Gå til innhold

PH-måling...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilius skal inn til PH registrering på sykehuset. Vi får bli det det døgnet fordi vi har lang reisevei.

Men jeg gruer meg så fælt... Han er jo 20 mnd og kommer til å nekte plent både det ene og det andre.

Vet de taper sonden godt osv så han ikke får dratt den ut.. men gruer meg til de skal legge den ned.

Noen som har noen "det går sååå bra" ord til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg gjort med guttene mine. Du må passe veldig godt på ham så han ikke får dratt ut sonden!!! Da blir registreringen ødelagt. Vi tapet strømper på hendene til lillegutt som da var 10 mnd gammel. Det gikk helt fint, han fikk ihvertfall ikke tak i sonden..

Du kan få beroligende til ham- Dormicum, da blir han roligere og lettere å ha med å gjøre når det skal sette sonden, samtidig som han ikke husker noe av det. Ellers kan jeg si at det blir et travelt døgn, men det går fint!!!

Er det refluks de skal utrede ham for?

Lykke til

Skrevet

Ja, det er pga refluks. De tror pusteproblemene hans stammer fra refluks. Fastlegen mente det var astma, men han har gått 4 uker på astmamedisin uten at det hjalp noe.

De mener mageinnholdet kommer opp i spiserøret og ned luftveiene.

Nytter ikke med sokker på hendene hans, de tar han bare av. Det som er så vanskelig siden han er såpass gammel.

Skrevet

Ja, for liten til å forklare ting til og for stor til å godta uten å "diskutere". men jeg tror at hvis du taper fast strømpene rundt håndleddet, så vil han ikke klare å rive dem av, det er min erfaring fra guttaboys her hjemme. etterhvert som dagen går vender han seg til sonden. Men om natta ville jeg hatt strømper på uansett. Da er det ikke godt å vokte ham hele tiden. Lykke til med undersøkelsen:)

Skrevet

Vi skal inn til ph-registrering til uka med snuppa. Blir godt å få unnagjort den undersøkelsen!

Planen vår er at 1 av oss skal være våken gjennom hele natta. Utrolig surt å måtte ta undersøkelsen på nytt om snuppa skal rive ut sonden.

Hun er 21 mnd gammel foresten og også under utredning for refluks(har hatt "astma" siden hun var 5 mnd). I tilegg så har vi planer om sokker teipet fast på hendene, og om det går riktig ille. At hun prøver å rive den ut hele tiden, så er faktisk planen å "spjelke" armene slik at hun ikke får dem opp til slangen. Det høres jo helt grusomt ut, men om det er eneste utvei, så gjør vi det for å slippe å gjøre det hele en gang til. Men håper jo at hun glemmer sonden etterhvert utpå dagen!

Ja, de taper godt, men det er fort gjort å rive den opp uansett, og siden den skal ligge på et bestemt punkt er man da like langt :-(

Men DET GÅR BRA!!!

Hva slags symptomer har han??

Skrevet

Det mest sårbare området for å rive opp sonden er rett rundt neseboret. Der får man ikke tapet godt nok og det er lett å få en liten finger i løkka som ofte kommer der.. Får de tak i sonden og ikke river den helt opp, kan man forsøke å dytte den ned igjen.. Men river de den opp helt må man begynne på nytt

Vi har lagt ned sonde maaaange ganger og ser at det er de første timene som er de vanskeligste.. da klør sonden og det er ubehagelig. Med masse avledning og høy aktivitet, pleier det å gå greit

Skrevet

Bilius (kosenavnet hans ;o) har veldig "raspende" pust. Høres ut som slim, det var vel derfor de tenkte astma først. Også er han mye våken om natta. Legen på barneavd. mente det kunne komme av at han får ubehag/oppstøt om natta.

Jeg håper pappa`n gidder å ta seg fri for å bli med, for jeg tror det kan bli tøffe timer...

Skrevet

Her er pappa`n på reise når sonden skal legges ned-men han kommer hjem langutpå kvelden for å sitte "nattevakt" slik at jeg kan sove litt.

Snuppa her kaster opp 2-3 ganger om dagen,og da med MYE slim. Utrolig hvor mye slim som kan gjemme seg i en slik liten kropp. Hoster på natta, gråter(da hører vi det slår opp/ned i brystet hennes).

Er det i drammen du skal eller??

Skrevet

Ja, han skal inn på Drammen. Skal ta en del røngten også pga barneleddgikt så de ville ta det samtidig. Han skal inn på Rikshospitalet etterhvert så da er det greit om røngten er tatt allerede!

Skrevet

Ja, det går så bra så;-) Det kan jeg trygt si. Datteren min gjorde det for ca et år siden (og i mellomtiden har hun hatt nesesonde i fem måneder, så hun vente seg til det ...) og det gikk fint. Det første hun gjorde da vi kom hjem fra sykehuset, var å rive den ut, så da måtte vi ned på sykehuset igjen. Da "stivet de av" armene hennes slik at hun ikke fikk bøyd albuene, da kom hun ikke til med hendene. Hun brød seg ikke noe om det resten av døgnet, men å få lagt den er veldig ubehagelig. Det skal jeg ikke legge skjul på. Man må bare stålsette seg og holde fast;-(

Lykke til!!

Skrevet

Gruer meg mest til at de skal legge den ned :o(

"Diskusjonen" etterpå er nå en sak, for det er ikke vondt for han ;o)

Var igjenom 2 ganger spinalpunksjon da han var baby.. Jeg gråt, han gråt.. Usj, hater slike ting!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...