Gå til innhold

Dere med 6 mnd gamle babyer...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva og hvor mye spiser deres 6 mnd gamle babyer?

Jeg føler meg så usikker på dette, og tørr ikke spørre på helsestasjon. Vil ikke oppleves som en usikker mor.

Takk for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er gutten min 7 mnd da.

Tilbyr han grøt 3 ganger daglig, men det er ikke hver gang han spiser.

Han smaker på litt middag og frukt.

Ammes ca 4 ganger i døgnet.

Drikker vann

Drikker 260 ml mme på kvelden

Skrevet

Min blir 6 mnd i slutten av mnd.

08.00- 210ml mme

11.00- lite middagsglass og vann ( vil ikke ha melk)

14.00- 210ml mme ( drikker sjeldent alt,kanskje halvparten)

17.00- 210ml mme (drikker sjeldent alt her og)

18.45- en porsjon grøt og 90ml mme

MEN:

prøvde å forandre dette i dag,siden han drikker lite og sutrer mye.

derfor i dag:

08.00- 210 ml mme

11.00- en porsjon grøt og 90ml mme,(ville ikke ha melk)

14.00- 210 mme (drakk ca 100ml)

16.00- lite middagsglass og vann.

18.00- en porsjon grøt og 90 ml mme.

Han sutrer og blir sint etter ei lita stund når han drikker, blir derfor fort sulten igjen,siden han drikker lite, men grøt/middag sluker han...

Skrevet

Jeg ville absolutt spurt på hs og har gjort det selv. Er man førstegangsmor så har man jo 1000 spm om alt og hvordan skal man egentlig vite det? Så bare spør i vei. Gutten vår er 5 1/2 mnd og spiser følgende:

kl 8-9 220 ml mme

kl 12 grøt (nesten full porsjon) + ca. 100-140 ml mme

kl 16 grøt (halv porsjon)+ ca 200 ml mme

kl 19 200 ml mme

kl 23 220 ml mme

Har tenkt å introduser middag (potet) de neste ukene og så ha grøt kl 19 istedenfor kl 16

Skrevet

Har du faste tider til måltidene?

Her er dagen til datteren min:

kl 08.00 pupp+grøt (bare litt)

kl 12.00 pupp+ 1/2 banan most

kl 16.00 pupp+1/3 glass middag og tilbyr fruktpure

kl 19.00 pupp+grøt (full posrjon)

Får pupp en gang i løpet av natten

Er dette helt på villspor?

Skrevet

Synes dette ser greit ut jeg men barn er jo forskjellige så noen fasit finnes vel ikke. Jeg har ganske faste tider ja men tror det er litt forskjellig når de får mme for da vet jeg jo hvor mye han har drukket til forrige målitd og med 220 ml så vet jeg at han som regel holder ut 4 timer til neste måltid. Har han spist lite følger jeg bare med på når han viser tegn til sult. De siste ukene har appettiten økt veldig så derfor begynte vi med grøt.

Skrevet

08.00 mm

10.00 litt most banan ( begynte med litt grøt også idag)

13.00 mm

15.00 halvt glass middag

18.00 full porsjon med grøt

19.00 mm

Har akkurat begynt med middag og litt grøt om morgenen, for nå er han ikke fornøyd med kun det ene grøtmåltidet om kvelden. Såblir vel litt justeringer etter hvert tenker jeg når jeg får kjørt dette inn.

Skrevet

Vi har akkurat begynt med grøt også, han er rett over 5 mnd. Er usikker selv, for merker at han krever MYE mer mat nå, ammer og det er ikke alltid det strekker til, så får vel begynne med et ekstra måltid. Han har bare fått ett til nå.

Men det jeg egentlig ville si, du må IKKE være redd for å spørre på HS, det er jo derfor de er der!! Og det er ikke teit å være usikker. Dette er mitt andre barn, og jeg er fremdeles usikker på ting... Det er bare å spørre seg frem, tror ikke de vil synes du er en usikker mor selv om du lurer på måltider til babyen din.

Skrevet

Ja, det er jo forskjellig. Men føler at helsesøster ser så rart på meg når hun får vite vekt og lengde. Datteren min er litt for tungt (selvfølgelig) ift lengden, men herregud... ingen av oss foreldre er så veldig lange heller da. Blir fortalt at man ikke skal bry seg om det, men man gjør faktisk det. Man opplever jo HS som eksperter, ikke sant?

Var på kontroll denne uken, men torde nesten ikke si at jeg hadde startet med middagsglass til henne. Dessuten reagerte helsesøster når jeg nevnte at det gikk fire timer mellom hvert måltid. Hun gjør meg så usikker, og det blir verre og verre for hver gang vi er der.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg da.....

Skrevet

Takk:)

Det er godt å høre fra andre at man ikke er helt teit:)

Må vel bite i det sure eplet og reise ned og spørre.

Skrevet

Vet hvordan det er å ikke ha godt forhold til helsesøster, synes vår er HELT håpløs! Har ikke gode svar på noen ting! Derfor spør jeg heller venninner som har hatt babyer for får som regel bedre svar der. Har noen som har babyer som er noen mnd eldre enn min så de ligger alltid et hestehode foran ,-) Så da er jo også greit med denne siden for som du ser er det ingen som har noen eksakt fasit, vi prøver oss frem og det går nok bra. Blir helt illsint av hs som reagerer på "store" barn så det må du bare ignorere. 4 timer mellom hvert måltid er jo helt etter "boken" så det ville jeg heller ikke endret på.

Lykke til!

Skrevet

ops !!

tuppa her får bare pupp ,og litt grøt av ca 60 ml mme.om kvelden.

Skrevet

Jeg prøver å snappe opp tips fra venninner som har litt eldre babyer, men vi stiller litt annerledes. For datteren min nekter å ta flaske av noe slag, og heller ikke tutekopp. Så vi prøver å få i henne annen drikke enn pupp fra plastkopp. Og det er ikke like lett..... Og hun blir skikkelig sinna....

Skulle ønske hun kunne ta flaske for da har man bedre oversikt over væskeinntaket hennes, også.

Takk for alle gode svar:)

Skrevet

Mellom kl 0700-0800: mm

Mellom kl 1000-1100:mm

ca kl 1200: halvt beger med fruktmos

ca kl 1400: mm

ca kl 1700:mm

ca kl 1900. grøt av 60 ml mm og mm + noen skeier sviskepure

Ammer han 2 ganger i løpet av natten: ca kl 0100 og 0430.

Vi har nettopp startet med fast føde og han er snart 6 1/2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...