ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 naboene mine er besteforeldre til ei skjønn jente på 5 år. bestefar fylte nettopp 60 år, å feira med heile bygda...i denne anledning fikk han -av en eller annen for meg uforstålig grunn- en dvergkanin... nå har jo barnebarnet tatt helt over, hvilket sikkert er kjekt for henne...MEN stakkars kanin!!! hun var nettopp i hagen her å kasta det lille nøstet av en kanin sikekrt 2 meter opp i luften, slik den tok flere saltoer på veien ned. DA gikk jeg ut å sa d at sånn her, d gjør man ikke med levende dyr...!! den landa jo på marka sir jenta... hjelper ikke,sier jeg...den er liten å får lett vondt.. man kaster aldri levende dyr verken opp i lufta eller andre steder... (ååå jeg ble provosert!!) d var et triks, sir jenta... slike triks vil ikke jeg se noe mer av, sa jeg.. må være forsiktig med små dyr... syns d er direkte uforsvarlig av foreldre og besteforeldre å la henna dra rundt på den forskremte kaninen hele dagene !! dyr er også individer og har rett på fred og ro og skikkelig behandlig !! vi må ha respekt for dem å!! klart barn må lære å omgås dyr, å d å kunne ha kjæledyr er jo kjempeflott, men det er ikke en selvfølge lissom !! jeg tenker for meg selv at NESTE GANG jeg ser noe lignende, ringer jeg opp...detta syns jeg blir for drøyt...flere naboer som reagerer; spør "lever den stakkars kaninen ennå?" å sånn... hva syns dere??? er jeg for streng???
kua kalva,drektig igjen Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 nei ikke i det hele tatt,det er ett uskyldig dyr det er snakk om, å selv om hun er ett barn,er slike ting ikke lov
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 16. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2007 jah ikke sant!! man er stor nok til å skjønne forskjell på rett og galt når man er fem...hvis d blir deg fortalt lissom....åå jeg syns d er så utrooolig irriterende at foreldre ikke tar mer ansvar.. er faktisk snakk om et liv.
twoboys & a girl Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Hvis man gir et dyr til et barn, uasett alder, så må man passe på barnet og dyret. Vise hvordan man behandler dyr. Ikke la barnet være alene om å ta seg av det. Derfor mange dyrebutikker sier nei til at de blir gitt i gaver, man skal ønske seg det dyret. Og vite hvordan man tar seg av det.
Tigermor. Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Huff å huff, stakkars lille dyr!! Besteforeldrene må da reagere!!!! Min gutt på 4år har også en kanin, og nå har vi også fått en liten kattunge. Gutten vil gjerne dra rundt på dyrene sine dagen lang og han får lov til å holde på med de under kontrolerte former, dvs at han ikke får håndtere dem uten at vi voksne holder et øye med han! Selv om gutten min har vokst opp med dyr siden han ble født blir han avog til litt for hardhent eller fristet til å prøve "triks" men det blir slått hardt ned på!! Dyrene skal nemlig behandles med stor respekt og forsiktighet, og det er det viktig at barna lærer i fra første øyeblikk de kommer i nærheten av dyr!
Amanda- Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 for og si det sann: hadde det vært min datter hadde jeg flydd i taket. ja greit hun er 5. men hallo??? jeg hadde gitt grei beskjed til foreldrene hennes vist jeg var i din situasjon... nei du er ikke for streng. dyr er dyr... og SKAL behandles fint. det må jo barn lære seg.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 16. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2007 japp d er akkurat dette jeg mener ) nei d er helt ute på viddene å behandle levende skapninger sånn!! barn må lære seg å omgås dyr, under tilsyn av voksne. det er ikke leketøy. skal ta meg en prat med dem, for dete går faktisk ikke an... lurer på hva som skjer/har skjedd mens ingen har sett d lissom... får helt vondt jeg, inni meg, av den lille søte... takk for støtte da ))
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 16. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2007 ja nei d er helt på viddene å behandle dyr sånn. barn må og bør lære seg å omgås dyr/få respekt og forståelse for dyr, men d må skje under trygge omstendigheter for begge parter; altså under oppsyn av voksne. jeg får helt vondt inni meg av hele greia.. så er vel best å bare si fra, så har jeg vertfall gjort d jeg kan ) tusen takk for støtte ))
Linaria Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Mulig at jeg er streng/naiv etc, men er det vanlig å la så små unger leke med dyr helt alene? (for jeg antar at ikke besteforeldrene var og så på mens hun gjorde dette...) Jeg er helt enig med deg, og jeg hadde også reagert. Liker ikke at unger plager dyr, selv om de ikke vet bedre. Jeg har huket tak i barn mange ganger for mye mindre ting enn det bl.a for noen dager siden da noen 6-7 åringer drev på og jagde duer. (Ikke et veldig alvorlig overtramp altså, men like fullt helt unødvendig. Særlig når guttene var såpass store.)
Gjest Skrevet 16. september 2007 #10 Skrevet 16. september 2007 NEI DU ER IKKE FOR STRENG! Synes det er helt forkastelig hvordan noen foreldre lar ungene holde på med dyr, som om de ikke var levende. Og jeg slår et slag for "offentlig oppdragelse" i sånne tilfeller, dvs at vi alle har et ansvar for å si i fra til unger om sånne ting - når de ikke lærer det hjemme. Jo flere som sier fra jo bedre, sånn at ikke du blir "den sure nabodama", men at ungen faktisk forstår hvordan det skal være... Lykke til, prøv å alliere deg med flere som kan si i fra!
baby nr.tre Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Man kjøper ikke dyr til barn for det første og for det andre skal barn aldri være alene med dyr , ihvertfall ikke en femåring. Det tar tid å lære et barn å omgås dyr skjønner godt at du reagerer på behandling dyret fikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå