Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Vi er på flyttefot. Jeg og mannen min har fått oss nye jobber, og skal flytte til Oslo-for godt:) VI vi bo en plass der det er godt og trygt for de minste, bra skoler, og godt nærmiljø. Ungene våre er 1, 3 og 5 år gamle. Vi har bra økonomi. Skal selge huset vårt her vi bor nå, og siden det er nedbetalt sitter vi igjen med 2,8 mil. (kjøpte det for 900.000 for 10 år siden). Vi vet at prisene i Oslo er stive, så må jo ta opp lån. Vi har begge inntekter på 470.000 hver. Men inntekten går noe ned siden vi begge skal jobbe 80 % nå. Vi har tenkt oss å ta et lån på 2 mill., da får vi et hus nærmere 5 mill. Men det koster vel såpass der borte???? Rekkehus eller hva det enn måtte være er bra. Men det bør være minimum 150 kvadrat i boareal. Vel, poenget mitt er.... hvor skal vi søke lete etter en plass å bo? Hvilket område? Vi er helt vanlige mennesker, med et helt vanlig liv... Takker for svar.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 kommer jo helt an på hvor sentralt dere vil bo, hvor dere jobber og om dere vil pendle til jobb.. bor selv 50 min unna Oslo.. e på landet.. men godt å ha snuppa i mer rolige omgivelser..
Gjest Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 vi bor i bydelen nordre aker og trives kjempe godt. Nærmere sagt på kringsjå. Det er sentrumsnært samtidig som det ligger innenfor bomringen. Ligger rett i nærheten av marka. prisene er en litt stive, men der er det flott og bo synes nå jeg. Gode skoler og barnehager. Lykke til ;O)
heldigec Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Vi bor også i Nordre Aker (Grefsen/Kjelsås) og stortrives med nærhet til marka og byen på en gang. Men dessverre er prisene stive....5 millioner gir deg en tomannsbolig eller rekkehus her oppe.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Det er mange fine områder rundt Oslo sentrum, så det kommer kanskje litt an på hvor i Oslo dere skal jobbe (Oslo er jo stort) og hvor lang reisevei dere kan leve med. Det lureste er vel bare å legge inn et søk på bolig på finn.no og se hvilke områder de boligene dere liker og har råd til ligger i. Deretter kan dere begynne og spørre om råd i forhold til skoler osv i de områdene. Selv bor jeg i østre Bærum og er veldig fornøyd med det. Passe grønt, rolige bo-miljøer, mange trivelige butikk-områder rundt om i kommunen, mye nyoppussede skoler og veldig kort vei til Oslo sentrum, ca 10 min med tog fra der vi bor. Men, de har fortsatt ikke full barnehagedekning, men det har heller ikke Oslo... Jeg ville tatt med Bærum i søket ditt etter bolig hvis jeg var deg, for Oslo kommune strekker seg veldig langt ut mot øst, men veldig kort avstand vestover, så Bærum er like nær sentrum som mange steder i Oslo kommune.
Herkules Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Jeg sier meg enig med anonym i Bærum. Bor selv i bærum og jobber i byn(Oslo). Flere steder med adresse Oslo kan ligge mye lengre unna jobben enn steder i Bærum. Det avhenger jo veldig av hvor arbeidsplassene deres er. Skulle dere velge å strekke dere helt ut til Asker så har de faktisk mye bedre barnehagedekning enn Oslo og Bærum I tillegg til avstand fra jobben så skjekk kollektivtilbudene og eventuelt køene. Jeg bruker kun 30 min inn til min jobb selv om det er E18 og mye trafikk. Lykke til!
Frukten og To små Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 jeg personlig ville flyttet i nordre aker(grefsen-kjelsås-tåsen-nordberg), eller ut mot nordstrand. det er dyre boligområder, men i gjengjeld så er de trivlige, mye grønt og rolige for barnefamilier. (og ikke overpriset som det fort kan bli opp mot holmenkollen) Bærum ville jeg desverre ikke flyttet til, det er bare grunnet rush køen som er helt grusom!! da må du i så fall ha arbeidstid som er fleksi hvis du skal jobbe i Oslo. litt dumt å sitte 1 time i kø sammenlagt når du like gjerne kan hoppe på en t-bane feks. lykke til med boligsøken, håper dere finner en bolig dere alle liker!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Hei, bor i Oppegård kommune rett utenfor Oslo, tar 10-15 min med tog til Oslo. Gode skoler her og full barhehagedekning:) Her er det skog, strender, idrettslag og ellers mye frititidsaktiviteter for barn. Kort vei til Oslo og (i motsatt retning) Ski med kjøpesenter, kino osv. Søk på finn.no - Akershus - Oppegård.
jennifer Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Bodde i min ungdom på Røa,hvor jeg stortrivdes,landlig,trygt, gode skoler,barnehager og allikevel sentralt. Noe snobbete innemellom, men det brydde ikke jeg meg noe om ( er opprinnelig fra landet). Har trivdes godt på Majorstua, Vika, St.Haugen,Bislett,men ville ikke ha bodd der m barn. Bodde også en periode på Lamberseter,flott der også, men ville da ha satset på Nordstrand,veldig koselig m masse eneboliger,og godt miljø. Lykke til, blir neste litt sjalu , bor nå ved Gardemoen pga jobb, mann og barn
prins 07, prins 10 Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 Oppsal er også flott. Der får du en enebolig for 5 mill - rekkehus til ca 3mill. Rekkehusene i kampheimvn er fine, de fleste har 3 etg. Mange barn. Rolige omgivelser og marka rett ved. 18 min med bane til byen. Ikke full bhg dekning, men den eneste bydelen i Oslo med det er vel Stovner (for her bor jeg nå).
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Skal jobbe inne i byen, både jeg og mannen. Har råd til et lån på det dobbelte av 2 mill. , men tenkte ikke vi ville gå særlig lenger enn det. Da har vi en del til overs hver mnd. og vi driver og sparer litt til en hytte vi bygger. Har 2,8 mill. i egenkapital så vi kommer jo et godt stykke med det til nytt hus. Takke for alle svar. Alle tas med i betraktningen. Vi vil bare bo bra, kose oss, våre familie, gå litt på turer i helgene osv. Vel, ikke bare bare det, men en koselig å bo en plass med mange barnefamilier rundt en. Kjenner jo ingen i Oslo, så da er det lettere å komme i kontakt med andre barnefamilier viss vi bosetter oss i nærheten av de:) Vi er som sagt helt vanlige mennesker, jeg er 29, pappan 33. Vi trener fotball begge to... og går på ski om vinteren...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Grefsen/kjelsås har et veldig bra idrettsmiljø. Kjelsås idrettslag; med langerenn og fotball som de største idrettene...:-) Dere kan jo fint strekke dere til 3 mill i lån totalt uten at dere får direkte dårlig råd av det....vi har faktisk 3,8 mill i lån på samme inntekt (men vi bygger ikke hytte da) og eier et hus til en verdi av 7 mill nå (kjøpte for et år siden til 6 mill). Er selv fra Bærum, men ville ikke bo der pga trafikken inn og ut til byen når man jobber der. Pluss at jeg synes det er mye mindre snobbete her. MEN et problem er mangel på barnehageplasser...noe som tross alt er veldig viktig! Det selges et hus her nå som leier ut en del til barnehage, men huset koster 7,5mill da...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 Vil du ha barnehageplass til barna dine er det lurest å velge en plass med full barnehagedekking som Oppgegård eller Ski kommune (ligger rett utenfor Oslo, der får du også mer for pengene med tanke på hus) 3499 barn i barnehagekø i Oslo stod det i Aftenposten Aften i dag... Så om dette er viktig for deg bør du først og fremst skjekke slikt før du bestemmer deg hvor du skal bo. Vet om flere som har flyttet på seg nettopp av den grunn, de har ikke råd til å ikke jobbe, og har ikke barnehageplass....
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #14 Skrevet 17. september 2007 Jobbe sa de kunne hjelpe med barnehageplass, men skjønner ikke helt hvordan. Da må vi vel ha de i barnehagen der jobben har "avtaler", og er jo langt fra sikkert at det er i nærheten av der vi skal bo. Ellers kan jeg og pappan ha to dager med de hjemme, så trenger strengt tatt 3 dager i uken, og for en periode går dagmamma greit. Barnehageplass TELLER MYE, men er det fullt så.... Jo, vi kan ta mer i lån. Tar vi lån på 4 mil. og så har vi 2.8 mill i egenkapital kommer vi jo litt lengre.... Nesten 7 mill. Men et bra hus, med en familievennlig belliggenhet er verdt HVER KRONE. Hytta kommer i andre rekke. Med et lån på 4 mill. har vi likevel LITT til overs, vi stopper ikke bygginga av hytta. Fetteren til mannen min styrer med den, og han eier firmaet som bygger for oss. Så det ordnre seg nok. Trenger ikke akkurat flislagt vaskerom, og det flotteste kjøkkenet på hytta med det første. Det får da være måte på hvor vi skal "flotte" oss, vi er tross alt helt nedpå mennesker.... Driver og kikker på finn.no alle de områdene dere snakker om. Mannen skal ringe jobben i morgen også og forhøre seg litt. Dessuten har vi tenkt å bo en uke på et billig hotell før jul, for å se oss om litt. Ta toget, beregne avstander osv. osv. osv. Min søster skal ha ungene den uken siden hun er hjemme med baby og har "tid" til det:). helst ville jeg ha prøvebodd før vi går drastisk til verks og KJØPER, men orker bare ikke leie, flytte inn, for så å flytte ut, kjøpe osv. Ting tar jo tid. Vi har ferie 1 mnd. begge to før nyejobbene våre, så da blir det intensiv husjakt.
prins 07, prins 10 Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Lykke til! Og velkommen til Oslo:-)
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Smestad, Hoff, Hovseter eller Røa. ( I Oslo vest). Disse er ikke de mest snobbete områdene heller. Veldig fine og trygge områder for barnefamilier. Jeg har bodd flere steder i Oslo og området rundt. Men vil anbefalle dere disse stedene. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå