Gå til innhold

Plutselig illskriking på kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Camilla legger seg så fint om kvelden, trenger bare gi henne smokk et par tre ganger og så sovner hun av seg selv.

Men, i kveld så våknet hun og illskrek halv ni. Var totalt utrøstelig. Ikke sulten, ikke tørst, ikke våt bleie, dentinox funket ikke, smokk spyttet hun fort ut igjen.

Måtte ta henne opp og ut i opplyst rom før hun roet seg nogenlunde ned. Inne på rommet hennes i mørket var hun like ille på armen som i senga si. Og så måtte vi da vente til hikstingen var slutt og nesen klar igjen :-)

Roet seg ned igjen ca ti over ni i kveld.

Andre som har opplevd dette?

Kan det bare være at hun plutselig var redd for å være alene eller mareritt? Syntes det tok så innmari lang tid å få roet henne ned igjen.

Kanskje det er dumt av meg å ta henne ut av rommet, men hun virket livredd. Mannen min mente vi kunne legge henne i vuggen sin på vårt rom, men da føler jeg vi er to steg tilbake igjen.

Heldigvis sovnet hun i sengen sin igjen etter litt god trøst og lokking med smokk og kosekluter :-)

Puh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette høres kjent ut vet du. Vi har også gått noen runder med dette her, aner ikke hva det er men etter hva jeg har lest er det den frykten som kommer snikende. De er plutselig redde for at vi skal bli borte eller noe, de våkner i de lette søvnperiodene sine og har muligens hatt mareritt. Synes det var lurt at dere ikke tok henne inn på rommet deres igjen, du hadde nok rett i det. Noen ganger må man bare løfte de opp og ta de ut av rommet, det er ikke anbefalt men når de hyler så må man jo gjøre noe. Det går mest sannsynlig snart over igjen, bare vær der og vis at hun ikke er alene. Det skjer rett som det er her, men nå har det roet seg såpass at vi som regel bare gir smokk og stryker/synger litt, så roer hun seg i senga si igjen. Tidligere kunne hun våkne midt på natta og hyle også, men det skjer ikke så ofte lengre.

Håper det går seg til for dere også :-)

Skrevet

Synes det høres ut som mareritt. Nevøen min har hatt noen slike runder husker jeg, og da har moren hans alltid sørget for at han våknet skikkelig. For å kunne dra de ut av drømmen.

Synes du har gjort det eneste rette jeg. Også håper jeg hun sover godt gjennom resten av natten. Forferdelig når ungene har mareritt..

Skrevet

Hei.

Ja vi har det fra tid til annen her også. Men det går som regel over bare vi er innom noen ganger og roer med smokken og sier noe beroligende eller synger litt for henne. Prøv å beholde rutinen med eget rom så hun ikke blir forvirret av det i tillegg. Hun har nok forstått at dere ikke er der lenger når hun nå våkner på eget rom og finner nok snart roen så lenge hun forstår at dere kommer når det er noe.

Skrevet

Dette høres kjent ut ja. Jeg har tatt det som mareritt, da det har skjedd både om natten og under dupp på dagtid. Sebastian har grått helt utrøstelig og den lille kroppen hans var helt forknytt. Jeg har også måtte ta han ut av rommet og tatt han med inn i stua for masse trøst, kos og gjerne en liten slurk pupp for å få roet han ned igjen.

Godt at hun roet seg i sengen sin igjen da. Håper dere får en rolig natt:)

Skrevet

Camilla sov heldigvis godt gjennom hele natten. Tror nok det kan ha vært mareritt hun hadde for hun var helt krakilsk og livredd stakkar. Hjalp ikke med byssing og kos inne på rommet. Måtte ut og ned i stua en tur og gå rundt med henne før hun roet seg ned.

Våknet som vanlig for mat klokken halv seks, tenkte at jeg skulle prøve å bare gi henne smokken. Gjorde så, og jaggu sov hun videre til klokken åtte :-)

Skrevet

Dette høre veldig kjent ut, ja. Merkelig at det skjer, sånn helt plutselig. Men man blir jo ganske så desperat og vil jo bare at de små skal finne roen og sovne igjen. Så vi har gjort som dere; prøvd alt med smokk, bamse, trøst, mat. Og til slutt blir det opp av sengen og en bærerunde rundt for å vise at det ikke er noe "farlig" som skjer og at vi er der for å trøste.

Men dere gjør nok helt riktig i å ikke ta henne med inn på rommet deres som "belønning".

Trodde ikke de mørkredde og fikk mareritt så tidlig. Stakkars småttiser!

Lykke til og hold ut!

Skrevet

Huff, stakkar liten! Vi har ikke opplevd noe slik, men er jo veldig glad for å lære av andres erfaringer dersom Maja også skulle våkne og være hysterisk. Blir jo litt nervøs som foreldre da. Men vi får tro det bare er mareritt, og redsel for å være alene. Håper det ikke er noe som gjentar seg ofte, og at lille Camilla sover godt fremover:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...