Jeg vil hete anonym!!! Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 Ble litt redd jeg nå. Venter et vinterbarn. En norsk fødselslege fra Rikshospitalet som uttaler seg om at for mye påkleding om vinteren er med på å forårsake overoppheting hos de små babyene. Vi lesser de ned med ekstra tepper og klær, livredd for at de skal fryse - men så viser forskning at for mye "av det gode" er med på å øke sjansen for krybbedød. Vi kler dem rett og slett for mye om vinteren. Men da lurer jeg fælt på disse folkene her inne som pakker inn nyfødte og babyer inn i masse klær og tepper/dyner om sommeren, når det er kjempevarmt. Sjansen da for overoppheting er stor, og det er en av årsakene til krybbedød. Krybbedød er det verst tenkelige. Men hvordan tør noen da å påstå at nyfødte skal ha så massevis av klær på seg, og ekstra tepper rundt seg i varmen? Er jo en her inne som sier akkurat dette, masse klær - ekstra teppe rundt baby OG dundyne i dypvogn i mange og 20 varmegarader. Håper andre førstegangsfødende ikke hører på rådene til denne innleggeren.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Ja, det er skremmende.... Krybbedød må være noe av det verste jeg kan tenke meg. Jeg tror det er enkelt å kle for mye på babyen i frykt for at det skal fryse. Likevel tror jeg det er viktig å kjenne etter om barnet er varmt eller ikke, etterhvert tror jeg man klarer å lære seg til hvor mye klær, teppe og dyne barnet trenger. Selv har jeg tenkt å la babyen bruke en del ull siden dette skal være varmeregulerende, men jeg tenker ikke da å lesse på mye klær ol i tilegg, men ha det luftig og godt.
metteflette Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Jeg har nok gjort den feilen med min første, kledde min andre i ull og lagt henne i ullpose. Kommer til å gjøre det samme nå.
Adriansmor med tulla Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 Beste investering er åsså å kjøpe en gradestokk til å ha inne på soverommet... der skal tempraturen ligge på 16-20 grader folk har det for varmt på soverommet... det er om natta i et tett rom faren er størst...
betty74 Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Tankevekker!!! Det er klart man skal kle barna godt, men jeg tror nok det skal mye til før den lille fryser i hjel... Begyner vel å skrike før det.. Har erfaring med at det blir godt å varmt nedi en skinpose og at babyen ikke trenger så mye klær på seg der. Og er det fryktlig kaldt går man jo ikke ut med en nyfødt uansett. Leste et innlegg her for en liten stund siden hvor det ble anbefalt å legge et termometer under dyna til babyen. Bra tips!
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Påenget med at helsepersonell råder folk til å pakke inn babyene sine når de er nyfødte er fordi de har dårlig evne til å holde på kroppsvarmen når de nettopp har kommet ut. Dette er også en av grunnene til at moren skal ha barnet på brystet med en gang for å gi fra seg kropsvarme. Tror noen har missforstått dette og tror at de skal pakke inn babyen i masse klær og tepper også når de har kommet hjem, men dette er jo ikke tilfellet. Babyen tilpasser seg og venner seg fort til tilværelsen utenfor magen og da er det viktig å ikke kle på babyen for mye slik som nevnt ovenfor. 16-20 grader på soverommet er passe for et barn med nattdrakt og dyne. Blir det kaldere eller varmere må man kle barnet deretter. Husk også at det kan bli veldig varmt for et barn i vogn på butikker og kjøpesenter.
prøvekluten+3små Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 ...enda et tips er å kjenne i nakken til babyen med handa..temperaturen der er fin målestokk for å kjenne om den har det for varmt eller kaldt..
Tubbies Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 Ja, man kjenner godt temperaturen i nakken på barnet!! Ellers har jeg en ull-filosofi denne gangen (er 2.gangs). Ull puster og regulerer kroppsvarmen. Kommer til å investere i ull-undertøy, og strikke en ull-ytterdress istedenfor å bruke syntetisk "Cubus-ytterdress". Ett lag med ull innerst, ett lag med ull ytterst og i en sovepose av dun (har ikke plass til saueskinnspose -vogna er så lita).... Da tror jeg babyen har det godt i vogna!! Inne lar jeg babyen sove på saueskinn både i seng og vugge.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Jeg kommer til å bruke ulltøy på ungen når ho skal ligge i vogna, har voksipose, og trenger ikke masse tøy på deg oppi den. Er jo bare å bruke sunn fornuft. Og en sjekker jo ungen jevnlig SLAPP AV!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå