Gå til innhold

Dope ungene på flyet da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok? Så de skal være rolige på lange flyturer. Personlig fikk jeg hakeslipp og store problemer med å holde tilbake min mening om at en veninne gjorde det for at de to ungene (3 år og 9 mnd) skulle være rolige under flyturent il USA (ferietur)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det er ok uansett.

Skrevet

Nei, det er IKKE ok uansett... Da får man heller la være å ta den flyturen hvis det er sååå fælt å fly med barna.

Skrevet

What?

Kun for morens bekvemmelighet altså? I min verden er det ikke ok, men tror kanskje det er mer vanlig feks i Storbritania og USA. Men der brukes jo antidepresiva, beroligende og sovemedisin (også til barn) over en lav sko.

Jeg ville ikke ha gjort det, med ett untak: om ungen hadde ekstrem flyskrekk og man MÅTTE ut og reise. Samme som med meg, om jeg hadde ekstrem flyskrekk hadde jeg nok ønsket noe å roe meg ned på. Men selv da er det en dårlig løsning, man gjør jo ingenting med årsaken, men med reaksjonen.

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å gi barn beroligende medikamenter om det ikke er en sykdom og en dertil faglig begrunnelse for hvorfor man da skal gi barnet medikamenter.

Å dope ned barn på fly eller dope de ned for å feste er ikke akseptabelt i mitt hode iallefall. Om barna har det så grusomt på flyet er det kanskje like greit å ikke ta den turen?! Eller vente til de e så store at turen ikke er grusom for de.

Eller gir man barna beroligende fordi foreldrene synes det er flaut med en aktiv unge på flyet? Som kanskje ler høyt, løper i flyet eller kanskje gråter litt fordi det ikke får utfolde seg slik det ønsker, og at medpassasjerer ikke synes noe særlig om det?

Nei, ikke gi barn totalt undødvendige medikamenter!

Skrevet

Noen unger takler flyturer veldig dårlig. Småfolk kan også ha flyskrekk, vet du :o)

Skrevet

Legger til at dette selvsagt ville vært i samråd med og etter råd fra lege. Hadde aldri fiksa valium på egen hång og gitt ungen. Også hadde jeg nok forsøkt å få gjort noe med flysrekken etter hvert også, ikke bare fortsatt å dope ungen.

Skrevet

Det er greit at små barn også kan ha flyskrekk, men må man virkelig ta den flyturen da??

Hvis det ikke er snakk om nødvendige flyturer ifm. begravelser el.l så går det jo ann å la det være til barna blir større og man kan snakke de gjennom det.

Jeg regner med at det i stor grad er flyturer fordi man skal på syden tur, og er den ferien virkelig så nødvendig? Klart man har det sikkert bra, men ville ikke barna hatt det minst like gøy på legoland, djurs, dyreparken i kristiansand el.l også?? Det finnes så mange andre alternativer, slik at for meg blir det feil å gi barna unødvendige medikamenter!

Skrevet

jeg syns det er forskjell paa aa dope for at mamma og pappa skal ta en oel og det aa dope for en flytur.

De jeg kjenner som "doper" foer flyturen bruker vallergan som er det som er gammel allergimedisin som ogsaa brukes i Norge for aa laere barn aa sove.

Men hovedforskjellen er at de jeg kjenner som gir dem noe aa sove paa paa flyet gjoer det like mye for ungen som for foreldrene. Det er ikke snakk om livlige unger som ler hoeyt, det er snakk om unger som hylskriker fra Amsterdam til houston f.eks.

Det er ikke akkurat valium man gir og det er i samraad med lege.

Skrevet

Det er som regel ikke snakk om å dope ungene da!!!

Snakk om tabloid overskrift!

Endel leger har ingen problemer med å f.eks skrive ut vallegan til småbarn som skal ut å fly. dette er egentlig en allergimedisin, men gjør at barnet blir søvnig. De blir altså ikke DOPET, men denne medisinen gjør det letter å SOVNE. Det gjør ikke ungene sløve, og man kan vekke de på samme måte som ellers. men det gjelder de altså til å sovne inn lettere!!!

Vi ahr brukt det ved lange flyturer, og jeg har faktisk ingen betenkeligehter med det. Mye bedre for ungene at de får sove og blir opplagte, enn at de er trøtte, sutrete, grinete osv i maaaaaaaange timer!!!

Vallergan brukes også i ganske stor utstrekning til banr som har vanskelig for å sovne hjemme også, som snur døgnet osv!

Skrevet

Ikke alle som skal til Syden da hver gang de flyr....

Maa vel si at jeg kjenner et par som har faatt vallergan til ungene sine og de har alle flydd langt, min 7-8 timers turer ( + mellomlandinger og flybytte, min 12 timers reisetilsammen ) og de har alle proevd en reise uten foerst......

Tror ikke man faar "noe aa sove paa " av legen for aa fly en 4 timers dirkete tur til syden. Og hvis man gjoer saa er jeg enig med deg,da er det unoedvendig.

Skrevet

Nå er ikke Vallergan et helt uskyldig lite preparat da.. det er jo en grunn til at de sover..

Dette er fra felleskatalogen..

Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med adferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.

Skrevet

Jeg ser ikke heller ikke det store problemet med å gi barn vallergan ved flytur, om de er urolige, eller man skal fly langt...feks Thailand eller statene...

Jeg ville ikke gitt Emma medisiner om vi skulle fly til Spania eller Tyrkia..såkalte kortdistanser...

Men mulig jeg ville vurdert det om vi skulle flydd til Thailand...

Men er i mot å gi barna søvndyssende medisiner bare for at man vil ungene skal sove... Uten noe spesiell grunn...

Skrevet

Man doper ikke ungen sin unødvendig.. Ferdig snakka!

Skrevet

Nei, såklart det ikke er ok å dope unger, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...