn 6G.

Mest vanlig er det å få pengene gjennom trygdekontoret, men mange som får via jobben.

Skrevet

Hei,

De 6G får bedriften uansett refundert fra Trygdekontoret, men du spør vel om mellomlegget mellom 6G og full lønn?

Jeg jobber i et stort konsern hvor policy er å betale mellomlegget, puh. Slik jeg forstår det er det vanlig at bedriften har en policy, enten gjør de det eller ikke.

Jeg har også provisjon som endel av lønnen og trodde på et tidligere tidspunkt at jeg kun ville få mellomlegget mellom 6G og full fastlønn utbetalt, men det viser seg at de også ser på provisjon de siste 6 måneder og regner dette inn for utbetaling. Provisjon gir grunnlag for feriepenger folketrygdpoeng og er derfor å regne med som lønn.

Jeg ser likevel for meg at det vil bli en form for forhandling da jeg i tillegg har endel i fast kjøregodtgjørelse som jeg er usikker på om de regner som inntekt.

Håper dette har vært til hjelp, lykke til!

Skrevet

Jeg har lederjobb i staten og de utbetaler mellomlegget melom 6g og min lønn. Arbeidsgiver krever i ettertid refusjon fra nav på de 6g de står for så jeg får min lønn direkte fra arbeidsgiver. For dere som ikke jobber i staten skal slikt beskrives i overenskomsten på din arbeidsplass. Hvis ikke er det en forhandlingssak når du søker om permisjon, hvis du ikke er av den tøffe typen og tar den saken opp til avklaring før du starter i jobben. Greit å sjekke med andre som kanksje har vært i samme situasjon på jobben din eller din tillitsvalgte.

Skrevet

Tror ikke du skjønte spørsmålet. Det er mange av oss som tjener mer enn 6 altså, ca.350.000 kr i året. I en del tilfeller betaler arbeidsgiver det som trygdekontoret ikke dekker. Selv har jeg 470.000 i året, og "taper" altså 120.000 kr på å væer hjemme med babyen.

Nei, arbeidsgiver skal nok på punge ut..... de hentet meg inn til denne jobben deres, og da får de ta vare på meg også ;)

Hilsen IKKE HI

Skrevet

Jeg har ikke leder jobb,men tjener over 6G. Arb giver, altså fylkeskommunen betaler mine resterende 100 000. Men jeg får ikke noe bonus det året jeg er borte. Dette utgjør ca 80 000, så det er jo litt surt,men sjønner jo at det ikke er retferdig at jeg skal få en del av "kaka" som jeg ikke har vært med på å jobbe inn.

Stemmer som sagt over her at de 6G betaler trygden uansett. Veldig mange firma betaler mellomlegget. Har mange venninner med NHH utdannelse og her betaler firmaet mellomlegget. Dette er store internasjonale firma.

Sjekk arb kontrakten din. Det står ofte der.Jobber du offentlig står det i hovedtariffavt som din fagforening har forhandlet frem.

Skrevet

Skal dere ha 100% lønn i permisjonstiden, alle sammen??? Hvis ikke kan dere jo trekke fra 20% av lønnen, og da er ikke mellomlegget så stort lenger. Jeg jobber i kommunal sektor med ca. 450.000,- i årslønn, men når jeg trekker fra 20% og tar med at permisjonstiden min bare varer i 11 måneder (resten skal jo min mann ha) så kommer jeg under 6G. Arbeidsgiver utbetaler uansett hele lønnen min, da.......

Skrevet

Jeg jobber i det private og heldigvis (!!!) betaler både min og mannen min sin jobb mellomlegget. Synes det er ille nok at jeg ikke får lønnspålegg det året jeg er borte. Sjekk kontrakten din, og om de ikke gjør det kan du kanskje vise til at flere (de fleste?) tilsvarende bedrifter gjør dette. Det er veldig dårlig likestillingspolitikk å IKKE gjøre det. Lykke til!

Skrevet

Jeg tror at hvis du skal ha 80% lønn så får du maks 80% av 6G fra Trygdekontoret.

Skrevet

Som andre her har sagt så er det etter hvert blitt vanlig at arb.giver betaler mellomlegget mellom 6G og din lønn. Det gjør de på min jobb også (ikke at det kan være noen kjempeutgift for dem, har ikke vært noen andre gravide enn undertegnede på den tiden jeg har jobbet her). Er ikke leder selv, men de er vel ikke forskjellige fra de andre av oss som tjener over 6G vil jeg tro.

Hvis du ikke har en slik ordning i arbeidsavtalen ville jeg rett og slett bedt om et møte for å diskutere lønn i permisjonstiden. Da viser du at du har tenkt å be om noe, uten å konfrontere arb.giver med et direkte krav uten at han har hatt mulighet til å forberede seg og sjekke opp mlighetene for det. Vær rolig og saklig på møtet, si gjerne at dette er blitt en vanlig ordning mange steder og at du derfor finner det naturlig at også arbeidsgiver xxxx tilbyr det. I slike forhandlingssituasjoner er det visstnok også alltid bedre å bruke argumenter i retning av "fordi jeg fortjener det", ikke "fordi jeg trenger det".

Lykke til!

Skrevet

Takk for utrolig gode innspill jenter.

Jeg var klar over at det er folketrygden som dekker 6G men det var differansen jeg var usikker på.

Skal fortelle det i neste uke og tror jeg tar anonymous sitt tips og ber om et møte der jeg ber om å få diskutere lønn i permisjonstiden. Har hørt så mange steder om at folk flest får dekket mellomlegget nå så jeg satser på at dette går bra.

Skrevet

Jeg tjener over 350.000 men jobber som sagt i et lite firma, og "mister" derfor mellomlegget når jeg går hjemme. Sånn er det bare.

Skrevet

Det ordner seg sikkert. Begynner å bli nokså vanlig.

På min jobb får vi dekket mellomlegget til 100% lønn dersom vi tar den korte permisjonen og får dekket mellomlegget opp til 80% lønn dersom vi tar den lange.

virker som dette er mest vanlig i alle fall.

Lykke til med forhandlingene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...