Gå til innhold

Har min datter på19 mnd et søvnproblem eller er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sover lite, fra 15 min opptil 50 min på dagtid og da kun i vogn hvis jeg går tur med henne (funker ikke å legge henne i sin egen seng - hun blir nesten hysterisk!), dette har hun gjort siden 9 mnd alder.

Hun vil ikke sove om kveldene - har forsøkt mange typer sovemetoder, bl.a Anna Wahlgren og Ferber uten resultat. Hun sovner først etter ca en halv til 1 time når jeg legger henne. Deretter er det oppvåkning med jevne mellomrom, alt fra 10 min til 30 min gjennom hele natta!!!! Sånn har hun også vært siden 4 mnd alder!!! Har snakket med helsestasjonen og har prøvd mye forskjellige metoder, også snakket med søvnekspert for å få tips.

Nå er hun 19 mnd og har begynt i barnehage - jeg skal snart ut i jobb snart og jeg MÅ få ihvertfall en hel natts søvn hvis jeg skal ut i arbeid igjen - jeg klarer IKKE å fungere hvis det skal fortsette slik... Skal tilbake til HS om 1 mnd for å snakke mer om dette...

Jeg drømmer om å få en hel natts søvn sammen med mannen min i vår egen seng alene uten at min datter kommer opp i sengen vår - for det ender alltid med at hun kommer inn i vår seng etter mange, mange timers slit på hennes rom. Jeg må jo sove litt jeg også... er så sliten!!!

Har min datter et søvnproblem eller er det helt normalt med så mange oppvåkninger, vanskelig å roe seg, tar ikke til seg trøst osv. Jeg er skikkelig sliten av dette, hva gjør dere? Hva ville dere ha gjort? Er det normalt?

Håper på svar.

Klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det er unormalt, men spesielt behagelig kan det i alle fall ikke være!!!!!

Har du fått noe hjelp til dette?

Har desverre ingen råd å gi deg, da jeg har to stk som alltid har sovet hele natta, men du har min dypeste medfølelse.

Jeg ville nok ha tatt kontakt på hs eller legen. Kanksje de kan gi deg noen gode råd (hvis du ikke har prøvd alt).....

Sender over en klem jeg........håper det ordner seg snart:-)

Skrevet

Hm..leste nok litt fort, så at du hadde snakket med helsesøster.

Har du prøvd SoveKarin?

Skrevet

Anbefaler også sove karin. Et alternativ som kan hjelpe er vallergan, dette selvølgelig i samråd med lege.

Synes fryktelig synd på dere, og ønsker dere lykke til=)

Skrevet

Hei, om det er normalt eller ikke skal jeg ikke si , men vår lllegutt var akkuratt slik du beskriver helt fra liten baby og frem til nå for ett par mnd siden, han er nå 2,5 år. Jeg endte opp med å ha en madrass liggende ved siden av sengen hans og sovnet jeg ved siden av ham på natten så sov jeg der. Det tok sin tid å få han til å sove mer enn en og en time av gangen + den tiden det tok for å få han til å sove igjen, så nettene ble ofte korte... Jeg prøvde å trøste han på rommet hans og få han til å sove i sin egen seng, men av og til kapitulerte jeg og han ble med inn til oss. Noe søvn må vi jo ha, begge to.Sover hun godt inne hos dere da? Skjønner at du blir sliten, men hvis hun sover godt der, kan du ikke la henne gjøre det en stund... Lillemann her sover titt og ofte inne hos oss, men det er aldri noe problem å legge han i hans egen seng f.eks på kvelden.

Å legge han er null problem nå, og han våkner kanskje en gang på natta , da kommer han selv inn til oss nå og sover som oftest videre til morningen. Men av og ttil har han noen runder hvor han er enten lys våken eller utrøstelig og kan holde på i 1/2 t til 3 timer midt på natten. Jeg er blitt så vant til å sove lite at tom i natt hvor jeg var på fest til 05 og sov til 11 så er jeg forts lys våken og like blid.... Jeg har ikke så mange råd å komme med, desverre, men du er ikke alene om det er noen trøst. Vi har kanskje valgt noen "lettvindte" løsninger, men vi sover iallfall og da får det bare være. Lykke til videre soveprosjekt.

Skrevet

Har prøvd sovekarin ja... ellers takk! Det anbefales ikke å bruke sovemedisin på barn under 2 år - så må nok vente til da, men får se hva HS sier når vi skal tilbake dit om 1 mnd for å snakke om problemet igjen da...

Ellers takk for svar!

Skrevet

Huff, høres grusomt ut! Vil absolutt si at det ikke er normalt, og håper dere finner ut av det snart.

Lykke til videre. :o)

Skrevet

Høres forferdelig slitsomt ut! Og skjønner godt dere trenger å få snudd den trenden.

Jeg er over hodet ingen søvekspert, har en sønn som så og si har sovet siden han kom til verden for fem år siden. Men det var ettpar ting jeg tenkte på når jeg leste innlegget. For det første (men det har du vel hørt til det kjedsommelige); søvn avler søvn, og det virer jo som om hun rett og slett sover for lite. En plass må den sirkelen brytes, uten at jeg aner hvordan. En annen ting: du sier hun kommer opp i deres seng i etter mye om og men. Sover hun godt da? Får du sove da? Om så er tilfelle vil jeg rett og slett anbefale å prøve samsoving gjennom hele natten. Å sove alene er naturstridig for et barn, og egentlig for foreldre også. Men vi har lært oss til at barna skal ligge alene fra fødselen av. Og det er ikke alltid den beste løsningen hverken for barnet eller de rundt.

Var bare noen tanker.

Skrevet

Hei vil bare si det at vi fikk vallergan i samråd med legen når tigern var litt over året, for da var vi ofte oppe i 4 time rmidt på natten, funka fint de 5 dagene vi gikk på kuren , men så var vi rett tilbake i de samme gamle rutinene etterpå igjen....

Skrevet

Det anbefales aldri å bruke sovemedisin til barn, men av og til vil det være det rette. Kjenner et par stykker som har brukt vallergan i en kort periode pga søvnvansker, og det funka optimalt.

Skrevet

Tusen takk for svar - godt å høre at man ikke er alene =)

Lettvindt eller ikke, jeg prøver alt, hehe! Hun har disse oppvåkningene i vår seng også, ikke noe bedring nei - så får håpe det bedrer seg etterhvert, men takk for gode ord...

Klem

Skrevet

dytter denne opp, LisseUmmaNuddeAtteJam hadde noen gode poeng :o)

Skrevet

Hei igjen og takk for svar... Fungerer sånn delvis med samsoving, men hun har mange oppvåkninger i vår seng også og gråter sårt, stakkars liten...

Har forsøkt å få henne til å sove mer på dagen uten hell, helsesøster spør meg bare; kanskje hun ikke trenger søvnen? Men hun er jo stup-trøtt og gnir seg i øynene så jenta trenger jo søvn...

Tenker kanskje på å prøve noe alternativt, men tenkte jeg skulle høre her inne først...

Men, tusen takk for tankene dine =)

Klem

Skrevet

Okei, dersom hun åpenbart er trøtt (grinete, gnir seg i øynene, ukonsentrert osv) så er det klart hun sover for lite. Som sagt så aner jeg ikke når det gjelder søvnproblemer, men kanskje en homeopat kan hjelpe? Vet flere som har fått god hjelp til barn med søvnforstyrrelser.

Uansett hvor dere henter hjelpen så håper jeg dere finner en løsning som gjør nettene (og dagene!) litt enklere. Men jeg holder fast på at søvn avler søvn. Om dere først klarer å få til kvalitetssøvn på natta kan plutselig dagduppene også bli lengre og bedre.

Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg ville ringt en homeopat i morgen den dag, ikke vent på en HS som åpenbart ikke helt ser problemet skal komme opp med en halvgod løsning, eller ingen.

Og prøv gjerne i en periode (sikkert ikke en anbefalt metode, men i nød spiste fanden fluer): la henne sovne/legge seg inn til dere når du legger deg. Selv om hun våkner da også og vil ikke du forstyrres i like stor grad (slipper å stå opp, finne pledd eller klær, slå på lys, tusle rundt i huset osv). Du er der straks hun våkner og hun når ikke å våkne like voldsomt som når du/han må bruke tid på å komme seg inn til henne.

Skrevet

Tusen takk - en homeopat hadde jeg ikke tenkt på... skal ringe den dag i morgen!! Takk, takk!!!

Klems

Skrevet

Lykke til...

...og sov godt. :-)

Skrevet

ikke for å være frekk altså, men hvis du leser en gang til så anbefaler jeg det vel ikke akkuratt? :o) Som du skriver, av og til vil det være riktig å prøve det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...