Gå til innhold

Forslag til gode studieteknikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen den dag skal jeg bli student. Lese til to fag og ta eksamen til jul, men problemet mitt er at jeg ikke har gått på skolen på 8 år...

Aner ikke hvordan jeg skal begynne å lese. Hva er smartest. Dette er litt skummelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg fryktekug dårlig studieteknikk selv, men kan det i teorien...

1. Finn fagplan og litteraturliste. Lån gjerne bøker på biblioteket.

2. Hvis foreleser legger ut leseforslag før en forelesning - LES. Veldig lurt, for da vet du hva du trenger å lure på.

3. Les jevnt! Prøv å komme gjennom pensum i god tid før november. Da har du tid til å repetere, samt lese tilleggslitteratur hvis du ønsker.

Sett av lesetid hver dag. Husk - du har ikke forelesninger _hele_ tiden-

4. Bruk foreleser. Oppsøk dem i kontortiden, send epost, spør om ting du lurer på. Det er DIN utdannelse og du har rett på veiledning.

5.Ikke la deg rive med av alt "jeg har lest såååå lite" og "åh, jeg begynte på oppgaven 2 dager før innlevering, så jeg måtte sitte oppe hele natten og er så trøtt"-styret. Når du får utlevert en oppgave - sett opp en disposisjon med en gang. Bruk tid på å skrive dem, det er god trening før eksamen. Da får du satt tankene i system, og du lærer mye mer enn om du skulle smurt sammen noe på 48 timer.

Lykke til som student. Det er en heldagsjobb, men det er en grei heldagsjobb hvis du faktisk gjør det som kreves!

:)

Skrevet

fryktekug= fryktelig.

Ikke lett å skrive samtidig som man pumper seg...

Skrevet

Du kunne ikke fortalt meg de greiene der_før_jeg begynte på jusstudiene da, solskinnsjenta?!??!?!

Føler liksom at toget har gått for meg nå når det gjelder studieteknikk....

Blir vel folk av meg også:-p Til slutt...

Skrevet

Takker for detaljert godt svar!

Har ikke forelesninger siden jeg tar eksamen som privatist.

Er det noen jeg kan spørre om jeg lrer på noe?

Er det noen på privatistkontoret som jobber med å veilede privatist studenter?

Skrevet

Et tips til, om enn veldig kjedelig:

Legg inn sperre p Pc-en slik at du ikke kommer inn på Dib. Det stjeler masse tid! (snakker av bitter erfaring ;-))

Skrevet

For meg er det også viktig å ta notater underveis, gjerne i margen på bøkene, og å bruke mye understrekninger ol. Det gjør at jeg får med meg mer når jeg leser og at repetisjonene går mye raskere. Jeg liker derfor ikke å låne bøker, men det kommer jo ann på hva slaks fag det dreier seg om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...