øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Er i uke 31 og har lagt på meg bare en kg. på de siste 6 ukene, og jeg er TYNN i utgangspunktet. Magen føles stor og har vært litt over streken på SF-mål hele tida, og kjenner han sparker innimellom, men ble litt nervøs siden jeg ikke har noe ekstra kilo fra før...men ungen får vel det han skal ha, og forhåpentligvis vokser han litt også. Er det noen fler som har vært med på noe lignende? Mistenker at jeg kanskje spiser litt lite kalorier da jeg skal prøve å være så veldig sunn!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Bare du ikke går inn for å slanke deg, så har sikkert ungen det bra. Men er jo bare å snakke med lege/jm....bedre det
MissBenz Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg er ti kilo lettere nå i uke 34 enn da jeg ble gravid. Så lenge SF-målene er ok så vokser babyen normalt...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 det går an å være sunn og spise mye... Husk at du skal spise hver 3 time! 3 brødskiver frokost med melk/juice/havregrøt med melk 3 brødskiver lunch med drikke 1 joghurt mellom måltid middag: litt større porsjon enn du spiser til vanlig kvelds: 4 knekkebrød og 1 kopp kakao=) ellers fyll på med drikke og frukt. Banan er rik på karb og hjelper forresten mot leggkramper om du er plaget med det!
mylittlecat Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Babyen tar næringen den skal ha, så tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge du SPISER!!! Jeg kjenner til 2 tilfeller der babyen har blitt tatt ut flere uker før termin på grunn av dette, men begge er barn av anorektikere som nesten ikke rørte mat gjennom hele sv.skapet av frykt for å legge på seg. (Jeg har heller ikke lagt på meg noe, gjorde ikke det i forrige sv.skap heller, men babyen vokser og har det fint Og jeg spiser.....masse ;o)
Bdancer Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Herremin.. det er vel litt individuelt hva folk bør spise ut i fra høyde, aktivitetsnivå og forbrenning... Den dagsmenyen du har satt opp er alt for mye for meg! Har aldri klart å trykke i meg 3 brødskiver i løpet av ett måltid.
Bdancer Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Hm... leste et sted der de hadde regnet ut vekten på babyen + morkaken + gjennomsnittelig mengde fostervann + økningen av str på livmoren + et par kg ekstra fett og vannansamlinger. I løpet av hele svangerskapet da burde man legge på seg minst 10 kg.. Og dette er jo ut i fra vekten på babyen o.l., ikke fettet som noen legger på seg i tillegg. Så da må du jo ha gått ned flere kg i kroppsfett, siden den store magen veier litt. Snakk med lege/jordmor. Så lenge SF-målet er greit så vil jeg tro at babyen er stor nok og får det den skal ha - men det kan jo hende den tar fra deg det du trenger. Så bra at du prøver å være sunn! Men det trenger ikke ha noe sammenheng med kalorier:) Vet ikke hva du gjør for å spise sunnere, men du har kanskje kuttet ut en del godteri og brus. Istedenfor å bare kutte det ut så kan du erstatte det med f.eks. frukt. Det er ikke nødvendig å tenke sunnhet i forhold til innhold av fett og kalorier i "vanlig mat". Med sunnhet tenker jeg reduksjon av sukker og estoffer.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Jeg tror at så lenge s/f målene er normale og du IKKE sulter er alt bra. Viktig å spise sunt, men det er også viktig å spise nok mat. Man er gjerne mer sulten i svangerskapet og dette innebærer at man ofte må spise litt mer. Sånn er det bare! PS. Du skal kose deg litt også.....Ikke farlig å spise litt godt innimellom også, ikke bare "gulrøtter og grovt brød"
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 hallo. ikke alle spiser sååå mye som du oppe skrev!! jeg spiser jo kansje halvparten av det der. Bebyen spiser faktisk kun en brøvskive om dager så det du spiser ekstra legger du på deg. jeg spiser Kornblanding til frokost. 1 skive til lunsh, en normal middag ( ikke mer enn det jeg spiste før) , og kansje par skiver til kvelds. og ja frukt inni mallom. jeg er i uke 36 og lagt på meg 8 kilo. og det sier jodmora er fint for meg . noe legger på seg mer,,andre mindre. alt ettersom hvor stor du var fra før av osv. så lenge magen vokser så trenger du ikke å bekymre deg = )
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. september 2007 Takk for masse svar, spiser hver 3. time, og prøver å få i meg noe av hver "sort" daglig av fett, fisk (omega3), proteiner og karbohydrater i form av grovt brød, og endel frukt og grønt, så det skal være under kontroll. Har lagt på meg 7 kg. til nå i svangerskapet(uke31) så det er kanskje bare helt topp...Egentlig ganske deilig å ikke ese ut og kan faktisk bruke nesten alt av det tøyet jeg brukte før graviditeten enda. Har ikke noe vann i kroppen heller.
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Jeg la på meg 6 kg i mitt forrige svangerskap. Har god appetitt, men har alltid hatt god forbrenning, så jeg slet faktisk litt med å gå opp i vekt i svangerskapet. MEN - legen min ga med aldri noe pepper for det. Barnet tar jo tross alt det den trenger. Syns ikke du har noen grunn til bekymring!
tebekaa Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Synes det virker som om mange her mener at så lenge babyen vokser så er det greit. På en måte er jeg enig, men vi må ikke glemme at mor trenger å bygge seg opp overskudd og krefter til å takle både fødsel og ikke minst ammeperioden etterpå. Det beste må jo være å ha litt å gå på den første perioden, når melkeproduksjone skal komme skikkelig i gang. Det er faktisk en ganske slitsom og krevende jobb å være melkemaskin for en nyfødt som i perioder vil ha pupp nesten HELE tiden. De fleste mødre går mye ned i vekt den første tiden. Synes det høres ut som du kan koste på deg litt mere kalorier d.nissen, så du er sikker på at du også får den næringen du skal ha og ikke bare babyen.
♥lurelure♥ Skrevet 17. september 2007 #13 Skrevet 17. september 2007 HEI!! Jeg har akkurat vært hos jordmor og har lignende problemstilling. Vil dele med deg det som skjer med meg for øyeblikket. Jeg er 175 og veier vanligvis 60 kg. Jeg veier i dag, begynt på uke 36, 69,1 kg. I løpet av de siste fem ukene har jeg ikke gått opp noenting til tross for lite mosjon og at jeg spiser normalt og variert. Magen min lå for fem uker siden over sf mål, men i dag viste den langt under. Jordmor har ringt ullevål og jeg skal til ul der på fredag. Kjenner masse liv, men hun bekymret seg over utviklingen. Lykke til!
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2007 Jaha.....skal til legen til torsdag, får se om SF-målet fortsatt går oppover da. Så skummelt, til deg ovenfor!!
tosmåmedsukkerpå Skrevet 17. september 2007 #15 Skrevet 17. september 2007 Jeg var også på vektkontroll på Ullevål i forrige svangerskap etter at vekta og SF-målet flatet ut rundt uke 32 - 34. Men alt var bra og gutten veide 3700 da han ble født Er nå i 31. uke og har lagt på meg 1 kg i løpet av de siste seks ukene, og er litt småbekymra fordi jeg var litt tynn i utgangspunktet. Men jeg har lagt på meg 10 kg tilsammen da, så det er jo helt sikkert ok. Kjenner babyen sparke mye der inne. Gleder meg likevel til å bli beroliget på neste kontroll....
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2007 Samme som meg du da:) Det er sikkert i orden alt sammen.
moklatt_har født 31.08 Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Jeg la på meg 10 k totalt i svangerskapet.(gikk 11 dager over termin)Fødte en gutt på 4880 g!!Han er sunn og frisk.Men jeg var også bekymret.Hadde bare lagt på meg 7 k når jeg var i uke 34.De siste tre kg kom på slutten.Men jeg følte virkeli at det var trangt inni der da...for jeg hadde ikke spesielt stor mage heller.Men bebien tar nok det den trenger uansett.
Oktobernurk:-) Skrevet 17. september 2007 #18 Skrevet 17. september 2007 Nesten samme historie som meg akkurat nå. Ingen vektøkning siste mnd, og sf-målet flater ut. Men har lagt på meg 15 kg. tilsammen da. Blir nå fulgt opp med ekstra måling hos jordmor og evt. ny ul for å se til at morkakefunksjonen er slik den skal. Masse liv og røre i magen, så jeg er egentlig ikke så veldig bekymra heller. Men alt i alt godt at de følger med. Vektøkning er jo en indikator på at ungen har det bra. Jeg er ellers ikke redd for å legge på meg - vet at det går av igjen etterpå.
Oktobernurk:-) Skrevet 17. september 2007 #19 Skrevet 17. september 2007 Glemte å si at jeg er i ukke 37 nå, og at akkurat det samme skjedde da jeg skulle ha nr. 1 for 6 år siden... Vi fikk da ei frisk og rask jente - men ikke så stor (vel 3 kg).
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2007 Ungen får nok sitt, kjenner at selve "skroget" mitt bare er litt mer knoklete:)
øynesomtinntallerkner Skrevet 17. september 2007 Forfatter #21 Skrevet 17. september 2007 Ungen får nok sitt, kjenner at selve "skroget" mitt bare er litt mer knoklete:) Ringte helsestasjonen og de sa at det sikkert ikke var noe farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå