Gå til innhold

mage synker, hode festet og alt dette-opplever alle det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er slik at absolutt alle må oppleve noen tegn på at fødselen nærmer seg ? Vet at det er veldig individuell, noen opplever det slik , andre på et annet måte, men sånn for eksempel dette med magen som skal synke ned i bekkenet før fødselen, er det absolutt must ? Eller at hodet fester seg før fødselen ? Skal snart føde mitt første barn, har 21 dager til termin, og bagynner å tenke at det ser overhodet ikke ut at noe nærmer seg..:( mage er på sitt høyeste, med tungpust pom kvelden og alt ubehag som følger med, fikk sist beskjed fra jm at babyen lå med hodet ned, men den var ikke festet, og jeg er litt bekymret at det lille klarte å snu seg tilbake.. hun ligger så rart, jeg kjenner bevegelser så rare steder, men samtidig vet jo ikke hvordan det føles når hodet er festet..

Og har lest så mange ganger at mage sunket i uke 35,36 osv, jeg er i 38 og ingen tegn til det:(

har noen peiling ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er på overtid nå, og babyen min ligger laaangt oppe, og legen min er forbauset over hvor bevegelig hodet er enda... Men, det er visst hormoner som setter igang fødselen til slutt, så det skal visst ikke ha så mye å si... men samtidig hører man jo at når det er mye press mot bekkenet, så føder man... vet ikke jeg... du ble kanskje ikke noe klokere nå, men jeg er i situasjon som deg :o)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Husker ikke at magen sank forrige gang, og det har den heller ikke nå, men i det her svangerskapet har jeg egentlig aldri hatt høy mage, så kanskje derfor...husker ikke åssen det var sist gang.

Hodet var festa forrige gang, men jeg merka ikke at det festa seg...fikk bare beskjed fra jm at det var det. Fødselen starta ved at vannet gikk, og det var mye som kom, så tror ikke hodet var så fast i bekkenet selv om det var der. Nå vet jeg at hodet er i bekkenet, men ikke om det er festet...jm sa ingenting om det nemlig.

Ingenting er et must før fødsel annet enn at en må være gravid!:P

Hvor kjenner du bevegelsene forresen?

Skrevet

Det slår meg at leiet kan være bedømt feil. Er jordmor sikker? Erfaren? Leger tar for eksempel feil av leiet svært ofte - statistisk sett i ca 30 % av tilfellene. Dersom man er usikker på leiet skal det tas ultralyd for å bekrefte leiet. Jeg har ikke gått til jordmor mer enn en gang fordi jeg er så grundig fulgt opp på Rikshospitalet og hos en svært erfaren kvinnelig fastlege, men både jordmor og lege har slitt med å være sikre på leiet. Gutten min ligger i tverrleie og noen ganger i et skrått seteleie. Dette er bekrefta av ultralyd flere ganger, og blir nærmere kontrollert fram mot fødsel slik at de kan avgjøre om han kan komme ut på naturlig vis. Jeg kjenner aldri spark mot ribbeina, alltid mot høyre hofte eller ned mot underlivet. Prøv å informere din jordmor om hvor du kjenner spark, det er jo også avgjørende for hvordan ho bestemmer leiet! Kanskje har du mye fostervann eller er høy, slik at ungen din fortsatt har plass til å snu litt på seg der inne. Noen unger gjør jo det helt fram til fødselen, selv om 90 % ligger med hodet ned i uke 32.

Saksa dette fra legehandboka.no til deg, siden du spør om dette. Sidene er kun åpne for helsepersonell, og gir informasjon til leger, jordmødre, sykepleiere osv. (Har ikke tatt med alt som sto om dette, men det som var mest relevant.)

"Fosterets hodet skal normalt feste seg i bekkeninngangen to eller flere uker før fødselen hos førstegangsgravide. Hode som fortsatt befinner seg over bekkeninngangen etter dette tidspunktet, kalles høy fosterhodestilling. Hos flergangsgravide fester hodet seg ofte ikke før tidlig i fødselen.

Legen vil henvise til spesialist ved høytstående hode etter utgangen av uke 37. Det vil da bli avgjort om det skal tas røntgenbilde av bekkenet for å beregne ulike avstander. Det tas uansett ultralyd av fosteret.

Hos kvinner som har født tidligere, er ingen flere undersøkelser nødvendige før fødsel.

Hvis det viser seg at anatomiske forhold i mors bekken eller fosterhodets form gjør det umulig å føde vanlig, vil det gjøres keisersnitt .

Som regel går fødselen normalt også ved høyt hode hos førstegangsfødende."

Lykke til!

Skrevet

Ikke spekuler så mye på dette. Jeg er i uke 41 nå og har ikke hatt noen tegn på noe som helst. Ingenting synker og ikke noe presser på noe +++++

Kroppen ordner dette selv.

Lykke til.

Skrevet

Man kan ta feil. Har hørt fra venninner og min søster at de har fått beskjed om at hodet har festet seg før det faktisk har gjort det. Dessuten er det ikke alle som merker det. Jeg er rimelig sikker på at hodet er festet, har fått det bekreftet ved at jm har kjent på utsiden og lege har sjekket ved vanlig og vaginal ul. Fysiske tegn jeg har selv er at det av og til stikker og presser nedover.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Ser virkelig ut at det varierer veeeldig, ingenting er vist "must" i slike saker..

Er ganske heldig med jm jeg går til, en godt voksen dame som ser ut til å ha en del erfaring, føler hun passer på meg og det lille godt, men er selvfølgelig akkurat nå på ferie. Skal ikke til henne før rett før termin, og sist sa hun noe slik " lykke til hvis vi ikke sees før du føder " tror ikke hun mente eller prøvde å antyde at jeg skulle føde før termin, er jo førstegangsfødende jeg så det skjer nesten aldri, men har faktisk ikke tenkt på det før nå...

skal til lege først på torsdag, og da er jeg 37+6, så det er egentlig 3 uker siden siste kontroll. Lege er ung, ganske uerfaren i forhold til oppfølging av svangerskap, og jeg gikk til kontroll hos han bare i ekstra tilfeller, når det var noe tull i forhold til blodprøver eller slik.. gikk ellers til jm og var alltid fornøyd.

Har tenkt å spørre lege om alt dette nå neste gang, men har begynt å tenke på at det er kanskje noen små tegn at det blir noe om ikke så lenge.. gikk med jm gjennom alt dette med fødsel og tegn på det osv sist på kontroll, og husker at hun sa noe om forandringer i tarmfunksjon ( løs mage nevnte hun bl.a.), hyppigere kynnere, økt utflod.. har alt dette jeg, kanskje ikke løs mage,men har følelse at det lille styrer så mye på der inne og trykker på alle mulige indre organer, at jeg føler meg ofte øm, har litt vondt i mage , litt små kvalm, og så går faktisk ganske ofte på WC, da kommer det litt og litt, men ikke noe løs faktisk.

Hun beveger seg så rart at det er umulig for meg uten erfaring å finne ut hvor hun har hodet og hvor rumpe. Våkner ofte med mage i sånn rar forme, det ser ut som om jeg hadde to store kul på hver side av mage. Vet at babyen er nokså stor nå ( ca 47 cm i uke 38 ifl min side her på BIM ), så hun har nok veldig lite plass der inne, men å styre på slik hun gjør ?? Kjenner spark både her og der, om kvelden er det for det meste på venstre side rett under ribbeina, men i det siste merket jeg og et slags av press - ikke press- akkurat som om hun hadde sparket nedde i underliv, det føles ut som om hun drar i noen sener eller muskler der.. klør eller hva??:) ikke lett å si..

så det er mye jeg lurer på nå for tiden, ja. Takk alle sammen at dere tok dere tid til å svare meg, vet det er jammen ikke lett å si noe konkret når det er så individuelt.. denne medisinke siden skal jeg prøve å spore opp, er sykepleier så kanskje kommer inn på det.. takk for tipset :)

nå er jeg vist kommet så langt at - teoretisk sett-jeg kan føde når som helst, så det blir spennende dager , ja. skal prøve å ikke plage dere meg innlegger som " tror dere noe er i gang ?", men det er jammen ikke lett når man skal føde første gang og har ikke peiling..

Ha en fortsatt fin søndag , alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...