Gå til innhold

Krybbedød....større sjanse om vinteren!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt redd jeg nå. Venter et vinterbarn.

En norsk fødselslege fra Rikshospitalet som uttaler seg om at for mye påkleding om vinteren er med på å forårsake overoppheting hos de små babyene. Vi lesser de ned med ekstra tepper og klær, livredd for at de skal fryse - men så viser forskning at for mye "av det gode" er med på å øke sjansen for krybbedød. Vi kler dem rett og slett for mye om vinteren.

Men da lurer jeg fælt på disse folkene her inne som pakker inn nyfødte og babyer inn i masse klær og tepper/dyner om sommeren, når det er kjempevarmt. Sjansen da for overoppheting er stor, og det er en av årsakene til krybbedød.

Krybbedød er det verst tenkelige. Men hvordan tør noen da å påstå at nyfødte skal ha så massevis av klær på seg, og ekstra tepper rundt seg i varmen? Er jo en her inne som sier akkurat dette, masse klær - ekstra teppe rundt baby OG dundyne i dypvogn i mange og 20 varmegarader. Håper andre førstegangsfødende ikke hører på rådene til denne innleggeren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp helt av. Det er INGENTING i veien for å ha på den lille mye klær om vinteren berre det ikke blir for varm, det er varmen som øker sjangsen. Jenta mi var dysprematur og født des 06. Hun klarte ikke å holde på varmen så hun hadde på seg 2 tepper, dyne, hue, mye klær, skinn under seg + 2 varmeflasker for å holde på varmen. Hun ble ikke over opphetet, så derfor er det ikke farlig. Kle dem etter været så går det bra, slapp helt av

Skrevet

Hva er dysprematur?

Men slik jeg skjønte det ut fra infoen var hvis man faktsik kler dem for FOR mye i forhold til temperatur, eller hvis man overdriver bruk av klær og tepper selv om det er kaldt. Må jo finnes en øvre grense hva som strengt tatt er nødvendig i kulda også.

Skrevet

Synes det høres skumlere ut med de som pakker inn babyer og mye klær, tepper og dyner om sommeren, dvs. når det er skikkelig varmt i lufta.

Skrevet

Men kjære vene "vil være anonym"..

Hvorfor har du lagt ut dette innlegget på alle forum? Er det for at alle skal bli skikkelig redd?

Faren for krybbedød er vel til stede uansett..

Lar jm og lege få uttale seg om sånt jeg..

Skrevet

Kjenn i nakken på babyen, så kjenner du om den er svett/for varm. Bruk sunn fornuft. Mener å ha hørt sist gang at man skal kle på babyen ett lag mer enn man kler på seg selv..eventuelt like mye, men at babyen har litt tykkere/varmere klær. Ull f.eks. det er jo genialt om vinteren.

Skrevet

Det er om natta på sovrommet faren er størst .... tett rom masse klær og dyne! Ikke minst at babyen ligger i foreldrenes seng... skaff dere et termometer for å sjkke innetemp den skal ligge mellom 16-20 grader ikke mer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...