Gå til innhold

Trenger hjelp til å steike svinesteik!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en fersk svinesteik på et kilo som jeg tenkte å bruke til søndagsmiddag. Har aldri laget det før, og regnet med å finne fremgangsmåte på nettet, men nei. Er det noen som kan gi meg tips om steketemperatur og ellers hvordan jeg skal behandle kjøttet. Håpe håpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gni den først inn med salt og pepper.

Sett ovnen på 230 grader.

Legg den i den dype langpanna med svorsiden ned,og ha alu-folie rundt den.

Legg noen klatter Melange i langpanna,pluss vann,sånn at vannet dekker hele bunnen.

Når ovnen er 230 grader,setter du den inni,og lar den stå i 20 min.

Ta den ut,ta av alu-folien,og snu den.

Sett ovnen ned til 200 grader.

Når svoren har boblet seg ordentlig,er den ferdig.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg bruker å regne 1 time pr kilo kjøtt, + 30 min for sikkerhets skyld. Steker den på 180 gr, nederst i stekovnen. Jeg tørker først steken, salter og pepprer den, legger den inn med et par skjeer margarin i formen. Etter ca 30 min heller jeg noen dl vann i formen. Hvert 20 min tar jeg en skjei og tar noe av kraften over steiken. Det får svoren til å bli sprø.

Lykke til, skal ha steik selv i dag!

Skrevet

Så små steiker bruker jeg brune i jerngryte. Gnir inn med pepper, bruner den på alle sider i godt varmt smør, strør over salt, heller i vann til nesten midt på steiken og småkoker den til den er ferdig :-) Tar en drøy time.

Skrevet

Gni inn med salt og pepper. Stekes på 180 grader på rist midt i stekeovnen. Under risten har du en langpanne med kokende vann oppi. Stekes til steketermometer viser 75 grader, evt ca 1 1/2 time for en kg steik.

Blir ikke sprø svor, men det er heller ikke meningen. Ribbe som har sprø svor;-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...