Høne Pøne Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Toåringen spiser nesten ingenting for tiden - særlig brødmat er uspiselig. Matpakken kommer hjem fra barnehagen, som regel nesten urørt. Det eneste han spiser er yoghurt og fisk - fiskekaker, fiskeboller, makrell i tomat osv. Jeg skjønner jo at brødskivene med kaviar og leverpostei ikke er veldig innbydende - har dere noen tips til litt mer spennende matpakker?
Anonym bruker Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Anbefaller deg å kjøpe en stor matboks, vi har en stor fra tupperware med rominndeler inni. Der putter jeg oppi et par skiver, uten pålegg. En boks jeg har hatt litt smør i, eventuelt slike porsjonspakninger. Det er også plass til tuber med rekeost, makrellitomat, leverpostei, porsjonspakker med syltetøy, kaviartuber, fårepølse og kjøttpålegg, osteskiver er også greit å putte oppi jeg bruker de ferdig oppskjærte. Så når jenta mi kommer til lunsj får hun smørre sin egen mat og velge det pålegget hun har lyst på akkurat da. Det er kjempefint for apetitten. Det hender jeg har oppi noen gulrøtter, et kjeks, noen druer. Ikke nok til å ødelegge apetitten men nok til å vekke interesse for mat og åpne veien for å spise noe av det andre som er i matboksen. Hva med å legge en fiskekake i matboksen? Sammen med en fullkornkjeks og noen grønsaksbiter? Salat, spisenr han det? Bruk musli i yoghurten, det øker næringen og metter mer. Du kan bruke vanlig musli og helle oppi de små begrene dersom du synest godmorgenyoghurten er vel mye. Pass på at det han spiser er riktig, velg næringsrikt brød. Gi gjerne litt tilskudd i form av tran eller sanasol eller slikt. La mat være positivt og fullstendig frivillig. Gi han frukt og grønsaker.
emporium Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 pastasalat; skruer/hjul/vinger, og så evt skinke, kylling, tunfisk det funker fint for vår brødleie 2-åring i allefall (bortsett fra at han spiser enten pastaen - eller tilbehøret, da men han spiser i allefall, hehe)
camilla^ Skrevet 17. september 2007 #4 Skrevet 17. september 2007 En kan lage horn med ost og skinke inni. Fryse dem, så er det bare å ta opp kvelden før. Veldig praktisk å ha i frysen itilfelle en har glemt å kjøpe brød også. Mine var så fornøyd når de måtte ha med seg i barnehagen fryste, for da varmet de den i microen der. Mine begynet å spise skikkelig når jeg sendte med dem en liten boks med frukt/bær hver dag. Bringebær var veldig populært. Sendte dem med fryste, så var de akkurat passe tint til første måltid, uten å bare være bløte. De fikk frukt til andre måltidet, så den lille boksen passer ypperlig. Som hu eldste på 4 sa "det er bare vi som har dessert med oss, og det er så deilig" Har du noen fine pepperkake former kan du stanse ut figurer i brødskiven med denne. En får ikke med skorper, men det gjør kanskje ikke så mye så lenge han spiser. Skive med leverpostei og agurskive som er formet som en gris er morsomt. (skjær agurken på langs, slik at formen passer. Ikke i skiver som vanlig) Pitabrød hadde hu ene dattra mi med seg. Av og til bare med prim inni, andre ganger med ost og skinke, kjøttdeig osv. Polar brød er en slager hos de fleste barn.
Gjest Skrevet 17. september 2007 #5 Skrevet 17. september 2007 Oi...her var det mange fine forslag. Sønnen min er også matlei...hvertfall brødlei. Jeg sender med gulerøtter og knekkebrød innimellom, men det holder ikke. Jeg skal hvertfall prøve mange av forslagene her inne.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Hva med pizzasnurrer? Litt grovt mel i deigen, så blir de ganske sunne. Du finner masse oppskrifter på nettet. Det er veldig enkelt å lage en stor posjon og legge i fryseren. Ellers er cherrytomater og lompe med brunost snurret sammen populært her. Du kan lage vafler med grovt mel og frukt-biola, så blir de ganske sunne, som et alternativ til yoghurt den dagen.
M&T mamma Skrevet 17. september 2007 #7 Skrevet 17. september 2007 Det mest populære å ha med i barnehagen hos oss er middagsrestene fra dagen før. De har micro i barnehagen og varmer maten opp. Spesielt bra er det med pasta (med fisk/kjøttboller/andre ting vi hadde med pastaen) og kyllinggryte m.ris. Lett er det også for meg og vi kaster mye mindre mat enn før vi begynte med dette.
Smellt P. Tjukka Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Her er det popis med fiskepudding , pasta ( tortelini) , små coctail pølser , druer , minigulrot, yogurt m musli ....
OsloMor Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Faktisk så er knekkebrød en hit når eldstemann er matlei, ellers havregrøt med smørøye, kanel og sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå