Gå til innhold

Pottetrening eller ikkje....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at lillesøster på 2,5, muligens er klar for pottetrening. Hu ønsker ikkje å gå med bleie, tar den av seg med ein gang den er tissevåt, og snakker heile tida om å tisse på do.

MEN.... Hu tisser snart ned huset mitt. Går ikkje på do om hu må, bare lar det stå til. Flyr etter henne heile dagen og spør om hu må tisse. Om hu seier ja, må eg nesten lokke henne på do, for da vil hu plutselig ikkje. Får eg henne på do, tisser hu som regel, og spør etterpå om hu kan få på bleie. Gir beskjed om at hu ikkje får, siden eg veit hu tar den av neste gang hu har tissa i den.

Slik har det vært av og på i 6 mnd no, og eg blir lettere sprø. I går bæsja hu faktisk på potta, men det var fordi hu sprang naken rundt, og dermed ikkje hadde noko valg. Alternativet var for ekkelt til og med for henne....

Hu går i barnehage kvar dag, og eg føler ikkje for å ta av henne bleia der, siden hu ikkje sjøl gir beskjed om at hu må tisse. Tenkte eg skulle be dei om å tilby hu potta med jamne mellomrom, og så ta av henne bleia heime. Er hu klar eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har oså ei på 2,5 men vi venter til våren. DE er mye mer moden for det jo eldre de blir og raksere går avvenningen. Og nå fremover er det jo mye ytterplagg som må vaskes også om ting går galt..

Skrevet

Mulig at du kan begynne med "pottetreningsbleier". De er tynnere enn vanlige bleier og de er ikke så behaglige å ha på etter at man har tisset i de. De er lette og ta av og på igjen for de gangene barnet rekker å gå på do først.

Ser at mange anbefaler belønning hver gang de har vært på do/potte. Det kan være så enkelt som et klistremerke for hver gang. Så klart må det roses masse. Har hun noen større barn som hun ser opp til og som du kan bruke som "målestokk"??

Lykke til!!

;-)

Skrevet

Glemte en ting:

Rutiner!

Prøv å sett jenta på toalettet eller potten rett etter at hun står opp om morgenen og før du setter på ny bleie.Det trenger ikke skje noe, men snakk om det. Prøv å ha faste dorutiner, f.eks før dere skal ut, etter middag osv.

Det kan være med på å gjøre det lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...