Gå til innhold

Hva trenger jeg til vognen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal kjøpe en Emmalujnga Duo Edge og får mars-baby. Nå er jeg litt usikker på hva jeg egentlig vil trenge oppi vognen.. Solid skinnpose har jeg fra jeg selv var liten (den skal renses så er den god som ny). En venninne sier jeg trenger en termo/dunpose fra f. eks. Odenwälder - fortrinnsvis en som kan brukes i bilsetet også, lammeskinn til å ha i bunnen av vognen + dyne til vognen.

Så det jeg lurer på er hvordan dere tenker i forhold til hva å ha oppi vognen? Trenger jeg alt det min venninne tipser meg om? F. eks. posen fra Odenwälder?? Hvor store deler av året brukes lammeskinnet i bunnen av vognen? Noen tips eller erfaringer?

Innkjøpslisten begynner å bli farlig lang nå.......

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å kjøpe en dunpose jeg altså. Særlig hvis du kjøper en pose som er 100cm lang eller mer. Da har du pose i mange år. Men den skinnposen du har er helt sikkert topp den. Har du dunpose trenger du ikke lammeskinn. Jeg kjøpte lammeskinn men har aldri brukt det. Det ble altfor varmt! En vogndyne er greit når du får baby på mars.

Skrevet

Hei Lillingønske:-)

Hehe, vi er nok flere med lang liste...

Hvis du har skinnpose fra du selv var liten trenger du vel ikke dunpose i tillegg. Skinnposene er da gode og varme de!

Jeg har en dunpose, og kommer til å ha lammeskinn fra Nøstebarn underst. Vet ikke hvor lenge man bruker lammeskinnet i vogna, men ull er jo bare supert å bruke året rundt, så det beste er vel å kjenne etter varmen på barnet etterhvert. Vet om flere som bruker lammeskinn året rundt jeg.

Kommer til å flytte lammeskinnet rundt der barnet sover.

Har du handlet inn noe enda da, eller er det bare tenkefasen ennå?

Vi har fått vogn i hus, har arvet en super en fra broren min.

I tillegg har vi fått en vogn fra ei på jobb som vi skal ha på balkongen. Veldig greit når vi bor i 2.etg...

Ellers er det bare litt klær enda... Men det blir vel masse shopping fremover tenker jeg:-)

Håper alt er bra ellers, klemmer!!

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor i landet du bor med tanke på været der. Jeg bor på Østlandet og det er sjelden veldig kaldt her. Vi skal ha en emmaljunga city jet/city bag og har termin i slutten av feb, så det er ikke såå mye forskjell :)

Odenwälderposene er jo veldig lange, så om du skal ha en i bilen, så vil jeg vel tro at du bør kjøpe en egen kjørepose. De andre er vel 105 cm lange om jeg ikke husker feil.

Man trenger ikke lammeskinn, termopose og dyne - da vil vel unge bli grusomt varm. Det holder nok helt fint med madrass, termopose, baby med ullklær etc. Det er jo sjelden sprengkulde i mars.

Når du kommer litt utover på våren, så vil jeg tro en dyne blir bra. Da kan du ha lammeskinn i bunn, baby med kanskje ull og så dyna. På sommern kan du jo bare kle på mindre og fortsatt bruke dyna alt etter hva slags vær det blir.

Av det jeg vet om lammeskinn, så kan de brukes hele året fordi de regulerer både varme og kulde. Jeg har sett på de fra Nøstebarn, de ser så gode ut. Forøvrig har lammy utgaven av Odenwalder uttagbart lammeskinn.

Skrevet

Tusen takk for svar, begge to :)

Skinnposene er helt supre de ja! Og det er jo litt ekstra stas at jeg brukte den som liten :) Tror kanskje dunposen kan være kjekt som et supplement, men kanskje mest i forhold til å bruke den i bilsetet?? Hmmm.. Får se.. Dunposene virker så deilige og de er så fine!

Har ikke handlet inn noe enda! Har veldig lyst da.... Må holde meg igjen når jeg er på f. eks. Zara... Er sååå mye fint! Men jeg har bestemt meg for å vente med shoppingen til etter UL'en.. Føler at alt er litt "tryggere" da.. Men vognen er bestemt og bestilt!

Klem :)

Skrevet

Hei CB-Baby! Takk for godt svar :) Godt poeng det med dunposene som er så lange.. Det hadde ikke jeg tenkt på. Tror ikke vi kjøper en egen til bilen.... Kommer ikke til å være så mye på farta.

Kanskje vi bare kjøper dundyne og lammeskinn, så bruker vi skinnposen på ekstra kalde dager, men det er som du sier ikke så skrekkelig kaldt på østlandet (hvor vi og bor) i mars og utover.. Og er det for kaldt går vi jo ikke ut ;)

Skrevet

det er lammeskinn på salg på barnashage.no:)

Skrevet

Jeg tror det du sier med dundyne og lammeskinn er veldig lurt. Da kan du jo også ta med deg lammeskinnet inn og ha babyen på det. Jeg tenker også å kjøpe et skinn som jeg kan ha i senga, vogna, på gulvet etc.

Og jeg tviler på at dere vil trenge skinnposen før til neste år igjen, den værste kulda er jo over innen lille lillingen kommer :)

Forøvrig så har de kjempefine dresser på hm nå; sånn teddydresser som er fine til kjøring. Jeg ville heller satset på varm bil, man skal jo ikke gå mange kilometer til bilen! Her kommer jeg til å få mannen til å sette på dielsel timern for at bilen skal være varm og så kjøre så nært opp til døra som mulig om det er kaldt. Lille sprell skal få ha på seg den teddydressen og evt ha et pledd rundt seg i tillegg.

Mamma måtte jo kjøpe sånn dress i går; hun ville foreta noen mormor kjøp hehe. Den har da hette med nusselige små ører oppå og jeg fant også en liten "hale" bakpå. Ser liksom for meg lille sprell inni der; som en liten bjørnebaby :)

Skrevet

Hei!

Hadde nok ikke kjøpt noe annet enn en dundyne i str 80 x 100 cm. Du ser neste vinter hva du trenger, kanskje det holder med skinnposen da også. Jeg likte den best, men ville ikke sende den med i barnehagen, så da kjøpte jeg brukt voksi. Brukte skinnposen hjemme til han var over 2 år.

Jeg fikk vinterbaby sist, og brukte aldri egen pose i bilen, brettet bare et teppe rundt han. Han hadde ofte ullklær på seg, og var alltid god og varm, de fleste biler er jo bare kalde i ti minutt, etter dette blir det ganske behagelig i bilen, og varme barn i bil = sure barn.

Lykke til! Det meste kan handles etterhvert som man ser behovet :)

Skrevet

Hei Anonym, takk for svar :) Sant som du sier at det meste kan kjøpes etterhvert! Nå har jeg satt parantes rundt dunpose på listen min :)

Liten vits i å kjøpe alt med en gang!

:)

Skrevet

Ja har aldri savnet pose til bilen eller ekstra babypose. Om sommeren er det veldig greit med dyne altså, den kan man liksom bestemme hvor mye man vil pakke rundt.

Du kommer langt med skinnposen din og en vogndyne. På de kaldeste dagene brukte jeg begge de tingene i vogna, med vindtrekk eller vognteppe over.

Alle disse tingene man kjøper til en baby, tar mye plass i et hus :)

Skrevet

Sorry, har dyne i str 65 x 80 til vogna selvsagt, 80 x 100 er jo i senga...

Skrevet

forresten jeg leste noe på skravle nå tror jeg om at skinnene fra barnashage luktet veldig stramt. kan være en ide å gå i butikken å kjenne; flere av nettbutikkene har utsalg.

Nøstebarn har oppe på Sagene i Oslo vet jeg blant annet.

Skrevet

Hei... jeg brukte en slik dress som barnet lå i. Hadde på seg body og strømpebukse under, Sauskinn under og et helseteppe og dyne og teppe over. etter hvor kaldt det var da... Dette pustet veldig godt og varmet barnet godt. Husk at det ikke er så kaldt i mars som det er i januar/februar. Er ikke noe særlig at det er for varmt heller, da sover ikke barnet like godt. Men det er nesten bare du som kan finne ut det. Barn er veldig ulike i kroppsvarmen og hva de trenger. Hadde selv en sønn som var veldig varm... Lykke til. Du finner nok det som passer for dere.

Skrevet

Oi, det var godt du sa! Da skal jeg ta en tur i butikkene og lukte først :-)

Skrevet

Takk for masse gode tips! Da blir det HM tur på meg i morgen! Kanskje en sånn dress blir det første kles-innkjøpet til lillingen vår :-)

Skrevet

Hei 3 skal bli 4, takk for ditt svar :-) Har fått så mange gode tips og råd i denne tråden nå, så nå har jeg blitt mye klokere :) Det er sant det med temperaturen, må ikke bli for varmt heller - det er hverken behagelig eller bra for den lille! igjen, takk!

Skrevet

Så lenge du har skinnpose, så trenger du ikke lammeskinn i bunnen i tillegg! Du trenger heller ikke dunpose hvis du har en lammeskinnspose - kan jo ikke ha begge posene utenpå hverandre (man velger en av delene - enten skinnpose eller dunpose). Dyne kan du ha senere når det blir for vamt med lammeskinnsposen. Om jeg bruker bilstolen, kler jeg ungen i kjøredress..

Skrevet

Takk for tips! Nei, jeg tenkte ikke å bruke alt samtidig, da hadde vel babyen smeltet bort ;) Tenkte heller om noe ble overflødig sånn totalt sett.. Men nå tror jeg vi går for skinnposen når det er kaldt og dyne+lammeskinn når litt mildere... Dropper kanskje hele dunposen.. Virker som den kan bli litt overflødig. Veldig kjekt med kjøredress i bilstolen! Det er jo mye billigere enn dunpose også ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...