Gå til innhold

Hjelp,hvor smittsomt er lus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetteren til barna har vært hjemme fra skolen litt pga lus.

Og nå sa mannen min at han skal komme hit etter SFO i mrg.

Men at han fortsatt har egg, men han kunne ikke se noe.

Jeg har ei på 20 mnd og en på 5 mnd.

Erhan smittsom nå, og i såfall hvordan smitter det?

Må man byttelåne lue osv,elller erdet nok å være i samme rom ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er levende lus smitter de ved kontakt.. kravler over fra lue til lue lissom. Men eggene må man vel "flytte " over for at det skal smitte, dvs låne lue, kam, hodepute etc.. Men kan se for meg at hvis de ligger og "gnur " på samme sofapute så vil det smitte... Ikke sikker..

Men nå klør det her!!!!! ;)

Skrevet

Etter en behandling er man ikke smittefarlig lengre, lusene er borte, men eggene ligger der, men de smitter ikke over før de er klekket som lus igjen. Det er først når eggene klekkes (om man ikke tar den andre behandligen for å bli kvitt disse) man kan bli smittet. Eggene flytter seg ikke fra ett hode til et annet. Man kan bli smittet ved å være borti hverandre, og ikke bare med å byttelåne lue osv.

Skrevet

Stemmer det. Er han under behandling smitter det ikke :-) Og ikke alle får det heller. Vi har hatt to luseepedemier i barnehagen siste 2 årene og ungene våres har ikke fått det noen av gangene.

Skrevet

Takk for svar :)

HI her.

Klør her også ;)

Vil jo ikke være overhysterisk,og de trenger barnevakt.Kun 1 av i alt 5 i familien hans som ble smittet,og de hadde da hattsamme hodepute.

Men en ting er i allefall sikkert, lus orker jeg ikke akkurat nå!

Virker ganske sikkert da,men vil vel føle at jeg må vaske overalt etter besøket i mrg.

Tror egentlig ikke svigerinna mi ville ha sendt han hit hvis det hadde vært stor fare for smitte,men jeg reagerte når Mannen min sa at det fremdeles var egg der,men da er vel det vanlig etter første runde m lusekur.

Huff, som jeg klør....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...