Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Dama til broren min skal passe sønnen min 2 dager i uken, fra kl. 16.30- 19.00 mens jeg er på skolen. For dette skal hun få 500 kr i mnd + at hun får forsyne seg så mye hun vil av maten min hjemme. Men så idag ringte hun og sa at hun ikke kan hente og passe på han Så hun lurte på om jeg hadde en annen løsning. Og det har jeg heldigvis, så idag er det ikke noe krise. Så det jeg lurer på om det blir for rart...er at jeg trekke henne i "lønning" ca. 50 kr. for de dagene hun ikke kan passe han? Har dere noen synspunkter? Om kanskje 50 kr er for mye trukket eller om jeg skal trekke mindre eller mer?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Om du vil trekke så del mndslønna på antall dager hun passer i mnd, så ser du hvor mye som skal trekkes. F.eks. 500 / 8 = 62.5. Men jeg må si at det virker veldig smålig å skulle trekke henne for en gang når hun er så grei og passer barnet ditt for 25 kr timen..
Gjest Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 er enig med hun over her, synes ikke du skal trekke henne om det bare er en gang hun ikke kan passe!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Takk for svar. Det var akkurat det jeg var ute etter. Jeg rådførte meg med noen andre venninne, og dem sa at jeg burde trekke henne i "lønning" når hun ikke kan passe sønnen min. Dem mente at hun kan ikke få betalt når hun ikke gjør jobben sin, hvertfall 6 timer i uken. Men jeg ville høre med noen andre først.
RajaPia Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Synes det kommer litt an på hvorfor hun ikke vil/kan passe likevel jeg da.. Kunne jo blitt litt krise om HI ikke hadde en reserveløsning. Hun som skal passe får betalt omtrent som en vanlig dagmamma..
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Hun ringte idag og sa at hun har blitt innvitert ut på middg, så derfor kunne hun ikke passe han idag. Heldigvis har mamma fri idag, så hun sa ja til å passe han idag. Jeg tenker jo at hun skal ikke legge livet sitt på hold bare fordi hun skal passe sønnen min noen timer i uken. Men så får hun betalt for det...så er litt usikker selv. Dette er første gangen jeg betaler henne fordi dette er noe fast...
Leeloo76 Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 500 kr er objektivt sett en latterlig lav sum (altså ikkefor deg, men generelt for barnepass), så hadde ikke trukket noe i lønn før det evt gikk over en uke hvor hun ikke stiller opp. Jeg skjønner at dette jo er avtalen hun har gått med på, og at du kanskje uansett ikke har råd til å betale noe særlig mer, men ville altså vært forsiktig med å trekke i "lønn" (vil nå heller kalle det en symbolsk sum). Skulle det bli mange avlysninger etterhvert får du heller revurdere da. Jeg har besteforeldre som passer snuppa nå og da, de er helt tussete etter henne begge to, men selv de er ikke villige til å binde seg opp til faste passetider, du er heldig som har noen som stiller opp slik.
Gjest Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 om hun hadde hatt en kontorjobb feks hadde hun ikke kunnet skulke jobben den dagen for å dra på middag ikkesant? slik er det med denne jobben hun har med å passe ungen din å, det er en jobb og da skal man ikke skulke for å dra på middag så om hun da gjør det burde hun trekkes litt bare for å sette ett standpunkt... skulke jobb = trekk i lønna.. skjønner?
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Jeppz...jeg skjønner. Først og fremst vil jeg takke dere for synspunktene deres, fordi jeg selv var veldig usikker. Men jeg tok det opp med henne nå nettopp. Og det jeg sa at jeg komme til å gjøre, er å trekke henne i lønn hvis det er flere ganger. Men om det bare er 1 gang, så la jeg det være. Til dere andre som syns jeg er smålig av meg.Jeg må bare forsvare meg selv litt her. Broren min og dama kjøpte seg en leilighet for en stund siden, og dem sliter litt med økonomien. Jeg har hjulpet dem veldig mye med det, for det var en periode jeg hadde penge til det. Og hun ser på dette barnepasset som en tilbaketjeneste for alle de gangene jeg har stilt opp for dem. Men jeg tilbød meg å betale henne 500 kr fordet (for det er alt jeg har råd til akkurat nå), for det tar på å passe barn.
WP-TLogPeanut Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 For å spise middag!? Ja da hadde jeg trekt henne i lønn...får være måte på til grunner for å ikke gjøre jobben sin...
Winterlady Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Mener å huske et tidligere innlegg av deg om at hun hadde tilbudt seg å passe gratis fordi du har skole du prøver å bli ferdig med, og du hadde selv sagt at du ville betale henne for det... Synes da det virker rimelig kontrollfreak å "trekke i lønn". Du reduserer da hennes selvfølelse ved å gjøre hennes innsats om til statusen "underbetalt og utnyttet dagmamma", istedenfor "hjelpsom person som får en liten symbolsk sum som takk for at hun stiller opp". Antar hun jobber dagtid og bruker 2 av sine få frikvelder pr uke for å hjelpe deg å få med deg forelesninger på kveldsskolen..? Og det til 500 pr mnd... Hvordan klarte du å endre deg selv fra takknemlig mamma til smålig "arbeidsgiver"...?
-Hengebuksvinet- Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Det er jo snakk om en rent symbolsk sum, du gir henne, med tanke på at hun bruker 2 kvelder i uka på å passe barnet ditt. Jeg hadde personlig foretrukket rollen som takknemlig mamma.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 vil bare si at jeg syntes ho er ganske snill som passer 2,5 timer 2 ganger i uka.20 timer i mnd for bare 500kr. Da syntes jeg det karnsje er litt smålig å trekke penger hvis det bare skjer en gang. Jeg hadde ikke sittet barnevakt fast 2 kvelder i uken for 25 kr i timen.(hadde du vært villig til det?) Ho har nok sagt ja til dette for å være snill å hjelpe deg siden ho er sammen med broren din. Vent heller å se om det skjer igjen vill jeg foreslå eller så får du foreslå at ho får 25 kr per time ho jobber, istedet for månedsbeløp, så slipper du hele problemet.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 ville bare legge til at noen skriver litt over her at det er vanlig dagmamma lønn ho får, men en dagmamma har da ikke bare et barn og derfor har høyere lønn tilsammen. Desutten er dette på kvelden. Skjønner jo at det er litt irriterenes hvis ho har blitt invitert ut på middag, men karnsje spurte ho om du hadde annen barnepass, for ho ville ha stillt opp hvis du ikke hadde det? Jeg pleide å ha søsteren mitt sitt barn 5 ettermiddager i uka da min søster jobbet langt borte og ikke rakk tilbake til barnehagen stengte. Når jeg ble invitert til noe spurte jeg ho alltid om å prøve å skaffe annen barnevakt. Men gikk det ikke så ble jeg hjemme da.(nå passet jeg gratis men det var jo alikevel et ansvar jeg hadde tatt på meg da.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå