*Maggi* Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Datteren vår som nettopp har fyllt 4 år sluttet med bleier i sommerferien, etter en kort og grei avvenningsprosess. Etter å ha snakket om at nå skulle hun slutte med bleie og begynne å gå på do i et par uker før ferien, tok vi av bleia i starten på ferien. De to første dagene hadde vi et par uhell hver dag, men deretter virka det som om hun skjønte det, og etter det var det lite uhell. Brukte fortsatt bleie om natta den første tiden, men etter hvert så så vi at bleia stort sett var tørr om morgenen, og nå har vi tatt av den også. Har bare hatt et par uhell den siste måneden. Vi er strålende fornøyde med dette, og syns dette gikk over all forventning. Men, så var det bæsjinga da! Hun begynte så fint med å bæsje i do samtidig som hun begynte å tisse i do, men det var tydelig at hun holdt igjen litt - fra å bæsje regelmessig hver dag, gikk det over til å bli 2 - 3 dager mellom hver gang. Da ferien var over og vi kom tilbake i barnehagen, var det imidlertid slutt på å bæsje i do - siden det har det aller meste gått i trusa, uansett om hun er hjemme eller i barnehagen. Det hender at hun får det til i do også, men det er kun hvis vi greier å se at hun skal til å bæsje, og får satt henne på do i rett tid. Hun kan si at hun må tisse selv om hun akkurat har vært der, og da skjønner vi at det er noe mer på gang. Prøver å få henne til å sitte i ro og vente på at den skal komme, men neida, da får hun det travelt, og skal av skåla og ut av badet fortere enn svint. I løpet av de neste 10 minuttene har hun bæsjet i trusa. Har prøvd å snakke med henne om det og spurt hvorfor hun ikke kan bæsje i do som hun gjorde i ferien, men svaret vi får er at "det er så kjedelig!". Nå har vi prøvd å innføre klistremerke-kalender, med lovnad om at hun får en Barbie-dukke som hun ønsker seg når hun har bæsjet i do 10 ganger (denne type motivasjon brukte vi med bleieavvenningen også, og den virker). I dag øynet jeg håp da hun sa at hun måtte tisse, vi gikk på do, og etter at hun hadde tisset sa hun at hun måtte bæsje også. Etter litt pressing kom det en liten en på størrelse med en drue. Både hun og jeg ble superstolte, og et klistremerke ble satt opp på kalenderen. Spurte om hun måtte bæsje mer, men svaret var nei (hvilket kunne være sannsynlig for hun hadde bæsjet en del tidligere i dag også). Men - hva skjer; jo i løpet av de neste 10 minuttene hadde hun bæsjet mer i trusa. Jeg må virkelig kjempe med meg selv (og klarer det nok ikke helt) å skjule at jeg blir sinna og skuffet - hun har jo vist at hun får det til, men likevel så skjer det igjen og igjen. Så nå vil jeg gjerne ha gode tips og råd til hvordan vi skal få henne til å bæsje i do. Vurderer nå å gjøre alvor av å sette på bleia igjen, med beskjed om at hun må begynne å bæsje i do før vi tar den av igjen, men er livredd for at det skal gi henne en unnskyldning til å begynne å tisse i den igjen også. Også usikker på at en slik "straff" er riktig i.f.t. hva som er lurt å gjøre - har vel egentlig mer tro på å motivere frem resultater enn å straffe dem frem, men det funker bare ikke på dette her.. Er det lov til å vise at man blir sint når dette stadig vekk skjer? Vi har forresten prøvd på å si at det er greit at hun ikke vil bæsje i do, men at hun da må si ifra slik at vi kan sette på en bleie i stedet for trusa - det funket fint i bhg. i 2 dager, så var det slutt på det: ( Håper noen kan komme med gode innspill/råd til oss, jeg synes dette er skikkelig slitsomt og er redd for at min reaksjon vil bli vanskeligere og vanskeligere å skjule etter hvert som tiden går....
EvaL Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Det første dere må gjøre er å senke ambisjonsnivået en smule. Joda, dere har hatt grunn til optimisme siden bleieavvenningen stort sett har gått greit til nå. Men ettersom det nå har oppstått et problem rundt bæsingen, så må dere slappe av og puste ut.Det kan virke som deres iver etter å få henne til å bæsje på do bare gjør saken værre akkurat nå. Jeg tror faktisk at den eneste farbare vei er å roe ned og innse at dere har et problem dere sannsynligvis ikke klarer å løse med det første. Dette er noe jenta deres må finne ut av selv. Når det gjelder dette med å sette henne i bleier igjen, så syns jeg vinklingen er helt feil. Dere skal ikke ta på henne bleie som straff, men mer som en konsekvens av at hun bæsjer i trusa. Så lenge hun gjør dette, så trenger hun jo bleier da. Det er dette dere må fortelle henne, at så lenge hun bæsjer på seg så må hun gå med bleier for ingen kan gå rundt å bæsje i trusa si. Jenta er stor nok til å skjønne dette. Så sett dere ned å snakk med henne og forklar hvorfor dere tar på bleien igjen og ikke presenter det på en måte som gjør at det oppfattes som straff, men mer som noe som må skje inntil hun selv finner ut at hun vil bæsje på do. Da skjønner hun at det er opptil henne selv å slutte å gå med bleier igjen hvis hun selv ønsker det. Deres frykt om at hun vil begynne å tisse i bleien igjen også kan jeg på en måte forstå, men den er ubegrunnet syns jeg. For så lenge dere har et problem med bæsjingen, så spiller det liten rolle at hun også tisser i bleia. Hun vil uansett ikke miste den kontrollen hun har opparbeidet seg, hun gir i værste fall bare blaffen i bruke denne egenskapen en periode. Men i det øyeblikket hun selv bestemmer seg for å tisse og bæsje i do, ja så vil hun også være tørr fra første minutt. Det blir altså ikke snakk om noen ny bleieavvenningsperiode igjen senere. Så, snakk med henne og fortell henne at hun om noen dager vil måtte begynne med bleier igjen om hun ikke kan bæsje på do og hvorfor hun må gå med bleie. Gir hun inntrykk av at hun ikke vil så sier dere at alternativet er at hun ber om å få på bleie når hun skal bæsje slik at hun kan gjøre dette en periode. Men å bæsje i trusa er ikke et alternativ så gjør hun det må hun bruke bleie. Dette vil bevisst gjøre hennes valg. Velger hun å bruke bleier igjen så lar dere henne gjøre det en periode uten å snakke noe mer om å bæsje på do. Da vil hun selv om noen uker eller måneder bestemme seg for å gå på do igjen og problemet har løst seg selv. Mange barn trenger nemlig å føle at avgjørelsen om å bæsje på do er deres egen. Det værste dere gjør er å press frem at hun skal bæsje på do mot hennes vilje, for da kan det ende med forstoppelse og da har dere fått et langt større problem enn et lite tilbakeskritt med bleieavvenningen.
*Maggi* Skrevet 19. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2007 Takk for svar. Nå ser det faktisk ut til at problemet løser seg - det kan virke som den lille praten om at vi måtte begynne med bleier igjen hvis hun ikke kunne bæsje i do (store jenter bæsjer ikke i trusa si), har funket. Mandag bæsjet hun i do helt av seg selv, og tirsdag bæsjet hun i do i barnehagen også. I dag har hun bæsjet i do to ganger her hjemme etter barnehagen : ) Hun blir kjempestolt hver gang, og vi skryter hemningsløst av hvor flink hun er som får til dette nå. Vi har nok hatt litt hjelp i "bæsje-kalenderen" også; vi laget klistremerke-kalender som vi hang på do-døren, hvor hun kunne sette opp et klistremerke for hver gang hun fikset det. En søt liten premie venter når kalenderen er fyllt opp, noe hun har ønsket seg en stund. Har laget nok ruter til at jeg vet at når hun har bæsjet så mange ganger i do, vil hun fortsette med det : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå