Gå til innhold

Dere som bruker "Time out"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det er på tide å begynne med Time out på min 2-åring. Men jeg vet ikke helt hvordan man gjør det. Har forstått det slik at de skal sitte likt ant minutter som de er år. Men hvor er det lurt å sitte? Dersom barnet ikke sitter stille på stolen, hva gjør dere da? Skal man bruke det om all uønsket adferd eller er det lurt å ta kun de viktigste. Ser for meg at det kan bli bra mange turer i stolen om dagen dersom man skal benytte time out på all uønsket adferd.

Ble litt rotete dette, men håper noen kan dele noen erfaringer med meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg boka "De utrolige årene" Av Wester-stratton (jeg har lånt den på biblioteket) den beskriver dette med tenkepauser på en veldig bra og forståelig måte.

Det er visse ting som MÅ være på plass dersom en tenkepause skal fungere, bl.a så må barnet først få en advarsel ("dersom du ikke henger opp jakken din nå, må du til tenkepause") dernest er det lurt å ha tenkepausen et annet sted enn soverommet, der er det ofte leker og annet som barnet begyner å leke med istedet for å ha tenkepause.

Vi bruker en krakk i gangen, der er det ikke noe morsomt å leke med, og hun er adskilt fra oss i den forstand at hun kan ikke se inn i stua/kjøkkenet, dvs det er kjipt å sitte der.

Så skal barnet sitte der til det blir stille, og sitte der stille i tilsvarende minutter som alder, men aldri mer enn 5 min (det har vist seg ikke hensiktsmessig med lengre tenkepauser)

Du skal gå og hente barnet når det har vært stille i f.eks 2 min, dersom barnet ikke blir stille kan du gå inn og forklare at det ikke kan komme ut før det har vært stille i to minutter (du kan bruke en timmer eller eggeklokke f.eks)

Du skal ikke ha en dialog med barnet mens det er i tenkepause, si det du ønsker å si når barnet plasseres i tenkepausen, og IKKE terp etter at pausen er over, da skal man ikke fortsette å snakke om det eller fortsette å kjefte.

Du kan ikke bruke tenkepause på all uakseptabel oppførsel, da mister den sin hensikt, bruk det på de "verste" tingene du absolutt ikke kan tollerere, f.eks hvis barnet plager søsken, eller oppfører seg ufint ved bordet, eller er frekk i munnen.

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...