Gå til innhold

Hva tenker dere om fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere noe om hvordan dere vil ha fødselen?

Vil dere ha smertestillende, eller vil dere prøve uten først eller??

Jeg tenker som så at jeg vil først prøve uten, også ta ting som de kommer.. Tar stort sett ting som skjer i livet mitt som de kommer, så sikkert derfor jeg tenker slik om dette også.. :) Blir det for vanskelig, så får jeg ta i mot den hjelpen/lindringen jeg kan få, men vil helst fø uten. :)

Dette blir min første fødsel, så jeg vet ikke hva jeg går til.. :)

Spennende å høre hva dere andre tenker om deres fødsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du helst vil føde uten smertelindring bør du tenke på stillinger som fremmer fødselsforløpet. Da unngår du også unødig smerte. Spør din jordmor. Hun kan vise deg stillinger som er gunstige både under åpningstiden og utdrivningstiden.

Skrevet

jeg tenker å at jeg bare vil ta det som det kommer,,,men får litt angst av å tenke på hvor stor magen kommer til å bli når den er så stor (føles stor) som den er NÅ:....puhh...men alt går vel...

Skrevet

Hei! jeg har født uten en gang. Tar ting som det kommer. Men usikker på om jeg gjør det denne gangen. Har ikke blitt skremt av selve fødselen. Men vurderer epidural. Har i det siste hørt av de som har født uten og med at det er stor forskjell. Gruer meg nok mer denne gangen. Sånn er det når man vet hva man går til:-)

Skrevet

jeg gleder meg, samtidig som jeg gruer meg litt. mannen min glder seg enda mer enn meg!

har planer om å ikke få epidural hvertfall, får angst bare av tanken på en nål i ryggen! Men det får men jo se, kan jo hende man ikke orker uten det, og da er kansje ikke en nål i ryggen så skummelt lenger.

Det jeg synes er litt skummelt er at etter fødselen er man plutselig mamma og pappa, hjelp!

Skrevet

Jeg har født både med og uten epedural (epedural første gang, uten andre) Jeg tar gjerne epedural igjen. Fikk en mye finere fødselsopplevelse. Spørsmålet er om jeg rekker epedural. Det rakk jeg ikke forrige gang. Da ble det veldig volsomt og jeg ble veldig redd.

Gruer meg denne gangen. Er ikke til å komme bort ifra at det er kjempevondt. MEN gleder meg så enormt til rett etterpå når blikk møter blikk, og jeg og sønnen min ser hverandre for første gang. Det øyeblikket er magisk.

Skrevet

Jeg har født uten en gang, og tenker å føde uten denne gangen også. Jeg hadde mulighet til å ligge i et digert hjørnebadekar med varmt og deilig vann, jordmor tente stearinlys og gikk ut slik at jeg om mannen min fikk være alene, det var deilig og det hjalp meg mye. Smertene ble lindret av det varme vannet. Senere da jeg kom meg til sengs, fikk jeg akupunktur som jeg synes hjalp, lystgass funket ikke på meg. Jeg prøvde også saltvannspoppler, pga smerter i korsryggen, og det var jæv... vondt. Poenget med popplene er at de skal gjøre så vondt at den smerten du allerede har blir overdøvet av smertene etter popplene eller noe i den duren, skjønner ikke helt poenget, jeg spurte jordmor om hun stod bak der og stompet sneiper i ryggen min, slik kjentes det ut. Men alt i alt gleder jeg meg på en måte, det er vondt som fy en liten period og så har du et lite barn resten av livet.

Skrevet

oy, har en deltanker om fødselen denne gangen, sidn eg harfødt en gang tidligere..

hadde lik holdning som deg sist og d gikk kjempe fint=)

fødte utn smertelindring sist og vil prøve på d igjen, men om d ikkje går vet eg at eg har klart d før og tar gjerne imot smertelindring=)

skal be jordmor ta vannet tidlig, dersom d ikkje går av seg sjøl.. dette stoppet opp hele fødselen sist, og når legen endelig kom å tok vannet,gikk d kjempe fort.

ska be de tappet varmt og godt vann i badekaret,for eg vet eg aldri komme t å føde i vann nokke jordmor sist hadde veldig lyst eg skulle. derfor var vannet bare 37grader og eg frøs oppi der.

skal passe på at snuppa blir lagt til brystet så fort som mulig.

sist fødte eg midt i vakt skiftet, og alle trodde de andre hadde gjort d,så d gikk 1døgn før vi prøvde og då ville ho ikkje for ho va så slapp..

eg visste ikkje ka eg sku gjøre,så d ble veldig dumt.

hm,d va nokken av de tingene eg har tenkt på=)

Skrevet

har født to ganger, helt uten smertelindring av type medisin... Har begge gangene benyttet meg av badekar og det har vært til stor hjelp. Begge gangene ferdig før 6 timer var gått. Siste tok 4,5 timer. Lå aldri i fødeseng, stå satt, krøp...etc...fant en stilling som var "behagelig". Det var ikke fritt for smerter, men levelig... Skal prøve dette igjen, vil ha så normal fødsel som mulig. Men jordmor er profesjonell, så anbefaler hun noe annet pga sikkerhet eller lign, vil jeg høre på argument. Legger til at jeg heller ikke måtte klippes elller syes...så jeg er vel heldig. Kanskje fordi jeg kjente hele tiden hvor det stramte nedentil, slik at jeg tilpasset utpressingen etter min egen kropp... hvem vet. Men om jeg får en like fin opplevelse denne gang, vet man jo aldri. Håper flere tørr å utsette seg selv for litt smerter, det gav meg en fin opplevelse. `Men jeg vet at noen ganger må man bare få epidural for å kunne hente seg inn eller slappe av... Lykke til alle sammen!!

Skrevet

Er selv førstegangs og synes det er utrolig vanskelig å "planlegge" fødselen uten å vite hva jeg går til.

Har ikke fått snakket med JM om dette temaet enda, men jeg håper jeg kan få litt hjelp av henne.

Skal føde på Ahus, og der tilbyr de ikke lystgass - men både badekar, akupunktur, epidural og morfin osv.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å gå for en fødsel uten noen form for smertelindring, men hvem vet - det kan jo hende det blir slik allikevel.

Skrevet

Vil selfølgelig ha en naturlig fødsel.

Jeg er også første gangs så jeg aner jo ikke hvor vondt det er, så skal ikke være for bråkjekk og love at jeg ikke trenger smertestillende. Men jeg vil helst slippe. Akupunktur kunne kanskje vært noe... men epidural gjør at fødselen automatisk går over til å være en risikofødsel. og lystgass blir du vel dopa av? Nei nå har da kvinner født i tusener av år - så hvorfor skulle ikke jeg klare det da??

Skrevet

Etter en grusom opplevelse forrige gang, ser jeg frem til denne fødselen, for den kan bare bli bedre enn forrige gang. Vil i utgangspunktet klare meg uten epidural, men hvis det drøyer ut i tid, slik at sjansen for keisersnitt øker, vil jeg ha det. Sist ble det akutt keisersnitt i full narkose, så jeg så ikke jenta mi før det hadde gått mange timer og var veldig sliten og sløv det neste døgnet. Fikk liksom ikke så god kontakt med henne som jeg ønsket og ammingen fikk vi heller ikke til. Ellers blir jeg lenket til masse overvåkingsutstyr pga diabetes, så jeg kan ikke bevege meg så langt fra senga, maks 2 meter eller noe... Det er veldig kjedelig, men jeg nekter å ligge så lenge i senga som jeg gjorde forrige gang. Vil stå og eventuelt bruke en pilatesball til å sitte på. Har sett de bruker det i USA, og man får visst en veldig gunstig "åpning" for babyen til å komme lengre ned i bekkenet på. Hvis ikke de har det på sykehuset, så tar jeg med egen ball og pumpe...

Skrevet

Jeg er enig med deg Bdancer - vil helst slippe epidural og heller bruke andre type smertelindring om det skulle bli aktuelt.

Skrevet

Jeg stiller med åpent sinn til fødselen.

Gruer meg heldigvis ikke, velger å ikke høre på alle de som har hatt forferdelige fødsler. Ingen vet hvordan MIN fødsel blir...

Nesten så jeg gleder meg til å oppleve hva kroppen min virkelig er skapt for, og hvor mye jeg tåler av smerte.

Håper jeg slipper mye smertestillende, men man vet jo aldri.

Får se det an!

Og gjett om jeg gleder meg til det magiske øyeblikket der jeg får gutten min på magen, sukk......

Skrevet

prøver å ikke fokusere så mye på det enda!

klart, både gruer og gleder meg! men føles liksom så lenge til!

men er spent på å kjenne smerten! om den er sånn som folk sier!

såå vond liksom!

også gleder jeg meg til å få lillesnuppa ut, så jeg får holde i henne:)

hehe..det blir stort:)

Skrevet

Jeg skal ha alt jeg kan få jeg.. Haha!

Epidural , Lystgass , Akupunktur , Badekar & tilbyr de meg hasj skal jeg faktisk takke ja til det også ;)

Neida , fra spøk til alvor , så tenker jeg at jeg tar det som det kommer.

Eneste jeg vet jeg vil , ang fødselen : Er å bli Tømt.

Får Sponk av tanken på at jeg skal "drite" på meg mens babyen kommer ... Har hengt meg skikkelig opp i det.

Det er vanlig prossedyre , men av og til kan jo ting skje litt fort , eller at det blir glemt , osv osv.. så jeg skal iallefall minne dem på at jeg vil bli Tømt ;)

Skrevet

Til tross for at jeg er førstegangs og har hørt massevis av skrekkhistorier ang. fødselen, gleder jeg meg skikkelig. Vil så gjerne føde uten smertelindring, men siden jeg ikke vet hvor vondt det kommer til å bli, har jeg ikke låst meg til en spesiell måte det skal skje på. Er nok ganske så åpen for det meste. Men er litt skeptisk til epidural. Har både lest om, og sett kvinner som føler seg snytt for fødselen, og som ikke kjenner pressriene slik de skal kjennes osv. Nå vet jeg jo ikke hvor vanlig det er, men jeg vil hvertfall gjøre mitt beste for å føde uten ja :) Vil ikke føle meg snytt for noe så fantastisk :)

Gjest Lenchen med jente i magen
Skrevet

Jeg hadde en veldig rask, men smertefull fødsel sist. Det gikk så fort at jordmoren var ikke helt klar over hvor langt jeg var kommet før plutselig pressriene startet. Så jeg fikk ingen smertelindring. Jordmoren min nå regner med at jeg sannsynligvis kommer til å føde raskt nå også, så da tror jeg at jeg satser på uten denne gangen også. Drøyer fødselen så kan det hende at jeg vil ha smertelindring ja :)

Skrevet

Min første tanke var, siden dette blir siste fødsel for min del, at jeg skal ha all smertelindring jeg kan få...- men nå tror jeg at jeg har endret mening. Jeg har hatt to vidt forskjellige fødsler, en 22 timers hvor jeg verken fikk åpning eller pressrier av meg selv, og måtte etter 14 timer med maserier få epidural for å klare å slappe av. Jeg kan jo skrive under på at det var ubeskrivelig deilig, men samtidig så stoppet riaktiviteten (som var dårlig i utgangspunktet) helt opp, og fødselen tok 8 timer til... Den andre fødselen var stikk motsatt; det tok litt tid fra 4 til 6 cm (uten så mye smerte), men derfra tok det bare 3 timer, og fødselen var fullstendig fri for smertelindring. Men vondt var det! Etter å ha tenkt litt frem og tilbake, med de erfaringene jeg har, så tror jeg at jeg har lyst til at kroppen skal prøve å "fikse det sjæl", ettersom fødsel nr.1 tok så lang tid. Så utgangspunktet blir å prøve uten epidural, slik som sist, meeeen, hvis det tar litt tid så kommer jeg nok til å gaule etter alt jeg kan få av smertelindring allikevel...!;)

Skrevet

grue meg pga dårlige minner fra sist fødsel så jeg skal på samtaler på sykehuset

Skrevet

Har født heilt uten smertestillande to gongar før og er nok forberedt på det igjen. Det eg mislikar, er at dei har beholdt CTG på heile tida slik at eg ikkje har kunna bevege meg fritt, men har måtta ligge ganske så i ro oppi senga når dei fyrst har fått den på. Det er noko av det verste med heile fødselen synest eg!!!

Skrevet

Jeg vil gjerne føde mest mulig naturlig, så eneste jeg ønsker av smertelindring er akupunktur og varmt bad, men det er klart at hvis det blir altfor vondt og varer lenge, kommer jeg nok til å be om annen smertelindring.. Men epidural vil jeg ikke ha, har helt panikk ved tanken på å få ei nål inn i ryggen *grøss*..

Det jeg gruer meg mest til er egentlig at de skal sette veneflon (eller hvordan det nå skrives), for det er ikke mulig å sette den oppå hånda mi der de helst vil ha den.. De gangene jeg har hatt det før, har de satt der først, uten å ta hensyn til at jeg sier at det ikke går, noe som bare fører til ekstra smerte for meg..

Også kommer jeg til å be om klyster når jeg kommer inn på sykehuset, for selv om det er ekkelt, må det da være bedre enn at det kommer ut avføring under selve fødselen, hehe..

Er førstegangs jeg også, så aner jo ikke hva jeg egentlig går til, men håper det blir sånn som jeg har tenkt på forhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...