Gå til innhold

Begynner med nattavvenning i dag.. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lei av å amme han mange ganger om natta og kjæresten min har også blitt lei av å ligge våken om natta, så i dag begynner vi med nattavvenning. Tenkte å gjøre det slik at kjæresten min tar han og så sover jeg på sofaen i natt.

Tenker å gi han vann og smokken(som han helt sikkert ikke vil ha da men....). Men bør han ta han opp av senga når han gråter eller bare la han gråte i senga si? Lillegutt er kjempesta, og kan gråte i opptil en time før han sovner. Bør han sitte inne på soverommet sammen med han hele tiden eller er det bedre at han går inn og ut av soverommet?

Syns litt synd på gutten min, men jeg vet jo at det vil bli bedre for oss alle om han sover bedre om natta.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan ikke hjelpde deg snuppa men ønsker dere masse lykke til:)

Skrevet

hehe det står jo i nicket hennes hvor gammel han er!

Skrevet

jeg vil gjerne ha tips jeg også!! hun er 8 mnd.

Skrevet

Han er 10,5 mnd og spiser sikkert 5 ganger om natta fremdeles... Nå i det siste har han begynt å være mye våken om natta også. Gjerne en times tid. Han er en stor gutt (77 cm, 10,1 kg) og får nok mat om dagen, så han trenger egentlig ikke mat på natta.

Nå har pappaen ligget sammen med han i ca 1,5 time. Han gråter i noen minutter, er stille i noen minutter og så gråter i noen minutter igjen. Slik har det vært helt siden han våknet og ville ha mat klokka 22. Han har tatt han over i vår seng, og har gitt han litt vann. Håper dette funker og at han etterhvert vil la være å våkne. De siste nettene har han våknet hele tiden og skulle hatt mat, selv om det kun har vært 10 min siden sist han spiste...

Skrevet

huff, ja slik er det her også. sovner ikke igjen etter maten engang, men skriker av og på i en times tid. ikke hysterisk da..

Skrevet

Jeg kan jo fortelle hvordan vi gjorde det... Vi begynte da ho var 7 mnd, fordi ho våkna masse på natta, akkurat som din. Ho våkna hver time ofte, og var våken lenge om gangen. Lå med puppen i munnen uten å sovne ordentlig i mellom.

Jeg sov på gjesterommet og pappaen hadde henne på natta lenge, hele sommeren omtrent. Han bærte, strøyk, koste og var ikke "streng". Det gikk veldig opp og ned, noen netter våkna ho ofte, men sovna igjen, andre netter våkna ho og gråt masse, andre netter sov ho nesten hele tiden. Nå er ho 10 mnd og våkner fremdeles, men det går greit å få ho til å sove igjen (utenom nå som ho holder på å få et par tenner til...) Jeg tror ikke alle babyer bare lærer seg det med å sove hele natta i løpet av noen dager, på noen tar det lenger tid. Men jeg tror det er bedre å være inne hos de og trøste/kose/la de sove i armkroken enn å la de ligge alene å gråte, da blir de bare enda mer utrygge på alt som har med soving å gjøre.

Skrevet

Vår nattavvenning gikk over all forventning og foregikk slik: jeg er hjemme med babis hver dag og gir to grøtmåltider i døgnet i tillegg til amming. Babis våkner to til tre ganger per natt for å ammes. Et slit å få han i seng i åtte-tiden også (babis er nesten seks måneder gammel). Babis tar flaske uten problemer. Så må jeg reise bort to døgn. Dagen før jeg reiser bort nekter babis å ta flaske. Jeg må likevel reise og sier til pappa at dersom han ikke får i babis melk, får han ta en tur på helsetasjonen for å få hjelp. Jeg reiser. Babis vil ha grøt men ikke melk, men etter et halvt døgn tar babis flaske også. Og klokken syv legges han av pappa uten problemer og sover faktisk tolv timer!!!!!!!!!!! Og det har han gjort siden! Med andre ord: han våknet bare om natten fordi han vil kose! Og når mor var borte og han skjønte at det bare var pappa og flaske som gjaldt, var det greit å legge seg og sove til neste morgen. Tror de små er mye mer utspekulerte enn vi aner! Legger til at babis er glad i pappan sin og var blid og happy da jeg var borte. Det tok en uke før jeg klarte å legge han (synes det er så trist å legge seg å sove når det er mulighet for å være sammen med mamma), men nå går det helt fint. Sover som en prins. Lykke til!

Skrevet

Lurt å sette barnefaren på saken, ingen melkelukt der i gården. Vi klarte venne begge våre barn av med nattpupp på den måten. Jeg synes han bør ta opp og trøste barnet deres når det begynner å gråte om natten, eventuellt sitte litt ved siden av hans seng og holde ham i hånden og dytte smukk til han roer seg. Vi gjorde det sånn og er glad for at vi ikke valgte " la ham skrike tik han tipper over " metoden. Våre naboer gjorde det slik. takket være tynne vegger ble vi vekket hver natt i tre uker at den stakkers ungen deres lå og bæljet. Hva skal det være godt for, spør jeg.

Skrevet

Vi fikk beskjed på helsestasjon å starte nattavenning( 3-4 måltidgjennom 12 t natt) spiste da 2 grøtmåltid og var 7mnd, vi ga smokk, og ev vann når smukk ikke var aktuelt. småsutret par min hver gang, men sovnet fort, tydelig det bare var kos med pupp.

Skrevet

Vi har fulgt et program som kalles sleepsense -og det fungerer helt fantastisk bra!

Kort fortalt så må dere holde dere til visse prinsipper:

-fast leggerutine med f.eks kveldsmat, bad, lesestund, pusse tenner, nattasang

-kosebamser i sengen (som kun er i sengen, og ikke kan lekes med på dagtid. Da gleder de seg etterhvert til å kose med de på kvelden;-)

-avvend fra smokk dersom du ser at barnet ikke klarer å finne smokker selv etter oppvåkning hvis det ligger tre-fire stk tilgjengelig i sengen

-IKKE ta opp barnet etter leggetid (med mindre det er helt nødvendig ved bleieskift eller sykdom av noe slag)

-eget rom

-la barnet skrike. Hvis du syns det er grusomt å forlate barnet, legg inn et program med tre dager like ved sengen, tre dager midt i rommet og tre dager ved døren. Etterhvert som du setter deg lengre unna sengen til barnet så begrens service-nivået. Si mindre og mindre til barnet, ikke så mye øyekontakt osv. Bare at du er der er nok til at barnet skjønner at du faktisk bryr deg -selv om barnet strigråter....(gråt er helt ufarlig, og nødvendig for å få fremgang)

-lag en nøkkelsetning som du sier under leggeritualet og hvert tiende minutt under skrikingen. F.eks "nå er det natta"

-ikke reager på skriking før det har gått ti minutt. Gå inn og si "nå er det natta" og evt "legg deg ned" -gå ut igjen, vent ti minutt og gjenta hvis nødvnedig.

Det måtte to uker til før gutten vår sov 12 timer i strekk med denne metoden, fra å våkne hver tredje time etter melkeflasken. Du kan forvente deg tilbakefall, men vær konsekvent -det er kun for å teste grenser :-)

Skrevet

Vi brukte Ferber-metoden både ven å lære å sovne selv og ved nattavvenning (5-6 mnd) og gutten vår fulgte metoden helt "etter boka". Første natt: Sovnet etter 2 timer, Andre natt: sovnet etter 30 min, Tredje natt: sovnet etter 10 min, Fjerde natt: sov gjennom - og har gjort det siden. Han har vært super-enkel å legge etter dette og våknet ALDRI om natten før han ble 3 år (da drømmer de mye og våkner lettere igjen). Anbefales! :-) (man må tåle gråt, men man er jo innom og stryker på barnet så det blir ikke liggende alene å skrike i "timesvis" som mange tror). mener jeg har lest at babyer ikke orker å skrike mer enn max 2 timer før de til slutt sovner....det er tøft første kvelden, men verdt det! Gutten vår er verdens mest harmoniske og han elsker å sove!

NB. vi brukte ikke smokk eller vannflaske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...