mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Jeg har alltid hatt lyst på kirkebryllup om jeg skal gifte meg. Gå opp midtgangen sammen med pappa og med en nydelig brudekjole =) Sambo har alltid ment at det var like greit å gifte oss i tingretten om vi skulle gifte oss. Han er egentlig ikke noe særlig for bryllup, og mener at vi er jo aldri i kirka ellers heller da.... Begynner egentlig å bli litt mere for å gifte meg i tingretten jeg også nå. Tror ikke jeg klarer å gå opp kirkegulvet uten å strigråte, blir jo alltid så rørt at jeg ofte begynner å gråte for småting. Men lurer på noe angående tingrettbryllup: bruker man fine brudekjoler da også? Eller bare en "vanlig" pen kjole? Og hvor vanlig er det med stor fest, med middag og greier etterpå?? Vil gjerne høre meninger for og imot kirkebryllup og erfaringer også om noen vil dele det med meg =)
Mulle :) Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Jeg gifter meg i kirken.. Men det er pga jeg føler det er upersonlig i tinghuset. Inn og skrive under og ut igjen. Men vi er heldigvis alle forskjellig da Lykke til med valget
mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2007 Ja har egentlig følt det litt slik jeg også, men kunne visst få en liten sermoni eller noe på en måte da. Diktlesing eller noe også om man ønsket det. Men er egentlig enig at det kanskje blir litt upersonlig.
klg,2 boys now:) Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 ei vennine av meg giftet seg på tinghuset det var kjempe fint.hun hadde brudekjole å full pakke.ønsker å gifte meg sånn selv.bare gubben er ikke helt enig.han ser ikke poenget med å gifte seg:(
ALIICE Skrevet 16. september 2007 #5 Skrevet 16. september 2007 Du kan gjerne ha stor fest etter vielse i tinghuset! Har vært i flere slike bryllup=) Vielse i tinghuset er faktisk veldig fint det også, giftet meg selv der og er veldig fornøyd. Det blir litt kvasi for meg å stå i kirka og love gud og hvermann evig troskap, når vi ellers aldri går i kirka! Godt vi er forskjellig der ja!
Mulle :) Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Var i ett bryllup på tingretten og jeg fikk ikke bryllupsfølelse.. Derfor jeg har den meningen..
imsdal med julesmak Skrevet 16. september 2007 #7 Skrevet 16. september 2007 Bryllup i tingretten blir jo akkurat det man gjør det til. Tror de har ett max antall på hvor mange som kan overvære sermonien, men ellers vil jeg tro man kan sette så mye personlig preg på det som man ønsker. Forøvrig finnes det jo flere andre måter å gifte seg på: -ambassade i utlandet -sjømannskirke -humanetisk vielse -vielse av prest eller dommer ett annet sted enn i kirken/tingretten
ALIICE Skrevet 16. september 2007 #8 Skrevet 16. september 2007 Vår vielse var veldig fin og personlig, dommeren leste også et svært vakkert dikt til oss=)
Nickeguri Skrevet 16. september 2007 #9 Skrevet 16. september 2007 Jeg syns det avgjørende her er hva slags tro dere har, jeg da. Selv syns jeg kirkebryllup er nydelig, men jeg er ikke kristen, og da kunne det ikke falle meg inn å gifte meg i kirken. Men jeg syns det er greit å gifte seg i kirka selv om man knapt er der ellers, så sant man er kristen eller åpen for kristendommen. Men tror man absolutt ikke, syns jeg det blir feil. Det er veldig forskjellig hva slags antrekk som brukes i tingretten. Har vært i bryllup der bruden hadde klassisk, tradisjonell brudekjole, men også der bruden bare hadde en enkel kjole. Det varierer også veldig hva folk gjør i forhold til middag etc. Egentlig flott, for da kan dere jo gjøre det som passer dere best.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. september 2007 #11 Skrevet 16. september 2007 Jeg mener det kommer an på om dere tror eller ikke. Om dere er kristne er vel kirke bra, men om ikke er det mye mer ærlig å gjøre det et annet sted. Man kan ha vanlig brudekjole og stort selskap uansett hvor man gifter seg, det bestemmer man selv og det er ingen automatikk i at dette kun følger kirken og kirkebryllup.
Gjest ->>- Skrevet 16. september 2007 #12 Skrevet 16. september 2007 Eneste forskjellen jeg kan se er antallet gjester som kan være til stede under selve vielsen (færre på tinghuset) og det at kirkebryllup er religiøse og at man dermed lover noe overfor en gud, ikke bare overfor en juridisk embedsmann. Et tredje alternativ er jo å ha en borgerlig vielse et annet sted enn kirke eller tinghus.
mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 16. september 2007 Litt sånn jeg også føler det nå. Men har døpt barna våre i kirka da, så får de velge selv hva de vil gjøre senere. Har du lyst til å fortelle litt mer om hvordan ditt bryllup i tinghuset var? Hvor mye kunne dere bestemme selv og slik?
Solskinnsjenta Skrevet 16. september 2007 #14 Skrevet 16. september 2007 Nå mener jeg at det er mulig å bestille seremoni utenfor tingretten - altså at sorenskriver kommer til dere. Da kan du jo velge et fint sted, og gjøre litt mer ut av seremonien. En god venninne valgte å gifte seg i Scotland. Da kom sorenskriver (eller tilsvarende) til slottet der vi var sammen med en assistent. De leste et dikt og snakket om ekteskapet som institusjon. Kusinen til bruden og hennes forlovede sang, og det var en kjempefin stund. Bruden hadde nydelig brudekjole og kom skridende ned trappen, og hun og brudgommen gikk sammen inn i rommet. Full fest med middag og greier etterpå. Absolutt et flott alternativ til kirkebryllup. Lykke til
mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 16. september 2007 Hvordan går man frem for å gjennomføre noe slik da? Kan man feks lage et hagebryllup eller noe da?
Fire småtroll Skrevet 16. september 2007 #16 Skrevet 16. september 2007 Vi giftet oss heller ikke i kirka, men jeg synes det ble en fin vielse likevel. Jeg hadde hvit fin kjole, det var pyntet med blomster, og etter vielsen ble det skålt i sjampanje.. Men vi giftet oss på ambasade i utlandet da, og det angrer jeg ikke på, ikke helt det samme med tinghuset nede i byen her synes jeg.. Trenger ikke dra så langt heller, hva med Sverige eller Danmark. Nærmeste familie setter sikkert pris på en bryllupsweekend til utlandet. Så kan dere ha en hagefest eller lignende for venner neste sommer for å feire vielsen.. Som sagt før her, det er mange måter å gifte seg på, dere må finne måten som passer dere best. Og uansett hvor du gifter deg får du det stort sett som du vil ha det
mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 16. september 2007 Har egentlig alltid ment at om jeg skal gifte meg skal det være i kirka, hvis ikke kan det være. Men begynner jeg egentlig å bli litt mere enig med sambo at det er jo faktisk ekteskapet som betyr noe om vi skal gifte oss og ikke hvor det blir gjort. Har jo egentlig ikke noe forhold til kirka heller. Er jo der bare når det er noe spesielt. Barnedåper, bryllup osv, aldri ellers. Sambo har egentlig ikke vært for ekteskap i det hele tatt, men tror han begynner å komme litt på gli, he he =)
Alba44 Skrevet 16. september 2007 #18 Skrevet 16. september 2007 Vi giftet oss i kirka og jeg kunne ikke tenkt meg noe annet. Var enige om det fra første stund, og har ikke angret et sekund på det etterpå.
Gjest ->>- Skrevet 16. september 2007 #19 Skrevet 16. september 2007 Javisst. Human-etisk Forbund har fått vigselsrett nå, og de er stort sett supermedgjørlige når det kommer til tider og steder. Ellers kan man også bruke noen fra tingretten om de sier seg villige til å stille opp (eller om man kjenner andre som har samme fullmakter - dommerfullmektig?).
mamma til to små gull Skrevet 16. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 16. september 2007 Mulig jeg er litt tett i pappen, men man blir gift "på samme måte" for det liksom??? Bare det er en som har fullmakt til å vie personer????
Gjest ->>- Skrevet 16. september 2007 #21 Skrevet 16. september 2007 Juridisk sett finnes det bare en måte å være gift på. Og ja, det blir du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå