ettie Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Hvilken rettigheter har man som samboere? Leste den andre tråden og fikk litt sjokk. Det kan jo se ut som man ikke har noen rettigheter i forhold til hverandre som samboere! Trodde i minste at man var hverandre sine pårørende? Har ikke videre lyst til å gifte meg med det første, men nå begynner jeg jo og lure på om vi MÅ?
lille je Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Man har visst ingen hvis man ikke har samboerkontrakt. Så det anbefales å skrive det, om man kjøper hus sammen og sånt.
blond Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Dere kan skrive samboerkontrakt, så er mye gjort. Den må undertegnes hos en advokat.
~sjiraff~ Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Ingen. Dør en er det barnet som arver alt etter den avdøde (eventuelt foreldrene om man er barnløse). Skal man testamentere til sin samboer kan man kun testamentere bort den "frie" delen som er 1/3, resten er bundet arv til slektninger.
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Har ingen rettigheter. Må lage egne papirer (helst hos advokat) som tinglyses for å ha rettigheter.
ettie Skrevet 16. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2007 Har ikkje kjøpt noe sånt stort sammen enda. Er igrunn ikke redd for slike fordeling av ting med brudd. Men at mann ikke skal være hverandres pårørende. Ivertfall når man har barn sammen.
Gjest MMJ Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Jammen sjiraff, vi var hos advokat og skrev testament, men hun sa ikke noe om at jeg ikke kunne selgt min samboers hus hvis han dødde... Jeg forstod det som jeg overtok alt... er det feil?
~sjiraff~ Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Nå skal jeg ikke være helt bombastisk, men jeg var 99,9% sikker på at man ikke kan testamentere bort mer enn 1/3 til sin samboer. Resten er jo lovregulert arv, som i deres tilfelle deles på de to barna.
♥Snulder Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Nei det stemmer nok det 1/3 er den frie delen som samboer kan arve! Uannsett så bør en evntuell samboeravtale tinglyses for at den ikke skal kunne bestrides!
Summer-girl&Luna-boys Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 Dette er rein diskriminering av samboere. Helt i hue regler. Hvorfor søren er ikke min og samboers kjærlighet verdt like mye som om vi var gift??? Hele samfunnet er liksom laget for at gifte skal rakke ned på oss ugifte.
~sjiraff~ Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 Er vel heller slik at samboerskap så og si var ikke eksisterende på den tiden arveloven ble laget. Så den burde absolutt oppdateres.
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. september 2007 #13 Skrevet 16. september 2007 Hele poenget med å gifte seg i lovens øyne er for å binde seg til hverandre juridisk slik at alle rettigheter er sikret. Det er også mye vanskeligere å gå fra hverandre dersom man er gift kontra det å være samboer. Er man samboer kan man flytte ut på dagen, det kan man ikke når man er gift.
Gjest Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 men finnes det ikke en forsikring som man må betale for hverandre også, som gir litt mer økonomisktrygghet da.. herregud at jeg skal huske sånt så dårlig. husker hvertfall jeg satt å leste et sted, og der sto det noe om en forsikring- mener jeg dte var- som ville gi meg som samboer mer rettingheter hvis jeg betalte hans og motsatt. kanksje noen har hørt om dette..... skal prøve å komm epå hva det var.
Sånn kan det gå Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 Du kan jo flytte ut på dagen om du er gift også, men du må til med litt papirarbeid etc for å få en gyldig avslutning på samlivet.
ettie Skrevet 16. september 2007 Forfatter #16 Skrevet 16. september 2007 Hjelpe meg. Hva gjør vi nå da? Har ikke lyst til å gifte oss med det samme! Men det kan jo hørest ut her som om uansett hvor godt man sikkrer seg med kontrakt er det ikke godt nok! Blåøyd som jeg er trodde jeg at mye av loven ble oppdatert i 2006. Men det var kanskje bare den delen med rettigheter til barn vedrørende brudd?
Gjest Skrevet 16. september 2007 #17 Skrevet 16. september 2007 Eg og eksen hadde livsforsikring på kvarandre. Om ein av oss døde, fekk den andre 1 mill. Dessuten er det mange fagforeninger som behandler gifte og samboere likt på det punktet. Min er i alle fall slik. Så totalt ville sambo fått 2 mill, mens barna mine ville fått 50.000 kvar for meg. (Fagforening) Nå har eg tenkt å overdra min livsforsikring til barna, slik at dei får pengene i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå