lklk Skrevet 16. september 2007 #1 Skrevet 16. september 2007 Kjøpte en fersk svinesteik på et kilo som jeg tenkte å bruke til søndagsmiddag. Har aldri laget det før, og regnet med å finne fremgangsmåte på nettet, men nei. Er det noen som kan gi meg tips om steketemperatur og ellers hvordan jeg skal behandle kjøttet. Håpe håpe...
esmase Skrevet 16. september 2007 #2 Skrevet 16. september 2007 Gni den først inn med salt og pepper. Sett ovnen på 230 grader. Legg den i den dype langpanna med svorsiden ned,og ha alu-folie rundt den. Legg noen klatter Melange i langpanna,pluss vann,sånn at vannet dekker hele bunnen. Når ovnen er 230 grader,setter du den inni,og lar den stå i 20 min. Ta den ut,ta av alu-folien,og snu den. Sett ovnen ned til 200 grader. Når svoren har boblet seg ordentlig,er den ferdig. Lykke til :-)
cheni Skrevet 16. september 2007 #3 Skrevet 16. september 2007 Jeg bruker å regne 1 time pr kilo kjøtt, + 30 min for sikkerhets skyld. Steker den på 180 gr, nederst i stekovnen. Jeg tørker først steken, salter og pepprer den, legger den inn med et par skjeer margarin i formen. Etter ca 30 min heller jeg noen dl vann i formen. Hvert 20 min tar jeg en skjei og tar noe av kraften over steiken. Det får svoren til å bli sprø. Lykke til, skal ha steik selv i dag!
Gjest Skrevet 16. september 2007 #4 Skrevet 16. september 2007 Så små steiker bruker jeg brune i jerngryte. Gnir inn med pepper, bruner den på alle sider i godt varmt smør, strør over salt, heller i vann til nesten midt på steiken og småkoker den til den er ferdig :-) Tar en drøy time.
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. september 2007 #6 Skrevet 16. september 2007 Gni inn med salt og pepper. Stekes på 180 grader på rist midt i stekeovnen. Under risten har du en langpanne med kokende vann oppi. Stekes til steketermometer viser 75 grader, evt ca 1 1/2 time for en kg steik. Blir ikke sprø svor, men det er heller ikke meningen. Ribbe som har sprø svor;-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå