Buick Skrevet 15. september 2007 #1 Skrevet 15. september 2007 Kvifor heiter det eigentleg jordmor. Kva står det for liksom? Tanken datt inn i hovudet på meg i stad og eg greier ikkje å bli kvitt den;)
Grete_76 Skrevet 15. september 2007 #2 Skrevet 15. september 2007 Fant dette på wikipedia. Opphav til begrepet «jordmor»: Fordi fødselen tidligere foregikk på jordgolvet. Fødselshjelperen ble da kalt «jordmor».
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #3 Skrevet 15. september 2007 Har hørt det, men glemt det ut. Tror kanskje det hadde noe med at de tok imot barna på jordgulv...
Labambie Skrevet 15. september 2007 #4 Skrevet 15. september 2007 Det er jo ganske merkelig da! På engelsk heter det jo midwife.. Blir jo no helt annet igjen..
Buick Skrevet 15. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. september 2007 Takk for svar:) Greit å vite betydninga det hadde eingong, for no gir det ikkje så mykje meining anna enn at vi veit kva jobb dei har;)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2007 #6 Skrevet 15. september 2007 bare MÅTTE klikke meg inn på kjempeteit spsm... ja de tok imot barna på bare jordgulv.noen som visste at kravet på å bli jordmor før var å kunne skrive navnet sitt leslig heller?? *bedreviter...not*
JANUAR GLEDE Skrevet 15. september 2007 #7 Skrevet 15. september 2007 Ikke teit sps i det heletatt, jeg spurte hva det heter når en mann tar imot barnet, da lo jm og svarte nei han måtte også hete jm, he he:) Jeg synes det passer bedre med fødsels lege eller noe. Hun klipper, syr og leder fødsels prossesen, så ja det passer bedre med det navnet, synes jeg nå. Perfekt navn for en manlig kandidat og he he
Buick Skrevet 15. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2007 Heilt utruleg eigentleg at ei sann betydning har fått gro så fast. Burde helder heitt fødselshjelpar, for det er jo det dei er. Men mange ord og uttrykk har jo det merkelegaste opphav, så det er vel slik med dette også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå