Gå til innhold

Hvorfor er damers ansiktshår tabu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omtrent alle av oss har det, og de fleste av oss barberer oss eller fjerner hår på en eller annen måte. Men hvorfor kan vi ikke si det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi ting som er med på å utviske de klare skillelinjene mellom kjønnene skremmer folk, og skjegg etc. er ansett et maskulint fenomen.

Har omtrent alle det? Hvor mange da? Øyenbrynsnapping er vel temmelig utbredt, men det er jo ikke spesielt tabu.

Skrevet

Øyenbryn er greit, bart er til nød nevnbart, men hårvekst av den typen som er litt overdreven på kinn og hake er ikke for å snakke om. Jeg kjenner damer med barbermaskin.

Skrevet

Jeg plukker øyenbrynene har aldrig følt det som noe større tabu. Så har jeg plutselig oppdaget at jeg har ganske mye tynt fint hår på kinnene. Det har jeg faktisk aldrig vært klar over før. Har barbert bort det en gang. Det plager meg ikke nevneverdig. Synes ikke slikt skulle være tabu.

Skrevet

Ja, jeg tviler ikke på at det forekommer. Men de eneste jeg kjenner som jeg vet gjør noe med ansiktshår er eldre damer eller folk av asiatisk/latin-amerikansk opprinnelse ... og jeg har levd ganske tett på temmelig mange i bekjentskapskretsen. Så jeg stusset bare på dette med de fleste.

Skrevet

Mulig det ikke er så vanlig? Men jeg har oppfattet det som at de fleste fikser dette i stillhet og ikke sier noe til noen om at de har ansiktshår engang. Og jeg vet om damer som har henvendt seg til lege, og fått beskjed der om at dette er en vanlig sak, som ikke kan behandles på noen måte.

Skrevet

Jeg har i lang tid hatt inntrykk av at amerikanske jenter/damer har sort belte i bartefjerning med voks og at det er derfra vi har fått vår aversjon mot uønsket hårvekst. "Alle" gjør det, men man kan ikke si at man gjør det, for da innrømmer man at man ikke er "perfekt".

Husker jeg fikk _det_ hakesleppet da ei amerikansk jente spurte om jeg ikke fjernet håret på underarmene mine - og hun fikk vel tilsvarende sjokk da jeg sa at det var da vitterligen ikke normalt i Norge.

Skrevet

Kjenner en sykepleier som har vært med å starte en hårfjerningsklinikk, og hun sier at det er mye mer utbredt enn man skulle tro . Mange damer har barbert seg i årevis, eller nuppet skjegg med pinsett. Og de færreste forteller nok dette til venner og bekjente ;-(

En kollega av meg ble spurt om hun var mann eller dame, av en gutt i en femteklasse. Og hun svarte kjapt: Hva tror du da? Han svarte: Du er nok en mann, for du har svart bart.... Og dette fortalte hun etterpå til lærerrommet. Det synes jeg er fantastisk, og være så trygg og sikker at man tørr å innrømme noe sånt.

Skrevet

Dette stemmer over ens med det jeg også har hørt og tror. Man gjør seg glatt i enerom, og tier om det i fellesskap med andre. Men klart det er individuelle forskjeller i tillegg, som med all behåring.

Jeg tror ikke det er mange som ville taklet dette sånn som din kollega gjorde.

Skrevet

Jeg personlig synes at damer med skjegg eller bart kan være ganske pent, men det forutsetter selfølgelig at de steller det skikkelig - at det ikke bare vokser vilt liksom. Nå har ikke jeg mye ansiktshår da, så blir det gjerne litt ekstra variasjon på frisyren andre steder på kroppen for å si det sånn. Det er ikke bare på hodet man kan ha fletter hehe.

Skrevet

Jeg ønsker meg mer ansiktshår jeg... litt sånn ferskenaktig, liksom... som guttungen har...Ikke sånn sviskeaktig som nå. Sukk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...